"En sannolik historia" av Karin Alvtegen - 2010 - Bok



---------    

Recension av boken: "En sannolik historia" av Karin Alvtegen (2010) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman)

---------


"Helena uppfyller en gammal dröm när hon och hennes man köper en liten gård i Norrland för att driva hotell. Men äktenskapet knakar i fogarna och snart är skilsmässan ett faktum. Kvar står Helena med hotellet, en förlorad tillvaro och en olycklig tonårsdotter.

Finansmannen Anders karriär har varit framgångsrik. Men i takt med att pengarna strömmat in har tillvaron känts alltmer meningslös. På en raksträcka i Norrland utmanar han ödet och gasar och tänker att nu får det gå som det vill. Han vaknar upp på ett sjukhus. Efter sjukhusvistelsen tar han in på ett litet hotell i en norrländsk by. Där möter han Helena.

I byn bor också den gamle Verner. Han lever utanför gemenskapen och uppfattas som en kuf. Ändå blir det han som får Helena och Anders att inse att det som de försöker förtränga i sina liv istället kan ge dem kraft att bryta gamla tankemönster och gå vidare.

Med säker hand, stark psykologisk laddning och en osviklig känsla för att blottlägga det djupt mänskliga, skildrar Karin Alvtegen i En sannolik historia relationer, sorg, konflikträdsla, fördomar och kärlek.
"


(Kopierat från brombergs.se)


---------

Jag har läst alla Karin Alvtegens fem tidigare böcker, "Skuld", "Saknad", "Svek", "Skam" och "Skugga". (Här är en länk till min recension av den senaste boken, "Skugga", där det också finns länkar till dom tidigare fyra).

Dom tidigare fem böckerna har ju varit typ psykologiska kriminalromaner. Men den här nya boken, "En sannolik historia", är mer en "vanlig roman".

Jag älskade Karins tidigare böcker, och tycker på ett sätt att det är synd att hon inte har fortsatt att skriva i den stilen. Men jag förstår ju också att hon kanske ville förnya sig och skriva i en ny genre.

Och jag tycker ju definitivt att hon har lyckats även i den här nya genren. "En sannolik historia" är en mycket bra roman om relationer. Kanske något förutsägbar, men det gör ingenting. Den har hög igenkänningsfaktor och skildrar det mänskliga spelet, känslor, fördomar och relationer mycket, mycket bra.

Jag kan helt klart rekommendera boken till alla. Och jag ser fram emot fler böcker av Karin, oavsett vilken genre hon väljer att skriva i.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------   

Betyg:  4,5 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Brombergs.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


---------  



Kommentarer
Postat av: birgittha johansson

Hej Bim! Har också läst boken, tycker den var klart läsvärd!

Ha en skön helg, här i Småland ösregnar det men det har i alla fall blivit en långpromenad med vår labbe



kram Birgittha

2010-10-23 @ 11:30:46
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> birgittha johansson: Ja, jag tyckte att den var mycket läsvärd!

Ösregn lät ju inte så kul.. Det ska visst komma upp hit tills i morgon.

Ha en fortsatt skön helg du också! :-D

2010-10-23 @ 11:40:53
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0