"Nyckeln till frihet" / "The Shawshank Redemption".

               image881                 image882              

"Nyckeln till frihet" / The Shawshank Redemption".

Den här filmen kom 1994 och baseras på en novell av Stephen King. Eftersom Stephen King är min favoritförfattare så har jag ju givetvis läst novellen, men jag hade inte sett filmen. Novellen är ju jättebra, precis som allt Stephen King skriver. Många av hans noveller och romaner som har blivit filmade är ju jättebra som filmer också, men inte riktigt alla.

Den här filmen ligger alltid tvåa på IMDB:s lista över de 250 bästa filmerna genom tiderna. Och jag har läst så mycket om filmen, så nu kände jag att jag bara måste se den. Men då finns det ju alltid en risk att man blir besviken när man har så höga förväntningar...

Men jag måste ju bara säga att filmen var HELT FANTASTISK! Den var precis så bra som jag har hört och läst om den. Morgon Freeman och Tim Robbins är fantastiska i huvudrollerna. Och de övriga skådespelarna är också jättebra. Handlingen är otroligt bra, och känslan i filmen enastående.

Sorglig var den, men också väldigt hoppfull. Otroligt gripande var den, jag grät floder...

Om ni som jag har missat den här filmen, så säger jag bara: SE DEN !!! Ni kommer inte att ångra er, jag lovar!

Länk till filmen på Lovefilm.

Länk tilll IMDB:s lista.

Betyg: 5 av 5.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0