"I havet finns så många stora fiskar" av Sara Lövestam - 2011 - Bok



---------    

Recension av boken: "I havet finns så många stora fiskar" av Sara Lövestam (2011) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman)

---------


"
Bakom en gardin i Lugnvik står en iakttagare. Det är tryggt bakom fönstret, fyrtiosex millimeter treglasgräns som stänger ute verkligheten. Om man har tråkigt kan man studera barnen som går på förskolan som så lämpligt ligger mitt emot. Man kan följa dem med blicken, vattna sina pelargoner och glömma allt. Tills man inte kan det längre.

På dagisets uteplats står Malte. Han har helt själv hittat en kotte som är alldeles grön, och när han ser på den tänker han inte på det andra. Mamma som bara sover, pappa som en gång kom och hälsade på. Och mannen med det blonda håret, som antingen är hans vän eller något helt, helt annat.

I havet finns så många stora fiskar är en historia om vad som kan hända ett barn när skyddsnätet har stora hål. Hur det som är hemma är hemligt, och hur det blir plats för fula fiskar att ta sig in. Men det är också en berättelse om att minnas eller inte minnas, se eller inte se, finnas eller inte finnas. Och om det som är fint i det som är fult."


(Kopierat från piratforlaget.se)


---------

För lite drygt ett år sen så läste jag Sara Lövestams debutbok "Udda". Jag tyckte att den var mycket, mycket bra, och den fick en fyra i betyg av mig. (Här är en länk till ett inlägg som jag bloggade om boken).

Nu har jag läst Sara Lövestams andra roman "I havet finns så många stora fiskar", och jag är helt tagen...

Boken fångade mig från första stund. Och jag har gått och tänkt på den på jobbet under dagarna. Jag ville läsa riktigt snabbt, för att få veta hur den slutade. Men samtidigt ville jag läsa långsamt, för att få den att räcka länge.

Boken har så många bottnar och djup. På ett sätt så är den väldigt hemsk... Men det finns också mycket positivitet i den.

Romanen innehåller flera parallella historier som ändå hör ihop. Och den är mycket välskriven.

Jag säger bara "läs den"! För det är en oerhört bra bok. Och jag ser mycket fram emot Sara Lövestams framtida produktion av böcker.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------   

Betyg: 5 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok (i PDF-format) från Bokförlaget Piratförlaget.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


---------  


Kommentarer
Postat av: Pernilla Heijdenbeck

Skulle så gärna vilja läsa den, men när det handlar om barn som far illa fixar jag det bara inte! Jag skulle aldrig läsa t ex "pojken som kallades för det"....har blivit så blödig sen jag fick egna barn.

2011-03-16 @ 18:35:55
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Pernilla Heijdenbeck: Jag förstår hur du tänker. Men samtidigt som den här boken är hemsk, så är den också positiv och hoppingivande. En av dom absolut bästa böcker som jag har läst på länge. Tycker att du kanske skulle våga att försöka.

2011-03-16 @ 18:40:26
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0