Vad kan det vara?!?


Undrar bara om det är någon som har varit med om något liknande och kanske vet vad det är?

I går hela dagen så hade jag lite ont i ryggslutet, långt ner på ryggen nästan vid rumpan. Det liksom molade inuti, lite som mensvärk, eller lite som förvärkar vid graviditet och förlossning. Det gjorde inte jätteont, utan bara litegrann så det var irriterande.

Sen i natt, klockan halvtre, så vaknade jag upp, och hade fruktansvärt ont i magen. Och inte i "matmagen", utan långt ner, precis ovanför underlivet. Det gjorde otroligt ont, så jag låg nästan och grinade, och låg i fosterställning. Jag visste inte riktigt vad jag skulle ta mig till, och låg så ett bra tag, och bara försökte att stå ut, och komma på vad jag skulle göra.

Helt plötsligt sen så vaknade jag upp när min mobil larmade klockan halvfem. Så jag hade alltså somnat om till slut.

När jag vaknade då så var den hemska värken över. Men det molade på samma sätt i ryggslutet som dagen innan, och också samma molande känsla på framsidan, i den nedersta delen av magen, precis ovanför underlivet.

Sen så har jag haft samma molande känsla hela dagen, både bak och fram. Känns som om jag har ett brett skärp spänt jättehårt omkring mig. Inte jätteont, men molande och irriterande.

Jag har aldrig haft denna molande värk förut. Och jag har aldrig någonsin haft så ont i magen som jag hade i natt.

Jag är inte med barn, jag har inte ägglossning, jag har inte mens, jag är inte i klimakteriet.

Vad kan det vara? Nu känner jag mig nästan nervös över att dom hemska smärtorna ska komma tillbaka i natt igen...

Borde jag kontakta läkare? Förmodligen så blir det väl då en gynekolog som jag borde kontakta?

Någon som har haft något liknande? Eller som vet vad det kan vara?



Kommentarer
Postat av: Therése

Jag tycker att du omgående ska ringa till Sjukvårdsupplysningen. Oavsett vad andra har för liknande upplevelser så är det omöjligt för en lekman att ställa diagnos via nätet så här. :S När jag hade ont i magen för snart 3 år sedan visade det sig att jag hade en cysta i mjälten på 3,7 kg(!!!). Detta magont hade jag gått med i åratal och trodde bara att jag var bukfet, så sök genast läkarhjälp! Det är säkerligen inget farligt, men better to be safe than sorry.

Ta hand om dig, tjejen! Sök hjälp nu!

2009-09-15 @ 19:11:06
URL: http://www.nightlife.se/terrydeer
Postat av: Susanne

Jag håller fullkomligt med Therese,tycker du ska ringa sjukvårdsupplysningen.

Kram

2009-09-15 @ 19:32:13
URL: http://fnuttisen.blogspot.com
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Therése: Tack för din kommentar. Och tack för att du bryr dig. Självklart så kan ingen lekman ställa diagnos via nätet. Jag ville bara höra lite om någon hade haft något liknande.



Jag tror ändå att jag avvaktar tills i morgon, om det fortsätter såsom nu. Om det blir värre i natt, då ringer jag i natt. För jag kollade nyss, och det verkar att vara öppet dygnet runt.

2009-09-15 @ 19:42:08
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Akå

Och jag håller med Therese och Susanne! Ring på en gång! Som sagt, förmodligen är det inget farligt men lika bra att du får hjälp och att du slipper gå runt med ont i magen!!

2009-09-15 @ 19:44:21
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Susanne: Tack för tipset och för att du också bryr dig. Sen svaret på Therése kommentar. Kram.

2009-09-15 @ 19:45:07
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Akå: Tack även du. Både för att du bryr dig, och för goda råd. Men eftersom jag inte har så mycket ont nu, så avvaktar jag...

2009-09-15 @ 19:47:59
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Håller med de andra att det är lika bra att tag i det NU! Vissa saker orkar kroppen med och så att säga läker själv men till slut så brakar det loss vid det minst lämpliga tillfället! Har bekant som var med om det och då slutade det med dropp och sjukhus osv....Och då hade magvärken gott fram och tillbaka! Inte för att det är samma som ditt men..en tanke.

Ta tempen också för om det är en infektion så kan det visa sig så...



Vi är ju bara rädda om dig och vill dig väl ... för nedanför matmagen så är det äggstockar livmoder m m!



Så ringer du inte i kväll så är det raka vägen till Vårdcentralen i morgon. Antar att en del jobbarkompisar till dig läser här och de vill nog inte se dig på jobbet innan du varit hos läkaren.



Kram och sköt om dig!

2009-09-15 @ 19:54:42
Postat av: Mimmi

Håller med de andra att det är lika bra att tag i det NU! Vissa saker orkar kroppen med och så att säga läker själv men till slut så brakar det loss vid det minst lämpliga tillfället! Har bekant som var med om det och då slutade det med dropp och sjukhus osv....Och då hade magvärken gott fram och tillbaka! Inte för att det är samma som ditt men..en tanke.

Ta tempen också för om det är en infektion så kan det visa sig så...



Vi är ju bara rädda om dig och vill dig väl ... för nedanför matmagen så är det äggstockar livmoder m m!



Så ringer du inte i kväll så är det raka vägen till Vårdcentralen i morgon. Antar att en del jobbarkompisar till dig läser här och de vill nog inte se dig på jobbet innan du varit hos läkaren.



Kram och sköt om dig!

2009-09-15 @ 19:54:51
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Mimmi: Tack även du för att du bryr dig. Feber har jag inte, det vet jag, för jag känner om jag har det. Förstår att ni alla bara vill mig väl. Och jag förstår ju att det kanske kan vara något neråt äggstockarna.



Jag avvaktar i alla fall. Och så får jag se hur jag gör i morgon. Jobbarkompisarna vet ju hur jag mådde i natt och i dag, och dom hade inget emot att ha mig på jobbet i dag, så dom vill nog se mig i morgon också.



Kram och tack.



2009-09-15 @ 20:00:32
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Mimmi: Blogg.se krånglar ikväll som vanligt... ;-/

2009-09-15 @ 20:01:18
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Mimmi



Först ursäkta att mit tförra inlägg kom 2 ggr!



i tonåren hade jag njurbäckeninflamation knivar i ryggen och lite molande värk fram....det kom och gick..Och ang infektioner i urinvägarna så ju allvarligare det är desto mindre märks det som blåskatarr.

2009-09-15 @ 20:02:56
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Mimmi: Ingen fara... Det är inte ditt fel. Blogg.se är helstruligt i kväll. :-/



Okej. Jag tar till mig allt ni skriver. Det lovar jag. Men jag tänker i alla fall avvakta lite.

2009-09-15 @ 20:05:42
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Akå

Ja, du förstår ju att jag bryr mig om min favoritbloggerska! :)

2009-09-15 @ 20:10:07
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Akå: Naawww.... Det var himla gulligt sagt! Tack! Och kram! :-D

2009-09-15 @ 20:12:39
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Har du inte feber och allvarlig värk nu så tycker jag med att man kan avvakta och blir det akut så har du ju två vuxna män i hemmet som kan hjälpa dig att komma till sjukhus! För det är inte alltid de ger så bra hjälp på sjukvårdsupplysningen...När min man höll på att förblöda...det var verkligen verkligen allvarligt och det slutade med ambulanshelikopter och ingen puls så sa sjukvårdsuplysningen avvakta och vi var långt från sjukhus. Men ta hand om dig!

2009-09-15 @ 20:18:29
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Mimmi: Jag har ju som sagt ingen feber, och inte heller någon allvarlig värk nu. Och det är ju sant att jag har ju både Borzko och Jimmy till hjälp om jag behöver, och en bil utanför dörren, och relativt nära till sjukhus. Så jag avvaktar.



Hemskt det lät med din man... Skönt att allt gick bra.



Tack igen för dina ord!

2009-09-15 @ 20:23:44
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Linda

Om det händer ännu en gång ska du absolut kolla upp det där. Jag hade liknade för ett par år sedan, smärtorna kom och gick till en början och jag som inte vill "störa" läkare i onödan, ignorerade det så gott det gick. Fast jag inte kunde stå upp vid de tillfällen de hände. Tills en morgon då det inte gick längre. Smärtorna tilltog mer och mer och jag kräktes för det gjorde vansinnigt ont. Åkte in för att få hjälp och fick sedan ambulans till sjukhuset där dom till slut konstaterade att jag hade cysta på ena äggstocken som ströp blodtillförseln. Fick opereras och sen var det bra igen.



Sköt om dig och hoppas allt går bra!

2009-09-15 @ 20:28:54
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Linda: Tack för din kommentar och din berättelse. Det lät otäckt... Jag är ju också sån som inte vill "störa" läkare i onödan... Men jag ska verkligen tänka till här! Jag kanske faktiskt får lov att ringa i morgon...

2009-09-15 @ 20:33:46
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Gun

Klart att du ska gå till en läkare! Tveka inte. Klart man kan ha ont av något som inte är farligt men det finns alltid en anledning. Bättre att veta.

Kram

2009-09-15 @ 20:52:19
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Gun: Om jag inte är bra i morgon, då ska jag gå till en läkare. Jag lovar!

Kram! :-)

2009-09-15 @ 20:53:40
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Susanne

Kom ihåg nu , lovat är lovat :-)

Sov gott!

2009-09-15 @ 21:12:01
URL: http://fnuttisen.blogspot.com
Postat av: Snurran

Tillägger att vi arbetskamrater självklart stöttar dig vilket beslut du än tar, bara du kan veta hur det är - om du vill gå till jobbet ska du göra det, men du ska inte känna dig tvungen att komma bara för att det inte ska fattas folk på jobbet! Det hoppas jag att både du och alla andra här på bloggen förstår!? kram

2009-09-15 @ 21:15:42
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus/
Postat av: Linus

Det kan vara en cysta, du har.

Sjukvårdsupplysningen är inte så kunniga, det är bättre att du går till din läkare.

2009-09-15 @ 22:13:47
Postat av: sofie

Hej!



Tittar in här dagligen eller tom flera gånger om dagen så det är klart att man blir orolig även om jag inte känner dig IRL!



Tänk på att när kroppen reagerar med värk så är det något som inte är helt okej. Tror nog att du kan vänta tills imorgon om det inte är olidligt men du ska absolut ringa och kolla upp det! Som tidigare har skrivit så kan det vara en cysta, vilket är ett vanligt förekommande vid värk omkring livmoder mm.



Hoppas att du får sova inatt iallafall och att allt är bra:) Sköt om dig!!



/ Sofie



ps jag ska bli bättre på att kommentera dina inlägg också!

2009-09-15 @ 23:52:39
Postat av: Daniella

Förra året så hade han också värk vid ryggen och i sidan vid "midjan" som strålande ner mot livmodern, gick med det i 2 dagar tills de gjorde så ont att jag inte kunde stå rakt längre, de vissade sig vara njurbäcksinflamation, i förra veckan hade min mor en cysta på äggstocken och vaknade på natten av en enorm smärta. Hoppas att det går över för dig, om inte, sök upp en läkare :) Krya på dig!!

2009-09-16 @ 00:21:09
Postat av: Mia

Hoppas du ringer vårdcentralen/sjukhuset! Min mamma hade liknande för några år sedan, men hon gick inte till någon läkare förrän efter ett tag (när det onda kom tillbaka). Då visade det sig att hon hade flera cystor på ena äggstocken, så de opererade bort äggstocken och livmodern.. Så undersök det så fort som möjligt innan det är försent! :)

2009-09-16 @ 06:58:31
URL: http://miizing.blogg.se/
Postat av: Cammi

Hoppas det känns bättre idag!

Jag har haft något liknande, extremt ont precis ovanför underlivet, det kom om kramper, som att någon sträckte in handen och vred om i mina organ. Så efter 2 dagar fick jag nog, och läkarna trodde det var blindtarmen (fastän jag hade ont i mitten?) men det visade sig att det inte var det, sedan trodde de att det var äggstockarna men det var det inte heller. Jag fick ligga kvar över natten och sedan kändes det bättre. Var flera på min avdelning som var där för samma sak men som inte heller fick diagnos. Jag var utslagen i över en vecka efteråt, kunde knappt gå och så.. Hoppas att det inte är något allvarligt med dig och att dom hittar vad som är fel! KRAM

2009-09-16 @ 09:51:36
Postat av: Cammi

Hoppas det känns bättre idag!

Jag har haft något liknande, extremt ont precis ovanför underlivet, det kom om kramper, som att någon sträckte in handen och vred om i mina organ. Så efter 2 dagar fick jag nog, och läkarna trodde det var blindtarmen (fastän jag hade ont i mitten?) men det visade sig att det inte var det, sedan trodde de att det var äggstockarna men det var det inte heller. Jag fick ligga kvar över natten och sedan kändes det bättre. Var flera på min avdelning som var där för samma sak men som inte heller fick diagnos. Jag var utslagen i över en vecka efteråt, kunde knappt gå och så.. Hoppas att det inte är något allvarligt med dig och att dom hittar vad som är fel! KRAM

2009-09-16 @ 09:52:26
Postat av: Cammi

Inte meningen att skicka två inlägg.. blogg.se verkar strula idag med :/

2009-09-16 @ 09:53:00
Postat av: Guggelutt

Jag tänker på två saker. Det ena är äggstocksinflammation om värken fortsätter. Det känns som mensvärk, ofta i samband med flytningar. Lätt avhjälpt med antibiotika. Men det obeskrivliga värken som du beskrev låter mer som en cysta. De flesta cystor är helt ofarliga. Min bonusdotter hade vid ett par tillfällen vätskefyllda cystor på äggstocken som brast under otrolig smärta, men de försvann iom att hon fick barn för 2,5 år sen. Kolla upp det så du slipper tänka mer på det. Den smärta du beskriver är inte pjosk! Utomkved kan det inte vara för då hade du förblödit vid det här laget, så det kan du släppa, det har en av mina döttrar och min bästa vän haft. kramar

2009-09-16 @ 09:56:32
URL: http://guggelutt.blogg.se/
Postat av: Guggelutt

Jag vill verkligen att du kollar upp dig, Bim. Nu blev jag nervös när jag såg att du hade ont igår, jag läste fel på datum. Utomkved behöver inte visa positivt grav.resultat, men jag tänker på blindtarmen oxå. Min son har haft både blindtarm och inflammtion i bukkörtlarna. Bukkörtlarna botas lätt med antibiotika, men en inflammerad blindtarm... den kan tjafsa ett tag! Ignorera inte en sån akut och snabbt uppkommen smärta. Troligtvis är det inget farligt, men uteslut det som kan vara farligt. Man ska inte gå med sånt! kramar

2009-09-16 @ 10:02:34
URL: http://guggelutt.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Susanne: Okej! ;-)

2009-09-16 @ 17:05:51
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Snurran: Du vet hur jag är! Jag har svårt att vara hemma! ;-/

2009-09-16 @ 17:06:36
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Linus: Jag tror nog att sjukvårdsupplysningen kan sin sak också.

2009-09-16 @ 17:07:10
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Sofie: Hej! Kul att du gillar min blogg, och kul att du kommenterar. Och tack för att du bryr dig. :-D

2009-09-16 @ 17:08:07
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Daniella: Usch, det lät jobbigt, både för dig och din mamma. Tack för dina ord.

2009-09-16 @ 17:09:16
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Mia: Tack för dina ord, och jag ska ta till mig dom, med tanke på din mamma..

2009-09-16 @ 17:10:41
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Cammi: Men vad var det då? Fick du aldrig veta det?

2009-09-16 @ 17:11:35
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Cammi: Men vad var det då? Fick du aldrig veta det?

2009-09-16 @ 17:11:42
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Cammi: Blogg.se strular jämt nu för tiden... :-(

2009-09-16 @ 17:12:12
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Guggelutt: Okej. Flytningar har jag inte. Jag ska kolla upp det...

2009-09-16 @ 17:14:10
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Guggelutt: Tack för att du bryr dig. Jag ska inte nonchalera det.

2009-09-16 @ 17:17:15
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Linus

Nja,de är sjuksköterskor som svarar på sjukvårdsupplysningen.

En läkare har ju mer utbildning än en sjuksköterska.

De var inte så kunniga när jag har ringt dit iallafall,bla när min farmor var dålig.

En som ringde sjukvårdsupplysningen frågade de om han var alkolist, har jag hört.

2009-09-16 @ 17:22:55
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Linus: Okej..

2009-09-16 @ 17:49:04
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Anonym

Skulle vilja säga att det är inga amatörer som sitter på Sjukvårdsrådgivningen, det är erfarna Distriktssköterskor som har jobbat många år inom sjukvårdens blandade verksamheter.

2009-09-17 @ 14:23:09
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Anonym: Det tror jag helt säkert. Jag skrev som svar: "Jag tror nog att sjukvårdsupplysningen kan sin sak också.".

2009-09-17 @ 17:13:52
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Cammi

Nej, jag fick aldrig veta vad det var. De röntgade mig, tog många blod och kissprover och gynekologundersökning men hittade inget fel på mig. Jättekonstigt tycker jag att sådan smärta bara "dyker upp" utan anledning men som läkarna sa.."ibland får man bara lite ont i magen!".. Hah, lite... pyttsan. Aldrig haft så ont men jag är glad att det är över! Dom misstänkte också cysta som många sagt här men det var det ej heller.. Tyckte det var intressant också att det var fler än jag som hade dessa symptom på danderyd som jag då var på. Jag kom på att jag även kräktes av smärtan, det var då jag bestämde mig för att åka in, på rådgivan av sjukhusrådgivningen. Hoppas verkligen att det går över för din del!

2009-09-18 @ 21:27:34
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Cammi: Konstigt att du hade så ont, och så hittade dom inget.. Jag känner mig faktiskt bättre nu. Jag har fortfarande ont och tryck i långt ner i ryggslutet. Men mycket mindre ont i magen.

2009-09-18 @ 22:52:18
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Anna

Ser att detta är väldigt gamla inlägg, men skulle vilja tillägga att en ingift släkting till mig, som är den Kina, hade problem med svåra buksmärtor ett bra tag. Sjukvården i Sverige hittade ingenting. Hon gick med detta i över ett år. Till slut åkte hon till Kina och uppsökte vård där - de hittade felet direkt. Det var gallsten o hon opererades per omgående.

Ibland skäms man faktiskt över den svenska sjukvården - så fruktansvärt underbemannade, nedskärningar, dålig budget och dåligt med vidareutbildningar.

Svar: @ Anna: Kommer knappt ihåg den här händelsen. Måste sen ha gått över rätt så snabbt i alla fall.
Bim

2015-07-27 @ 21:37:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0