"Ruinerna" (The Ruins) av Scott Smith.



---------    

Recension av boken: "Ruinerna" (The Ruins) av Scott Smith. (Genre: Skönlitteratur / Thriller / Skräck.)

---------   


"Tre veckors festande och slappande i Cancún. Det är vad fyra amerikanska backpackers planerar att göra i Mexico. Men inget blir som de tänkt sig. Ruinerna är en klibbig, krypande djungelrysare som Stephen King kallat för "Århundradets bästa skräckroman".

När en nyfunnen väns bror plötsligt försvinner ser de fyra vännerna det som en möjlighet till äventyr och bestämmer sig för att hjälpa till med sökandet. Med kurs på en ruin från mayatiden beger de sig ut i djungeln. Men det som är tänkt som en spännande utflykt förvandlas snart till en mardröm något okänt och skräckinjagande lurar på deras väg.

Ruinerna är lika mycket en psykologisk studie av samspelet mellan vanliga människor när de utsätts för extrem stress, som en skildring av ett okänt, krypande hot. Den klibbiga, närmast outhärdliga djungelhettan är klaustrofobisk och bidrar till att stegra ångesten och undergångskänslan. Läsaren blir så skickligt indragen i historien att man till slut känner sig lika fångad som bokens karaktärer. Tänk en kallsvettig skräckversion av The Beach i Mexicos djungel, eller en variant av Joseph Conrads Mörkrets hjärta. Stephen King kallar Ruinerna för århundradets bästa skräckroman och menar att den kommer att göra för djungelsemestrar vad Hajen gjorde för badstränder 1975."


(Kopierat från adlibris.se) 

---------    


Den här boken hade jag inte hört någon prata om, och jag hade inte heller läst något om den. Jag hade heller aldrig hört talas om författaren. Jag köpte den av en enda anledning: Att jag läste på en skylt i bokhandeln att Stephen King kallade boken för: Århundradets bästa skräckroman. Och eftersom jag älskar alla Stephen Kings böcker, så var jag ju bara tvungen att köpa den här. 

Och jag kan ju faktiskt nästan hålla med Stephen King. För det här var en fantastiskt bra bok. Den är väl både en skräckroman och en thriller och ett drama. Den innehåller både fysiska skräckmoment och även psykologisk skräck. 

Gillar ni Stephen Kings böcker, och/eller Dean Koontz böcker så läs den här! Lite påminde mig den även om David Morrells bok "Intrång" som jag nyligen läste. Den fängslade mig något enormt, och jag kunde inte sluta att läsa, för jag ville ju så gärna veta hur den slutade. Så gillar ni lite läskiga böcker, så läs den här!
///Bim.  

---------   

Betyg: 4,5 av 5.  

---------  


Kommentarer
Postat av: annebelle

Tack för tipset, den ska jag läsa.Har också beställt de två du rekommenderade (popplarna något). Just nu läser jag Ur vulkanens mun av Helena von Zveigbergk, ganska deppande men rätt träffsäker emellanåt då hon beskrver ett äktenskaps dödsryckningar och två barn som kommer i kläm. Läst den?

2008-08-16 @ 00:06:53
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Annebelle: Ja, läs "Ruinerna"! För den var väldigt spännande och bra.



Kul att du har beställt "Berlinerpopplarna" och "Eremitkräftorna"! Hoppas att du kommer att älska dom lika mycket som jag gjorde. Jag väntar på att tredje delen ska komma ut nu. Den kommer om ett par veckor.



"Ur vulkanens mun" tyckte jag var jättebra. Men väldigt hemsk. Den finns recenserad av mig bland med Bokrecensioner.

2008-08-16 @ 10:14:37
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0