Bloggenkäten.

Den här Bloggenkäten har jag sett i flera bloggar, bland annat hos Hedgehog in a storm.  Så jag tänkte väl att jag tar väl och gör den också. Häng på ni också!


01. Hur länge har du bloggat?

"Riktig blogg" sedan juni 2005. Innan dess så skrev jag dagbok på communityn Lunarstorm sedan september 2002.

02. Hur såg din bild av bloggar/bloggare ut innan du själv började blogga?

Det kommer jag faktiskt inte ihåg.

03. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

Angelas Dagbok, som fortfarande är en av mina största favoriter.

04. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?

Jag känner nog att jag skriver ungefär likadant nu, utom det att jag lägger in massor med fotografier numer.

05. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Jag har ungefär femtio stycken i min RSS-läsare.

06. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
Etthundra procent dagboksbloggar.

07. Nämn en bloggare som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Lotten Bergman är nog väldigt olik mig, men jag tycker väldigt mycket om hennes blogg.

08. Nämn en bloggare som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Jag kan inte komma på någon som verkar väldigt lik mig, men den som kanske är mest lik mig av alla bloggare som jag läser, det är nog min jobbarkompis Snurran, som har bloggen filojokus funderingar.

09. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

Min dotter Jenny och min son Jimmy bloggar också. Så dom tycker ju självklart att det bara är roligt att jag bloggar. Min man rör aldrig en dator, men han har ingenting emot att jag bloggar. Resten av släkten vet jag nog inte riktigt vad dom tycker egentligen.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Det har någon aldrig sagt något om, men det tror jag absolut att dom tycker.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Ja, det tycker jag. Jag är väldigt öppen och personlig, men självklart så finns det ju ändå massor som jag inte skriver om.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Jag bloggar aldrig sånt som är över min gräns av vad jag tycker är för personligt. Och sen så skulle jag aldrig berätta något typ pinsamt om någon annan utan att fråga.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Jag har alltid skrivit dagbok, ända sedan tioårsåldern. När jag köpte dator, så började jag skriva dagbok i datorn, istället för i en bok. Och sen så tog jag steget till att lägga ut den på Internet. Så främst så skriver jag för min egen skull, för att ha det att kunna gå tillbaka och läsa i, och för att jag älskar att skriva. Men självklart så är det ju också jätteroligt att få bekräftelse, att få kommentarer, att få beröm, och att få många läsare.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Ja, det tror jag. Självklart inte helt och hållet. Men dom som bloggar ganska så öppenhjärtigt tror jag att man kan lära känna rätt så bra.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Jag har träffat på Anna i bloggen En Mölnbobos Liv på en konsert en gång. Någon annan kommer jag inte ihåg just nu i alla fall.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Ja, jag tror nog att det kan vara det för vissa, men väldigt få, personer. Om man bara lever sitt liv genom bloggen, och inte har något liv utanför, så kan det nog vara skadligt. Att lämna ut sig alltför mycket kan nog också vara skadligt. Speciellt för unga personer tror jag.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Ja, det har jag blivit. Jag tar nog åt mig lite för mycket när jag får elaka kommentarer. Men när jag har skrivit om det i bloggen, så har jag fått så mycket stöd och tröst av andra, så då vändes det faktiskt till något positivt. Numer så spärrar jag IP-numren när jag får elaka kommentarer.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Nej, det har jag inte gjort.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Jag ser väl inga direkt nackdelar med att blogga. Det enda skulle väl i så fall vara att det någon gång ibland kan kännas lite stressande och som ett måste. Och att det tar tid från annat, till exempel bokläsning.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Ja, det tror jag absolut. Om man räknar dagboksskrivandet från Lunarstorm, så har jag ju bloggat i fem och ett halvt år då. Och bloggandet förändras nog litegrann hela tiden utan att man tänker på det.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Ja, jag tror definitivt att bloggarna har, och kommer att ha, inverkan på vår kultur.

22. Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Att jag har utvecklat mitt skrivande, och fått nya vänner.

23. Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Att jag har fått nya vänner, och lärt mig mycket.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Jenny, Jimmy, Jocke, Snurran, Angela. Och alla ni andra som vill. (Om ni gör enkäten så kan ni väl skriva det i mina kommentarer, så jag inte missar att läsa den.)


Kommentarer
Postat av: Snurran

Om du påminner mig framåt helgen så.. Passagen är knäpp idag och jag ska ju packa lite inför i morgon så jag känner inte att jag har tid just nu.. *kram*

2008-04-08 @ 20:43:18
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus
Postat av: Bim

---> Snurran: Okej! Jag kanske påminner dig längre fram i veckan då! ;-D

2008-04-08 @ 21:04:13
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: Anneli

Hej vännen

Jag har svarat på enkäten. Kolla in den om du vill.

Kram smoggen

2008-04-08 @ 21:04:16
URL: http://www.smoggen.blogg.se
Postat av: Anneli

Hej vännen

Jag har svarat på enkäten. Kolla in den om du vill.

Kram smoggen

2008-04-08 @ 21:04:43
URL: http://www.smoggen.blogg.se
Postat av: Bim

---> Anneli: Hej! Okej! Då ska jag kolla in din enkät! :-D

2008-04-08 @ 21:04:58
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: Bim

---> Anneli: ;-D

2008-04-08 @ 21:05:29
URL: http://bim.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0