"Livet deluxe" av Jens Lapidus - 2011 - Bok



---------

Recension av boken: "Livet deluxe" av Jens Lapidus (2011) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman)

---------


"Allt går i arv.

I Jens Lapidus nya roman återknyter vi kontakten med huvudpersonerna i de tidigare delarna av Stockholm Noir. Uppkomlingen och dealaren JW har snart suttit av sitt straff, men polisen misstänker att han varit sysselsatt med annat än att ångra sina synder. Pengatvätt är en rimlig gissning, men hur har det gått till? Kriminalinspektör Martin Hägerström får i uppdrag att ta anställning på anstalten som plit, jobba undercover och komma JW in på skinnet.


Jorge har försökt. Han har verkligen försökt att gilla sitt nya vita liv - att förse svennebananerna med kaffe latte, mackor och muffins. Men det går bara inte - han är inte gjord för nio-till-fem-stilen. En comeback som gangster kan ge snabba cash och göra verklighet av drömmar om livet deluxe. Ett jobb. Bara ett enda jobb, och sen kan han vara klar för resten av livet. Han måste tänka stort: ett VTR, ett värdetransportrån. Problemet är bara att det gör man inte själv. Jorge börjar söka partners, compadres, vänner och kontakter. Men risken att fucka upp skrämmer.


Natalie har levt ett skyddat liv som juggemafioson Radovan Kranjics dotter, med utlandsresor, trestjärnskrogar och till och med juridikstudier. Men hoten mot faderns liv har blivit alltmer påtagliga och snart kommer alla i Radovans närhet att behöva ställa sig frågan: hur ser livet ut e.R.? Vem tar över som Stockholms kung? Eller drottning? Vem försöker utmana makthavarna? Och Natalies själv ställs inför den ultimata frågan: vem är hon, och vem vill hon vara?


Trådarna tvinnas tätt och hårt mellan dramats olika huvudpersoner. Det är en ny tid nu. En ny era. Kartan som vi följt sedan Snabba cash ritas om. Samtidigt är det mesta sig likt. Stockholms undersida är densamma.


Aktörerna är nya, men allt går i arv."
 


(Kopierat från wwd.se)

 

--------- 

Jag har läst båda Jens Lapidus tidigare böcker.

Här är en länk till min recension av "Snabba cash".

Och här är en länk till min recension av "Aldrig fucka upp".

Men jag har tyvärr inte tyckt att dom har varit riktigt så himla bra, som många andra har tyckt.

Jag tyckte till och med att filmatiseringen av "Snabba cash" var bättre än själva boken. Och det är väldigt, väldigt sällan som jag brukar tycka så. Utan: "boken är bättre" brukar jag nog alltid säga.

Här är en länk till min recension av filmen.

Nu har jag läst Jens Lapidus tredje roman, "Livet deluxe", som är en fristående fortsättning på dom tidigare böckerna.

Och jag tyckte ungefär samma om den, som om dom tidigare böckerna.

Boken var spännande och kändes verklighetstrogen. Och även den här boken var skriven på det väldigt speciella och fåordiga skrivsätt som dom tidigare böckerna var.

Så till er som tyckte om dom två första böckerna, kan jag varmt rekommendera den här boken.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------

Betyg: 3,5 av 5.

---------

Denna bok var en recensionsbok från Wahlström & Widstrand.

Här har jag skrivit om boken tidigare.


---------  


Kommentarer
Postat av: Majsan kberg

2011-06-17 @ 21:01:45
Postat av: Majsan Ekberg

Håller helt med dej...gillar varken böckerna eller filmen...så jag tänker inte läsa Livet Deluxe. Ha en trevlig helg!!

2011-06-17 @ 21:03:48
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Majsan kberg: ;-D

2011-06-17 @ 21:04:46
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Majsan Ekberg: Njae, jag varken gillar eller ogillar egentligen. Jag är väldigt kluven när det gäller Jens Lapidus böcker.



Ha en trevlig helg du också! :-D

2011-06-17 @ 21:05:26
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0