"Mormors Chokladkarameller"

Ja, vi har alltid kallat dom för "Mormors Chokladkarameller", för när jag var liten så förknippade jag dom mest med min Mormor, även om min Mamma också kokade dom. Och likadant är det väl förmodligen för mina barn. De förknippar nog dom mest med sin Mormor, även om deras Mamma, jag, också kokar dom.

Receptet är väldigt enkelt, bara tre ingredienser: vispgrädde, strösocker, och kakao. Det som är svårt, det är att få till exakt rätt konsistens. De får inte bli för lösa, för då är de inte alls lika goda. Och de får absolut inte bli för hårda, för då är de inte heller speciellt goda, och blir mer som kola. Utan de ska bli exakt rätt konsistens, lagom mjuka/hårda, och då är de underbart goda.

- 3 dl vispgrädde
- 2 dl strösocker
- 2 msk kakao

... tar man och häller ner i en kastrull. Sen så kokar man det lagom sakta tills det är klart. Det får inte koka för hårt, och inte för lite, utan bubbla lite lagom hela tiden. Det är omöjligt att säga hur lång tid det tar, det beror på kastrullen, spisen, värmen, med mera. Men ungefär 45 minuter är ett riktmärke. Och man måste röra om precis hela tiden. Det kan också gå på 20 minuter, och det kan ta över 60 minuter.

Klart är det när man lyfter upp trägaffeln som man rör om med, och smeten liksom går av när den rinner ner. Den rinner inte ner, utan går av i bitar. Då häller man ut smeten på en plåt. Låter den svalna litegrann, och sen så skårar man den i små bitar, cirka två gånger två centimeter.

Jag kokar alltid två satser samtidigt, fast i två kastruller. De gånger jag har blandat dubbel sats i samma kastrull, så har det inte blivit lika bra. Bäst blev alltid mina Chokladkarameller i de lägenheter där jag har haft gasspis, det är ju mycket lättare att reglera värmen då.

Bilder från dagens fyra satser av Chokladkarameller kommer senare.

(Uppdaterad med bild klockan 21:00.)


image1955

Kommentarer
Postat av: Anonym

Mums!
hoppas ni får en mysig idag :)
Kram

2007-12-22 @ 10:09:41
Postat av: anonym

det ska jag pröva:)

2007-12-22 @ 10:46:18
Postat av: Bim

---> Anonym: Tack! Det blev det! :-D

2007-12-22 @ 19:38:38
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: Bim

---> Anonym: Ja, gör det! Och skriv och berätta hur det gick! :-)

2007-12-22 @ 19:40:43
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: Linda

Hittade receptet inne hos Snurran... jag ska nog prova att göra mormors chokladkarameller imorgon.

2009-12-19 @ 22:05:31
URL: http://blogg.passagen.se/liri
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Linda: Ja, gör det! Jättekul! Skriv gärna och berätta hur det gick! Eller om du bloggar om det, så kan du väl skicka mig länken! :-)

2009-12-19 @ 22:11:53
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Linda

Hej Bim! Nu har jag gjort karamellerna. Goda, men lite smuliga, jag tror lagret blev för tunt... Jag ska prova en gång till vid senare tillfälle :) Kanske blir de annorlunda då...

2009-12-20 @ 19:53:35
URL: http://blogg.passagen.se/liri
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Linda: Hej Linda! Kul att du testade dom! Man ska inte bre ut för tunt när man häller ut smeten. Dom ska nästan vara lite kvadratiska när man skär dom. Som små chokladkuber. Men kul att du tyckte dom var goda i alla fall! Skriv gärna igen om du gör dom igen! :-)

2009-12-20 @ 20:43:25
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Lisa

Dessa karameller kokar jag också! Tycker de är ett måste till jul å himmelskt goda. Receptet har jag fått

av svärmor som i sin tur fått det av sin svärmor, alltså min gubbes farmor.

Jag brukar också ta i lite vaniljsocker (2-3 tsk) och 1 msk smör i mina karameller. Kul att se att det finns fler som kokar dessa, annars har jag aldrig sett dessa hos någon annan än hos oss. Men de som smakar dem, brukar vara snabb med att be om receptet!

2011-12-20 @ 15:26:49
Postat av: Britt-Marie Bim Kullin

@Lisa: Hej! Kul att du skrev och kommenterade!



Vaniljsocker ska jag kanske ta och testa att ha i någon gång! Det låter gott!



Jag har aldrig heller hört någon annan som gör dessa karameller förut! Utom dom som har fått receptet av mig!



:-D



2011-12-20 @ 18:28:16
URL: http://bimsblogg.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0