"Skolmaten är sämre än kattmat" - "Matakuten på teve i kväll"


I kväll börjar det nya programmet "Matakuten" på teve. Och i både Aftonbladet och Expressen i dag så finns det artiklar om att skolmaten är sämre än kattmat. Så här såg Expressens löpsedel ut i dag:





Jag har ju ingen aning om hur det är i alla andra skolor i hela Sverige. Jag kan ju bara prata för "min" skola, som är Hagsätraskolan i Stockholm, där jag har jobbat i sju år.

Hos oss, tycker i alla fall vi, är skolmaten bättre än kattmat...

Själva huvudrätten hos oss, är väl "vanlig" mat. Men vi har ju också vår fina salladsbuffé som vi är väldigt stolta över. Den kan man ju ha som ett tillägg till huvudrätten, eller man kan ju också, som jag alltid gör, äta bara från salladsbuffén.

Jag tog några fotografier i dag för att visa vår mat.

I dag hade vi kycklingwok. Den innehöll pastanudlar, kyckling, och grönsaker. Och såg ut så här:





Här är fyra bilder från dagens salladbuffé:











Vårt brödbord med tolv olika sorters knäckebröd:





Vi har många olika sorters kryddor för dom som vill ha lite extra smak på maten. Till exempel: soya, salt, aromat, svartpeppar, curry, citronpeppar, grillkrydda, chilipeppar, allkrydda, paprikapulver, salladskrydda, med flera.





Jag har ju bloggat bilder från jobbet många gånger tidigare. Här är två inlägg sen tidigare i år.

2008-08-20.

2008-04-01.

Läs också gärna min kollega Snurrans blogg,
"Filojokus Funderingar", som också skulle skriva ett inlägg om skolmaten i dag. (Nu har hon skrivit, här är direktlänk till ett mycket bra skrivet inlägg.)

Det ska bli intressant att se programmet "Matakuten" på teve i kväll i alla fall... Även om jag är ganska så säker på, att allt kommer att vinklas till ett visst håll... Och att dom kommer att dra alla Sveriges skolor över en kam...


Kommentarer
Postat av: Snurran

Mm jag är rätt säker jag också på hur vinklingen blir och den är inte rättvis. Taskigt att tracka ner på en hel yrkeskår! kram

2008-10-06 @ 18:12:23
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus/
Postat av: Bim

---> Snurran: Ja, jag håller definitivt med dig... :-(

2008-10-06 @ 18:17:09
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Maria

Ni "mattanter" gör ett jättebra jobb med dom resurser som finns. Jag tror inte att progammet kommer kritisera er utan ligga på en högre nivå, hos politikerna.

Jag är själv utbildad livsmedelsinspektör och det är inte roligt att komma ut i skolmatsalar och sätta förbud efter förbud på vad som får hanteras. Det borde gå att använda mer färska råvaror till budgeten men då säger miljökontoret stopp istället och det blir hel och halvfabrikat.

När jag gick i lågstadiet fick vi mycket bra mat men på gymnasiet var maten oftast väldigt tråkig (allt smakade samma sak), vilken dröm det hade varit om vi haft den salladsbuffé som ni har.

2008-10-06 @ 21:21:10
Postat av: Bim

---> Maria: Ja, jag hoppas att det är som du säger, att det är politikerna som dom kommer att sätta åt, istället för oss mattanter. För det är ju trots allt pengarna som styr mycket. Ju mer pengar som läggs på skolmaten, ju bättre mat kan ju lagas.



Och vår salladsbuffé är vi mycket stolta över!

2008-10-06 @ 21:29:03
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Junitjej

Det är inte mattanter, som ska sättas åt, utan politikerna. Ni gör vad ni kan! Visst är det så att det är mycket halvfabikat som serveras?

2008-10-06 @ 22:35:22
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Ebba

Ni är helt otroligt duktiga på det ni gör och jag upplevde detsamma på min förra skola också. Alla kan inte dras över en och samma kam men media gillar helt enkelt att göra det då det säljer mera..Ni vet att ni gör ett bra jobb och hellre det med ett gott samvete än ett dåligt jobb med uppmärksamhet.

2008-10-07 @ 01:39:20
Postat av: Bim

---> Junitjej: Ja, visst är det politikerna som ska sättas åt, om nu några ska sättas åt överhuvudtaget.



Jo, visst serverar vi en hel del halvfabrikat, och även helfabrikat.

2008-10-07 @ 19:56:58
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Ebba: Tack för din kommentar! Den uppskattar jag! :-)

2008-10-07 @ 20:00:35
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Saknar hagsätraskolans sallad och mat :(

2008-10-11 @ 18:00:56
Postat av: Bim

---> Rebecca: Men det tar jag som bra beröm, att du saknar Hagsätraskolans sallad och mat! :-D

2008-10-11 @ 21:33:23
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0