"Virgin Merry" av Nisti Sterk - 2011 - Bok



---------

Recension av boken: "Virgin Merry" av Nisti Sterk (2011) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman)

---------


"På mottagningen Skanan händer det något oväntat varje dag. Eftersom Skanan ligger i en mångkulturell förort så uppstår det många absurda, komiska situatio­ ner på grund av kulturkrockar. Dit kommer människor med stark tro som måste be före undersökningen och unga tjejer som vill gifta bort Merry med sina släktingar. Där finns tolkar som inte kan tolka, hypokondriska ensamma själar som vill få lite uppmärksamhet och patienter som brister ut i sång för att uttrycka sin glädje eller sorg.


I Merrys
liv finns också hennes skönhetsfixerade gaykompis George, den inbillningssjuka väninnan Tara, barndomsvännen Carina som fått trillingar genom inseminering, Merrys italienska mamma som tror hon är tonåring på nytt och tant Malena som kommer till stan för att titta på kronprinsessan Victorias bröllop. Dessutom finns hunden Virgin som ska ge henne endorfiner genom kroppskontakt, men som visar sig ha adhd och får gå till hundpsykolog.


Så en
dag dyker tolken Micke upp på mottagningen och tolkar allt, även Merry...


Merry är
tandläkare på mottagningen Skanan i en av Stockholms förorter.


Vännerna kallar
henne Virgin Merry för trots att hon är 32 år, ser bra ut, är rolig och intressant, så är Merry oskuld. För hon tror inte på kärleken och då kan det där med sex lika gärna vara.


Merry trivs
bra med singellivet, men alla andra är bekymrade. Hennes vänner, kolleger, patienter, sopgubben och mamma Antonia som själv gått in i en ny tonårsfas och är på ständig jakt efter en svärson.


Och nu
kommer tant Malena från Italien för att vara med om Bredhakans (kronprinsessan Victorias) bröllop och pressen på Merry ökar. Det är då han dyker upp på Skanan – tolken Micke ..."

 

(Kopierat från bladhbybladh.se)

 

--------- 

En lite annorlunda bok, som jag tyckte rätt så mycket om. Den började väldigt, väldigt bra, men tyvärr så tyckte jag den blev lite tjatig och långtråkig på slutet. Så betyget blir strax över medel.

Boken var välskriven, lättläst och mycket humoristisk. Och jag tyckte om karaktärerna i boken.

Jag vet att en fortsättning är planerad, och den kommer jag definitivit att läsa. För jag är nyfiken på hur det kommer att gå för alla.

Så vill ni läsa en rolig och lite annorlunda bok, så kan jag helt klart rekommendera boken.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------

Betyg: 3,5 av 5.

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Bladh by Bladh.

Här har jag skrivit om boken tidigare.


---------  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0