"Den enögda kaninen" av Christoffer Carlsson - 2011 - Bok



---------

Recension av boken: "Den enögda kaninen" av Christoffer Carlsson (2011) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman)

---------

"Bortom det lilla samhället Dalen finns ett övergivet hus. Det är det första David Flygare får veta när han återvänder till sin barndomsstad för sommaren.


Tillsammans med fem vänner tillbringar David de långa sommardagarna vid huset. De solar, grillar, dricker, har sex och begår inbrott i skydd av natten. De gömmer stöldgodset i huset.


Men stölderna skapar oro i det lilla samhället. Och då en ensam, gammal man dessutom försvinner börjar det koka under ytan, vad är det egentligen som pågår i Dalen?


När sommaren är över kommer det vita huset att stå för allt David och hans vänner har tagit från Dalen, och allt det som tagits från dem – det som aldrig kan komma tillbaka.


Den enögda kaninen är en spänningsroman om en liten plats där stora händelser inträffar. En glesbygd noir med en stämning som kryper under huden. En berättelse om kärlek och vänskap, om hemligheter och lögner.

Christoffer Carlssons debutroman Fallet Vincent Franke hyllades av recensenterna när den utkom, och såldes omgående till flera europeiska länder. Den enögda kaninen är hans andra roman."


(Kopierat från piratforlaget.se)


--------- 

För lite drygt ett år sedan så läste jag Christoffer Carlssons debutroman, "Fallet Vincent Franke". Jag tyckte mycket om den boken, så därför såg jag verkligen fram emot att läsa hans andra bok, "Den enögda kaninen". (Här är en länk till min recension av "Fallet Vincent Franke").

Och hans andra bok gjorde mig verkligen inte besviken. För den var minst lika bra som den första.

Piratförlaget kallar boken för en "spänningsroman", och den beteckningen passar bra tycker jag. För det är ju inte direkt någon kriminalroman eller deckare. Men ändå lite "mer" än en "vanlig" roman.

Christoffer har ett lite annorlunda sätt att skriva på tycker jag. Känns "ungt" och "modernt". Jag gillar det verkligen.

Och handlingen var mycket bra. Jag tyckte att spänningen byggdes upp bra under hela bokens gång. Jag gillade själva storyn, och jag tyckte mycket om karaktärerna. 

Så jag kan helt klart rekommendera boken. Och läs gärna Christoffers första bok också, som nu finns i pocket.  

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------

Betyg: 4,5 av 5.

---------

Denna bok var en recensionsbok (i PDF-format) från Bokförlaget Piratförlaget.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


---------  


Kommentarer
Postat av: Maria J

Var idag på en bokkväll i Halmstad där en bokhandlare pratade om böcker. Som gäst denna kväll fanns Christoffer Carlsson. Satt hela tiden och funderade på var jag hade läst om dessa böcker tills jag kom på att det var du som recenserat dom. Köpte båda böckerna :)

Imponerande av en 24-åring att ha gett ut två böcker, dessutom var han väldigt trevlig att lyssna på.

2011-07-19 @ 21:19:35
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Maria J: Vad roligt! Jag har haft lite kontakt med Christoffer på Facebook, och han verkar vara jättetrevlig! Och båda hans böcker är jättebra! Kul att du köpte dom! :-D

2011-07-19 @ 23:17:40
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0