"Svinajakten" av Anna Bovaller - 2009 - Bok

---------    

Recension av boken: "Svinajakten" av Anna Bovaller (2009) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman)

---------


"Petra Wester är advokat i Stockholm, där hon bor med sin 16-åriga dotter Martina. Petra har ett sommarhus på Österlen dit hon söker sig för att komma undan stress och yrkesliv.

En sommar blir Petra kontaktad av affärsmannen Sten Backman, en bekant från studietiden, som just ärvt den pampiga österlenska gården Hamra efter att hans far plötsligt gått bort. Stens nya planer för Hamra och den traditionsenliga jakten där ses inte med blida ögon i trakten. Samtidigt genomför miljöaktivister en rad protestaktioner på båda sidor av sundet.

En plötslig och tragisk dödsolycka sätter i gång polisens utredning. Under ytan i det vackra österlenska landskapet styrs händelserna av kärlek, svek och avund, vilket sätter i gång en spiral av våldsamma gärningar. Petras efterforskningar på Stens uppdrag blir nu allt farligare och hennes upptäckter gör att hon motvilligt dras in i polisutredningen.
"

 

(Kopierat från norstedts.se)


---------

Jag har hört så många som har tyckt att Anna Bovallers andra bok "Svärmaren" är jättebra. Och jag vill ju då också förstås läsa den, men tänkte att jag skulle läsa hennes första bok "Svinajakten" först.

"Svinajakten" var bra, men kanske inte jättebra. Men eftersom det är en debutbok, så hoppas jag på att "Svärmaren" kommer att vara ännu bättre.

Men "Svinajakten" var inte på något sätt alls dålig, utan jag kan helt klart rekommendera den. Det var en högst ordinär svensk kriminalroman. Ganska spännande, bra personporträtt, och välskriven.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------   

Betyg:  3,5 av 5.  

---------



Kommentarer
Postat av: Kristina

Hej,

Om jag fattat det rätt så får du böcker från olika förlag för att recensera dem?

Jag läser mycket böcker och tycker det är skoj med recensioner men jag tycker att du skriver så ytligt om de böcker du läser, du kopierar handlingen från ett förlag/bokklubb och sedan kommer det bara några ord som är dina, jag får inte ut något av det du skriver och vet faktiskt inte mer om boken när jag läst din recension än jag gjorde innan.

Det skulle vara roligare att läsa en hel recension som kommer från dig än handlingen i boken klippt från Internet.

Ha det gott i värmen!

2010-07-12 @ 08:57:27
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Kristina: Jag har fått liknande kritik flera gånger förut för mina bokrecensioner. Och jag måste väl faktiskt medge att jag tycker du, och dom andra, har rätt.



Jag skulle vilja skriva mer utförligt, och jag jobbar på det hela tiden, men det är så svårt för mig...



Handlingen vill jag inte skriva om själv. Det kommer jag nog alltid bara att kopiera in. För på något sätt så tycker jag att det känns "onödigt" att skriva om själva handlingen, när det finns så bra beskrivningar hos bokförlagen.



Men mitt eget omdöme om böckerna, dom skulle jag vilja ha mycket längre, utförligare, och framförallt bättre.



Här är en recension, av "Lilla Sjärna", som jag tycker att jag fick till litet bättre än vanligt: http://bim.blogg.se/2010/may/lilla-stjarna-av-john-ajvide-lindqvist-20.html



Och självklart så känner jag större press på mina recensioner nu, när jag får gratisböcker från förlagen, än förut när det var mer "bara på skoj".



Jag ska verkligen jobba på det här. Och hoppas på att jag kan utvecklas.



Tack för din kommentar. Ha det bra du också. :-)



2010-07-12 @ 09:55:08
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0