"Jehåvasjäveln" av Henrik Pettersson.



---------    

Recension av boken: "Jehåvasjäveln" av Henrik Pettersson. (2008.) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Dokumentär.)  

---------   


"Stark debut om ung man som lämnar Jehovas vittnen.

Henrik Pettersson debuterar med en stark och fascinerande roman om hur det är att växa upp i en värld där allt är svart eller vitt, sant eller falskt. Om att stå utanför samhället, men ändå leva mitt i det. 

Som barn ville Jens för alltid tro på Gud och vara ett vittne för honom. Men utan att märka det förändras Jens sakta under tonåren. Och när han träffar Emma - även hon ett vittne - ställs sakerna på sin spets. Emma pratar om sådant han själv aldrig vågat tänka på, och till slut når de en gräns. Han ställs inför sitt livs svåraste val. Ska han svika sin familj och följa Emma bort från Jehovas vittnen, eller aldrig mer träffa henne? Vad han än väljer så överger han något. Det är då olyckan händer. En olycka som ingen människa eller Gud kan skydda Jens från?


Jehåvasjäveln
ger inblick i en stängd religiös rörelse.
Det är en berättelse om ofrivilligt utanförskap och om längtan efter något annat. Inte minst är det en bok om uppbrott, och om att uppfylla drömmar och våga förändra sig och sitt liv.


Henrik Pettersson
, 1976, är uppväxt i Märsta och Malmö. Han lämnade Jehovas vittnen strax efter att han fyllt tjugo. Idag bor han i Osaka i Japan. Jehåvasjäveln är hans debutroman."


(Kopierat från adlibris.se) 

---------    


Jag tycker att det är väldigt intressant med dokumentära böcker, biografier, memoarer, och självbiografier. Jag tycker också det är väldigt intressant att läsa om olika religioner. Och den här boken innehöll ju båda två kategorierna.

Den handlar om en mans uppväxt och liv inom Jehovas Vittnen. Han föds in i församlingen, och bryter sig ut i tjugoårsåldern. 

Jag tycker att boken var intressant att läsa, och den var bra skriven. Så jag kan rekommendera den. 

Här är en liknande bok, om en kvinna i Norge som också bröt sig ur Jehovas Vittnen. Läst av mig och recenserad i mars 2007. ///Bim
.  

---------   

Betyg:  3 av 5.  

---------     


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0