"Älskade krig" av Johanne Hildebrandt - 2008 - Bok



---------    

Recension av boken: "Älskade krig" av Johanne Hildebrandt (2008) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman)

---------


"Programledaren Sara Hammargren får sparken från sitt jobb efter en skandalös kärleksaffär med en minister. Utblottad åker hon till Irak för att återupprätta sitt rykte och finna en man som hon hatar.

Magnus Banér är soldat i amerikanska armén. Utmattad av månaders strider gör han en livsfarlig upptäckt. Nu måste han välja mellan att tiga eller konfrontera det han fruktar mest: sitt förflutna.

Sonya Zebari försörjer sin familj genom att arbeta som tolk i Bagdad. När hennes verkliga arbetsgivare avslöjas ställs hon inför valet att rädda sin familj eller förråda sina vänner.

Älskade krig är en brutalt spännande roman om kärlek, överlevnad och försoning i krigets Irak, men också en skildring av vad som händer bakom de vackra fasaderna i Stockholms kändisvärld. Boken bygger på en sann händelse som utspelades våren och sommaren 2007."

 

(Kopierat från adlibris.com)

 

---------

Det här var en mycket bra bok. Den kändes nästan lite som en dokumentär. Och det kanske beror på att den faktiskt bygger på en sann händelse. Den var väldigt intressant, och jag lärde mig faktiskt en hel del om kriget i Irak när jag läste den. Den var spännande, hemsk och brutal, med det var också kärlek och vänskap i boken. Jag kan helt klart rekommendera boken till alla. Och jag ser fram emot att läsa den fristående fortsättningen: "Förbannade fred". ///Bim.

---------   

Betyg:  4 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Natur & Kultur.

Här har jag skrivit om boken tidigare.


---------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0