"Odjuret" av Anders Roslund & Börge Hellström.



---------    

Recension av boken: "Odjuret" av Anders Roslund & Börge Hellström. (2004.) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Kriminalroman.)

---------   


"Två barn hittas döda i ett källarförråd. Fyra år senare rymmer deras mördare från en fångtransport. Polisen är övertygad - han kommer att mörda igen.

I en svensk småstad lämnar en pappa sin femåriga dotter ovanligt sent på dagis. Bara några timmar senare hittas flickan våldtagen och död. Hur kunde detta hända? När polisen står maktlös tar pappan saken i egna händer. Och plötsligt jagar man inte längre en pedofil utan dras in i ett brottmål som berör hela landet. En pappa som hämnats sin dotters död står inför rätta anklagad för mord.

Ute i landet startar reaktionerna, demonstrationer anordnas för att pappan ska släppas fri och medborgargarden agerar domare och bödel. Och frågan ställs på sin spets: Vem måste dö först? Vems liv är värt mest?"


(Kopierat från adlibris.se) 

---------    


Den här boken läste jag för ett par år sen för första gången. Men nu tänkte jag läsa dom efterföljande tre böckerna från samma författare, och då ville jag läsa om den här första boken igen först. 

"Odjuret" är en fruktansvärt bra bok. Den är riktigt hemsk att läsa, eftersom den handlar om pedofiler och barnamördare. Men det är också en bok som verkligen får en att tänka till. Till exempel på frågor som om liv är olika mycket värda, till exempel ett barns liv och en pedofils liv? Och kan man i vissa fall ha rätt att ta lagen i egna händer?

Jag kan verkligen rekommendera boken till alla. ///Bim
.  

---------   

Betyg:  4 av 5.  

--------- 


Kommentarer
Postat av: NeroAnima

Det var inte så länge sen jag läste "Odjuret" faktiskt, jag håller med dig i din recension förutom att jag tycker att boken är alltför långrandig i slutet. Jag läste ut Box 21, efterföljaren, för någon vecka sen eller så, den tyckte jag var bättre skriven och gillade den därmed bättre. Men "Odjuret" är en bra bok den med!

2008-08-19 @ 20:32:34
URL: http://www.neroanima.com
Postat av: Bim

---> NeroAnima: Okej! Vi får se vad jag tycker om Box 21. Skulle börjat på den i går, men det blev inte av. Kanske jag gör det i kväll.

2008-08-19 @ 20:38:13
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0