"Det fjärde offret" av Mari Jungstedt - 2011 - Bok



---------

Recension av boken: "Det fjärde offret" av Mari Jungstedt (2011) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman)

---------


"En stilla sensommarmorgon begås ett väpnat rån mot en värdetransport utanför Sparbanken i den slumriga idyllen Klintehamn på Gotlands västkust. Rånarna flyr på motorcykel och tar sin tillflykt till ett ödetorp på landsbygden. När polisen så småningom letar sig fram till gömstället hittas en av rånarna mördad och dådet beskrivs i medierna som en ren avrättning.

Till en början koncentreras spaningarna mot Gotlands motorcykelklubbar. Men det är något som inte stämmer. Vilka är de två övriga rånarna och har de något att göra med mordet på sin medbrottsling? Gick något fel vid råntillfället eller finns motivet längre bak i tiden? Kommissarie Anders Knutas börjar leta efter samband i det förflutna samtidigt som han försöker hålla tillbaka sina allt starkare känslor för kollegan Karin Jacobsson. Journalisten Johan Berg dras obevekligt in i ett livsfarligt spel där insatserna blir allt högre. Och hela tiden finns risken att gärningsmannen slår till igen - en gärningsman som vet något polisen inte vet.
"

 

(Kopierat från albertbonniersforlag.se)


--------- 

Det här är Mari Jungstedts nionde kriminalroman om poliserna Anders Knutas och Karin Jacobsson, journalisten Johan Berg, och alla dom andra på Gotland.

(Här är en länk till min recension av den åttonde boken i serien, "Den farliga leken".)

Jag har älskat alla dom tidigare åtta böckerna, och jag älskade även den här.

Det finns ju så många bra svenska deckarförfattare nu, och speciellt många bra kvinnliga. Men en av dom allra, allra bästa, det är nog Mari Jungstedt. 

Jag gillar verkligen hennes sätt att skriva. Så välskrivet men ändå så lättläst. Och jag tycker verkligen om karaktärerna i böckerna. Även miljöskildringarna tycker jag om. Och alla relationer är så bra beskrivna.

I just den här boken, var det som vanligt en bra story. Och som vanligt med aktuella händelser, som till exempel värdetransportrån, motorcykelgäng, missbruksproblem, familjedraman, med mera.

Jag kan verkligen rekommendera boken, precis som alla Maris tidigare böcker.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------

Betyg: 4,5 av 5.

---------

Denna bok var en recensionsbok från Albert Bonniers Förlag.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


---------  


Kommentarer
Postat av: Rasmusmatte

Har precis vunnit boken som ljudbok. Jag gillar verkligen Mari Jungstedt och ser fram mot att lyssna på den. Just nu lyssnar jag på "Den motvillige monarken" som jag hittade påbibblan igår. Den måste väl lyssnas på i tanke på debatten som pågår.

2011-05-31 @ 19:35:07
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Rasmusmatte: Ja, jag tyckte att den var jättebra! :-D

"Den motvillige monarken" har jag också funderat på om man kanske borde läsa.

2011-05-31 @ 19:47:15
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Konferens västkusten

The west coast looks good place, as a person goes on a holiday he want to get relaxed and like to have good food and nice ambience and atmosphere. hence this place look as perfect as one want. even conference can be held as good as possible ...

2011-06-03 @ 08:46:07
URL: http://oceangroup.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Konferens västkusten: Okej.

2011-06-03 @ 17:43:46
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0