"Våtmarker" (Feuchtgebiete) av Charlotte Roche - 2008 - Bok



---------    

Recension av boken: "Våtmarker" (Feuchtgebiete) av Charlotte Roche (2008) (Genre: Skönlitteratur)

---------


"Artonåriga Helen hamnar på sjukhus efter att ha skurit sig under intimrakning. Hon måste opereras, och kirurgen passar också på att ta bort hennes hemorrojder. Helen är skilsmässobarn och inser att nu har hon en enastående möjlighet att få in sina föräldrar i ett och samma rum. Medan hon smider på sin plan berättar hon för sin manliga sjuksköterska Robin, om sitt liv och sina sexuella erfarenheter, och redan från början byggs bilden upp av en människa med (förment) extrema böjelser - eller handlar det helt enkelt bara om en ovanligt utlevande kvinnlig sexualdrift? Helene gör allt man inte får om man är en ung kvinna idag. Och hon gör det med gott humör.


Våtmarker är ett avgrundsvrål riktat mot de vaxade, rakade, fixade och på alla sätt sanitetsbehandlade kvinnobilder och skeva föreställningar om sexualitet och kvinnlighet vi möter i idag. I Tyskland väckte boken en storm av arga röster men också en hel del storslaget beröm när den gavs ut 2008, den har sålt över en miljon exemplar och är den enda tyska boken som ligger på Amazons globala topplista. Charlotte Roche har gjort det onämnbara till det nationella samtalsämnet i Tyskland och är det största som hänt tysk litteratur på mycket länge. Under våren 2009 ges den ut i 25 länder över hela världen."


(Kopierat från adlibris.se)

---------


En mycket annorlunda bok. Jag var väldigt nyfiken på den, då jag har läst så mycket om den. Och den har kallats allt från "genial" till "äcklig".

Jag tycker att den var bra! Visst frossar den väl en hel del i olika kroppssvätskor, men jag tyckte inte att den var äcklig. Men den är ju definitivt inget för pryda, känsliga, och kräsmagade att läsa. Finns ju vissa i min närhet som jag kanske inte skulle rekommendera den till.

Och den består inte bara av "äckel", utan boken har många olika sidor. Jag tyckte den var bra, och rekommenderar den till er som vågar och kanske är lite vågade. ///Bim.

---------   

Betyg:  3,5 av 5.  

---------

Kommentarer
Postat av: Lotta Th

Hej Bim, kul att du gillar Våtmarker, det gör jag också, den har så många andra nivåer än snusket.

Och kul att du tyckte om min bok Aldrig som hon.

Lotta Th

2009-09-14 @ 09:11:32
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Lotta Th: Ja, jag tyckte att den var bra! Både "snusket" och det övriga! ;-)

Och din bok gillade jag verkligen! :-D

2009-09-14 @ 18:36:37
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Anna

Tack för recensionen, man kanske ska våga sig på den då under hösten, jobbar mindre nu så då har man lite mer ork till läsning.

2009-09-28 @ 23:45:26
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Anna: Ja, jag gillade den! Men jag gillar ju oftast lite "sjuka" böcker och filmer. ;-D

2009-09-30 @ 19:42:37
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Kristina Simar

Hej Bim!

Jag tyckte också den var bra, men som du säger det är inte en bok som man rekomenderar till vem som helst.

2009-11-18 @ 15:44:51
URL: http://blogg.passagen.se/krisim
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Kristina Simar: Kul att du också gillade den! Roligt med lite annorlunda böcker ibland! ;-)

2009-11-18 @ 15:53:41
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Lina

Något utanför ämnet men har du sett RFSUs reklam på TV om intimrakning? Själv tycker jag att reklamen är något difus.

2010-08-17 @ 11:45:39
URL: http://www.intimrakning.n.nu
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Lina: Nej, jag hade inte sett den, men jag kollade på den nu, via din länk. Tyckte inte att den var speciellt bra faktiskt..

2010-08-17 @ 17:34:13
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0