Lite mer om Halal-teve - handskakning - muslimer, med mera...




I onsdags så skrev jag ett inlägg om "rasism-bråket" mellan Carl Hamilton och programledarna i Halal-teve i SVT.
Läs gärna det inlägget om du inte har gjort det, och även kommentarerna som jag fick.

Här är också en länk till en artikel i Expressen av Pernilla Ouis som jag tycker är bra skriven. (Har lånat bilden därifrån också.)

Jag tyckte det här var så intressant, så jag pratade om det med mina två "favorit-mussar", alltså mina två muslimska kollegor på jobbet.

Dom är båda två kurder, från Iran och Irak. Båda är muslimer, och dom är mycket goda vänner privat, och har varit det i flera år. Men dom är också väldigt olika.

"S" är cirka 55 år. Har bott i Sverige i cirka 5-10 år. Pratar ganska så dålig svenska. Är gift, och har sex barn. Hon är mycket muslimsk i många avseenden. Hon äter inte gris och dricker inte alkohol. Hon äter bara halal-slaktat kött. Hon bär alltid slöja. Hon fastar noga på Ramadan.

"N" är cirka 40 år. Har bott i Sverige i cirka 20 år. Pratar mycket bra svenska. Är frånskild, med två barn. Hon äter inte gris, och dricker inte alkohol. Men annars så är hon inte så muslimsk i sitt agerande. Hon äter kött som inte är halal. Hon bär aldrig slöja. Hon fastar inte. Hon är ganska så "svensk" till sättet.

Jag tycker mycket bra om dom båda två. Och även fast "S" är väldigt muslimsk i sitt agerande, så prackar hon inte på andra vad hon tycker, och hon accepterar andra till hundra procent. Hennes religionsutövande inverkar inte på hennes jobb, till exempel när hon fastar. Och hon är bästa vän med "N" trots att dom är så olika i sitt tänkande.

Vad jag egentligen skulle komma fram till var, att dom båda två tycker att programledarna för Halel-teve gjorde fel. Dom tycker att alla muslimer ska skaka hand, när dom till exempel bor här i Sverige. Att man ska ta seden dit man kommer i såna avseenden. Och dom tycker att det är tråkigt även för dom själva, när det blir såna här diskussioner. För det drabbar ju alla muslimer i Sverige.

Dom tycker att, indirekt, programledarna bidrar till mer rasism mot muslimer när dom agerar så här. Och det håller jag definitivt med om.

Vad tycker ni? Tyck till!


Kommentarer
Postat av: Mimmi

Hur mkt tar vi seden dit vi kommer?



Jag anser om vi skall respektera deras seder i vår kultur bör de respektera våra seder när vi besöker deras kultur. D v s att servera alkohol på mulismska restauranter, skaka hand i deras land, att kvinnor skall kunna gå klädda som i Sverige vid besök i ALLA länder.



För respekterar vi deras seder här och anpassar oss till deras seder i andra länder visar det att vi anser de länderna är underutvecklade och inte har den förståelse för kulturer som vi har.

2008-11-08 @ 12:57:18
URL: http://mymim.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Mimmi: Mycket bra och tankeväckande ord som du skrev! Tack för din åsikt och din kommentar!

2008-11-08 @ 13:03:28
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Humokraten

Hur kan någon komma fram till någon annan slutsats att en handskakning är en överenskommelse mellan två personer. Finns inte den överenskommelsen blir det ingen handskakning. Enkelt! Inget att hetsa upp sig för.



Detta gäller väl all fysisk kontakt med andra människor, trodde jag. Den enskilda individen bestämmer. Klart att ett kulturellt beteende påverkar hur vi gör, men ta mig tusan så ska ingen kultur eller religon tvinga människan att t.ex. skaka hand.



Om jag, mot förmodan, skulle träffa Carl Hamilton så är jag inte helt säker på att jag skulle skaka hand med honom.



2008-11-09 @ 23:13:36
URL: http://www.metrobloggen.se/humokraten
Postat av: Bim

---> Humokraten: Men jag skulle i alla fall gärna skaka Carl Hamiltons hand! :-)

2008-11-10 @ 16:01:24
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Izabella

Men herregud människor, att inte ta i hand men att hälsa på ett annat sätt är väl OK, så länge man gör det på ngt sätt. Man behöver inte se eller ta det som respektlöst när någon pussar på din kind eller niger eller tar i hand. Bara för att ngn inte hälsar som du gör, som du är van vid betyder inte detta att det är fel eller att man visar orespekt. Man hälsar på olika sätt. Bim du skriver att man ska ta seden dit man kommer. Varför måste man alltid göra det? (om det nu inte innebär skada eller orespekt mot andra genom att inte göra det) Det finns inget som heter "muslimer tar inte i hand". Vissa människor gör inte det. Vissa gör det. Alla muslimer fungerar inte på samma sätt. Varför måste man blir" svensk" när man bor här? Eller bli försvenskad? Så länge man är en god människa, med sunda värderingar och tänker på sina medmänniskor? Vad spelar då seden för roll? Varför ska då en hälsning spela roll? Hur kan man ta åt sig så mycket som Hamilton gjorde?Programledarna har förklarat sig t.o.m. Det som är sorgligt är att nu kommer den obildade delen av befolkningen i Sverige tro att MUSLIMER INTE TAR I HAND. Herregud, öppna ögonen människor. Alla är olika, tro inte på allt ni ser eller hör. Dra för tusan inte alla över samma kant. Men även om vissa människor inte vill ta i hand pga olika anledningar (religion bl.a.) så vad gör det? Om det hälsar på sitt sätt? VAd gör det er? Det gäller att acceptera och ha förståelse. Jag tycker människor som tycker "att man ska ta seden dit kommer" är trångsynta och outbildade. Det underlättar om man tar seden dit man kommer, för då blir man mer lik de människor som bor i det nya landet. Men varför kan inte människor acceptera OLIKHETER!? Varför är det svårare Bim att accepetera en människa som inte gör som dig? Alla är lika mycket värda oavsett kultur, sätt att bete sig osv. Så länge man är en bra,god, medmänniska.

2008-11-10 @ 17:48:49
Postat av: Bim

---> Izabella: Tack för din långa och utförliga kommentar. Kul med alla synpunkter.



Men jag tycker ändå att man ska ta seden dit man kommer. Jag skulle i alla fall försöka att göra det om jag flyttade till ett annat land.

2008-11-10 @ 18:01:23
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0