"Jag brukade drömma om dig" av Petra Holst - 2010 - Bok



---------    

Recension av boken: "Jag brukade drömma om dig" av Petra Holst (2010) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman)

---------


"När Tess får sitt första barn är hon överlycklig. Men snart tvingas hon inse att Love inte är den pojke hon drömde om. Han skriker ständigt, vägrar sova och är omöjlig att få lugn.


Under de ensamma dagarna med honom är Tess ofta nära bristningsgränsen och hon börjar tänka det otänkbara. Att det är något som är fel.


Så småningom visar det sig att Love har autism. Men istället för att känna lättnad över att ha fått en förklaring värjer sig Tess mot ett liv hon inte är redo för, en tillvaro där allt kretsar kring sonens behov. Kommer hon att orka?


Jag brukade drömma om dig är en roman om ett annorlunda föräldraskap, om den inte självklara men starka kärleken till ett barn som inte tänker som alla andra."


(Kopierat från forum.se)


---------

Det här var en mycket, mycket bra bok. Oerhört gripande och rörande. Och lättläst och välskriven.

Boken är ju en roman, och ingen dokumentär bok. Men jag satt hela tiden och tänkte på, när jag läste den, att den som har skrivit den måste ha egna erfarenheter av barn med autism. Och när jag googlade Petra Holst, så insåg jag att hon själv har en son med autism. (Länk till Svensk Bokhandel).

Jag kan verkligen rekommendera boken till alla. Jag lärde mig mycket, och fick lite mer insikt i hur det är att leva med barn som har autism. Ändå tror jag nog att man ens kan komma i närheten av att förstå hur det är...

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------   

Betyg:  5 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Forum.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


---------  



Kommentarer
Postat av: Anna

kanske något man skulle läsa när man kan börja läsa igen (får tid :D ). har en underbar svägerska med autism.

2010-10-20 @ 00:20:12
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Anna: Ja, då har du ju ett extra intresse i att läsa boken. Den var mycket, mycket bra för alla.

2010-10-20 @ 16:03:47
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0