"Låt den rätte komma in"

         


"Låt den rätte komma in" - 2008

"Oskar fantiserar om hämnd, om att ge igen. Om att vara stark, om att våga. Då står plötsligt en flicka i klätterställningen. En flicka i hans egen ålder som han aldrig sett förut. Hon heter Eli och är en motsägelsefull uppenbarelse - hennes kloka blick, hennes märkliga doft, att hon är så tunt klädd, så vanvårdad och mager och ändå så vacker. Men det är inte okomplicerat, Eli är inte som andra - hon kan inte vistas i solljus, hon äter inte mat och för att komma in i ett rum behöver hon bli inbjuden. Hon måste dricka människors blod för att leva. Hon är vampyr."

(Kopierat från LoveFilm)

Den här filmen: "Låt den rätte komma in" är en svensk film som är gjord efter boken med samma namn. Boken är skriven av en av mina absoluta favoritförfattare: John Ajvide Lindqvist. Han har hittills skrivit bara fyra böcker, tre romaner och en novellsamling. Alla böckerna är fantastiskt bra, och jag kan verkligen rekommendera dom. Vissa kallar John Ajvide Lindqvist för Sveriges Stephen King. Och till viss del så kan jag hålla med om det. För hans böcker är lika Stephen Kings på det sättet, att även om det är skräckböcker, så har dom så mycket mer. Det är samhällskritik, utanförskap, vänskap, kärlek, drama, socialrealistiska skildringar, och mycket, mycket mer.

Jag tycker att det alltid är svårt att se en film som är gjord av en bok som man älskar. En bok är ju så mycket mer än en film. Alla nyanser kommer oftast inte med i filmen. Men den här filmen var väldigt lyckad tycker jag. Mycket kanske är för att John Ajvide själv har skrivit manuset till filmen. Så även om jag ändå kanske tycker att boken är bättre, så var filmen mycket, mycket bra.

Den kategoriseras som drama/rysare, och det kanske stämmer. För även om den till viss del är en skräckfilm, så har den, liksom boken, så mycket, mycket mer. Filmen är lika mycket om vänskap, mobbing, utanförskap, och kärlek. Men eftersom den ena av huvudpersonerna är vampyr, så finns det ju givetvis maffiga skräckscener också.

Jag kan i alla fall helt klart rekommendera filmen. Och Jimmy, som var med mig på filmen, och som inte har läst boken, tyckte också att den var mycket bra.

Men jag rekommenderar er också att läsa John Ajvides böcker, som är helt fantastiska. Min favorit är nog: "Människohamn". Efter det: "Låt den rätte komma in". Och sen: "Hanteringen av odöda". Sist kommer novellsamlingen: "Pappersväggar", eftersom jag inte är så förtjust överhuvudtaget i noveller.

Här kommer några länkar för er som är intresserade:
Läs här om filmen på MovieZine.
Här kan ju läsa om John Ajvide Lindqvist på Wikipedia.
Och här är John Ajvides hemsida.
Och slutligen så är här alla John Ajvides böcker hos AdLibris.

Betyg: 4 av 5.


Kommentarer
Postat av: Snurran

Hur VAR det med ljudeffekterna då? Hörde man ögonen och snön som föll? nyfiken

2008-10-26 @ 18:14:57
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus/
Postat av: Therése

ASBRA skrivet! :D



Är lite nyfiken på det som Snurran skriver nedan: "hörde man öronen?". Vad menas med det?

2008-10-26 @ 18:18:11
URL: http://www.hanky.se/therror
Postat av: Bim

---> Snurran: Jag måste erkänna att jag inte la märke till några speciella ljudeffekter. Möjligtvis kanske att man hörde när Eli (vampyrtjejen) blinkade. Om man hörde snön falla, så missade jag det. Däremot så hörde jag en ny låt med Per Gessle, som Josefin skrev om i mitt mobilbloggade inlägg från bion. Om jag hade vetat om ljudeffekterna innan filmen, så kanske jag hade tänkt på dom.

2008-10-26 @ 18:54:18
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Therése: Tack för berömmet om min recension! Jag vet ju att du har påpekat tidigare att jag skriver för lite och för flyktigt! Nu kanske jag tog i för mycket! ;-)



Snurran nämnde ljudeffekterna i mitt mobilbloggade inlägg från bion.

2008-10-26 @ 18:55:32
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Snurran

De på radion sa att man kunde höra nysnön falla och att det var riktigt sensuellt :-) Äh, jag kanske ser filmen endera dagen (eller året) själv, vad vet jag och då får jag väl kolla ;-)

2008-10-26 @ 19:29:19
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus/
Postat av: Bim

---> Snurran: Okej. Du får kolla själv. Lättare att upptäcka ljudeffekterna när man vet om dom innan. Jimmy märkte dom i alla fall inte heller. Men se gärna filmen! Och framförallt: låna ALLA Ajvides böcker av mig! :-)

2008-10-26 @ 19:41:38
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Josefin

Tyckte att den filmen lät riktigt läskig, vet inte om jag skulle våga se den... :) Var låten med Per Gessle bra?



Vi såg en läskig film idag också "Dark memories", eller såg och såg jag tittade mest på min hand hela filmen (höll handen för ögonen). Det var en riktigt otäck och konstig film, man visste inte var som var mardrömmar eller verklighet. Vi köpte den i somras men det har inte blivit av att vi sett den, ingen av oss har velat se den på kvällen så vi såg den idag när det var ljust. Efter filmen var jag inte särskilt rädd, men nu när det är mörkgt och snart dags att lägga sig.. :( Jag lär mig aldrig, jag vet att jag inte borde se på hemska filmer, men ibland kan jag inte låta bli..



Kramar

2008-10-26 @ 21:57:04
Postat av: akå

åå jag älskar hans böcker! jag ska försöka se denna filmen på bio också!! :)

2008-10-26 @ 22:00:08
Postat av: Josefin

Såg att det blivit ett stavfel, råkade skriva mörkgt istället för mörkt. Jag vet hur man stavar mörkt :)

2008-10-27 @ 08:46:55
Postat av: Bim

---> Josefin: Ja, med tanke på vad du har skrivit förut, så är den nog lite för läskig för dig.



Jag tror låten var bra. Lät som en typisk Gessle-låt.



Dark Memories lät som dn bra och läskig film. Kanske något för mig!



Kram!

2008-10-27 @ 14:32:40
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Akå: Om du älskar hans böcker, så ska du absolut se filmen! :-)

2008-10-27 @ 14:33:26
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Josefin: Hahaha! Okej! ;-D

2008-10-27 @ 14:33:55
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0