"Hjälten" (The Good Guy) av Dean Koontz - 2010 (2007) - Bok



---------    

Recension av boken: "Hjälten" (The Good Guy) av Dean Koontz - 2010 (2007) (Genre: Amerikansk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman)

---------


""Är du han?"

"Vem skulle jag annars vara?"

"Du ser så … vanlig ut."

"Jag jobbar på det."


Timothy Carrier brukar ta en öl efter jobbet i sin väns bar. Han tycker om att slå sig i slang med barens mer excentriska gäster. Men den nervöse mannen som sitter bredvid honom just den här kvällen har blandat ihop Tim med någon helt annan – och mannen ger honom ett brunt kuvert fullt med pengar.


"Tio tusen nu. Resten får du när hon är borta."


Innan främlingen går lämnar han ett fotografi av den vackra kvinnan som ska dö, och hennes adress. Men det blir snart ännu värre. Tio minuter senare slår sig en annan främling ned bredvid Tim. Den här mannen är en kallblodig mördare som tror att det är Tim som har lejt honom. Tim tänker snabbt och säger:


"Jag har ändrat mig. Du får tio tusen för att inte göra någonting. Vi kan kalla det för ett inte-döda-arvode."


Han behåller fotografiet och ger pengarna till yrkesmördaren. Tim smyger efter mannen ut från baren, och då får han nästa chock: yrkesmördaren är polis. Plötsligt befinner sig den helt vanlige Tim Carrier mitt i ett mysterium med oanade proportioner. Han är den ende som kan rädda en oskyldig kvinnas liv och stoppa en mördare som rättvisan inte kommer åt, och som är lika obeveklig som ondskan själv.

 

Men först måste Tim utveckla egenskaper inom sig själv. Med förmågor som mod, uthållighet och osjälviskhet kan även en helt vanlig man bli hjälten."

 

(Kopierat från bbb.se)


---------

Det här var min fyrtionde bok av Dean Koontz. Han har alltid varit min näst bästa favoritförfattare, efter Stephen King.

Förut skrev han ju mest skräckböcker. Men nuförtiden så tycker jag att hans böcker är mer som kriminalromaner.

Jag tycker om hans sätt att skriva. Även när det är som mest spännande, så är det alltid mycket humor i.

Den här boken var lättläst, spännande, rolig, och inte förutsägbar. Kan helt klart rekommendera den.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------   

Betyg:  4 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Bra Böcker.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


---------  



Kommentarer
Postat av: Robban

Kul att du också gillar Koontz o King. Själv tycker jag bättre om Koontz och har just nu 45 av hans böcker.... Vilken gillar du bäst ?

2010-08-10 @ 21:54:19
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Robban: Ja, King har varit nummer ett hos mig, och Koontz nummer två, i typ tjugofem år nu. Vilken som är bäst är omöjligt att säga. Det är så många bra, och dom är så olika. Gillar dom senare böckerna mycket, där det är mycket humor i böckerna också.

2010-08-10 @ 23:13:44
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0