"Det är så konstigt nuförtiden" av Karin Flygare - 2009 - Bok



---------    

Recension av boken: "Det är så konstigt nuförtiden" av Karin Flygare (2009) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Romaner)

---------


"Helenas 86-åriga mamma bor sedan länge ensam i det radhus som varit hennes hem i fyrtioåtta år. Men nu har hon börjat röra ihop saker, hon hittar inte nycklarna eller glasögonen, hon glömmer bort att äta. Ibland tycks hon ha förflyttats femtio år tillbaka i tiden, hon frågar efter döda släktingar och känner inte ens igen sin egen dotter.
Helena förvandlas sakta men säkert till förälder till sin egen mamma, en mamma hon älskar men inte riktigt orkar med att vårda. Heltidsjobb, barn och man att träffa, ett eget liv att leva tiden och kraften räcker inte till.

Karin Flygares berättelse är skriven med värme och medkänsla. Den är rörande och sorglig, men också fylld av mänsklig varm humor.

Karin Flygare är socionom och har mer än trettio års yrkeserfarenhet inom socialt arbete. Det är så konstigt nuförtiden är hennes debut som författare.
"


(Kopierat från bokus.com)

 

---------

Det här var en mycket bra bok. Den var välskriven och väldigt gripande. När jag läste boken så tänkte jag ju hela tiden på min egen mamma, som är 81 år, och som nog börjar att få lite symptom på demens...

Boken var även skriven med en del humor, så jag kom på mig att sitta och le ibland. Men mest så föll ju tårarna... För den var mycket rörande och sorglig.

Jag kan verkligen rekommendera boken till alla. Och speciellt till dom med äldre släktingar.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)


---------   

Betyg:  4,5 av 5.  

---------  


Kommentarer
Postat av: carina

Den boken måste jag köpa.



Va tråkigt att din mamma börjar visa tecken på demens, det vill man inte ens att sin värsta fiende ska råka ut för...

2010-07-16 @ 22:48:59
Postat av: Martin

Det skulle vara kul med en topplista över de allra bästa böckerna du läst (du verkar ju minst sagt ha koll) :)

2010-07-17 @ 03:19:13
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Carina: Ja, köp den. Den finns i pocket.



Ja, min syster, som jobbar inom sjukvården, säger att det är så... :-/

2010-07-17 @ 08:02:47
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Martin: Haha! Tack! Men koll vet jag ju inte om jag har! Jag går ju bara efter min smak i så fall! Men jag ska fundera på om jag kanske ska göra en sån lista! Tack för tipset! :-)

2010-07-17 @ 08:03:44
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Johanna

Tråkigt att höra om din mamma:-(. Min mormor gick bort i alzheimer så jag vet mycket väl vad det innebär efter att ha sett henne gå igenom sjukdomens alla steg i över tio år. Måste läsa den här boken...

2010-07-17 @ 14:25:57
URL: http://freyla.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Johanna: Ja, jag har väl märkt lite på henne, men mest att hon "bara börjar att bli gammal"... Men syrran säger att det förmodligen är dom första tidiga tecknen på demens... Och hon kan ju sin sak. Hon jobbar med sånt, och har andra runt sig som förstår sig på sånt.



Ja, läs boken! Mycket bra!

2010-07-17 @ 14:33:13
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0