"Marley och jag - Livet och kärleken med världens värsta hund" (Marley and me - Life and love with the world's worst dog) av John Grogan - 2005 - Bok



---------    

Recension av boken: "Marley och jag - Livet och kärleken med världens värsta hund" (Marley and me - Life and love with the world's worst dog) av John Grogan - 2005 - Bok (Genre: Skönlitteratur / Biografier/Memoarer/Dokumentärer)

---------   


"Internationell bestseller!
Livet och kärleken med världens värsta hund.

Nu är den här! Boken om Marley, världens mest neurotiska och älskvärda hund.

Jenny och John skulle just börja sin gemensamma tillvaro. De var unga och kära, de hade ett litet hus och inte ett bekymmer i världen. Så bestämde de sig för att öva sina föräldratalanger på en hund.

In i deras hem kom Marley, en gyllengul labradorvalp som snabbt växte till en bredbröstad fyrtiofemkilos ångvält. I dundrande fart tog han sig fram genom livet, han sprang genom dörrar, hälsade alla gäster med en dreglig puss och tuggade i sig alltifrån pennor till ett använt graviditetstest. Varken lydnadskurser eller lugnande medel hjälpte.

Men lika vilt som han betedde sig, lika obegränsad var hans tillgivenhet. Och för familjen Grogan blev han en ovärderlig gåva.

Marley och jag har hyllats av både läsare och kritiker, legat 50 veckor på den amerikanska försäljningslistans förstaplats och sålt i otroliga 2,5 miljoner exemplar.
"


(Kopierat från adlibris.se) 

---------    


Den här boken köpte jag av en slump. Jag skulle ha något att läsa på väg hem från stan, och fick syn på den här. Jag hade nyligen sett en reklamtrailer för filmen med samma namn som är baserad på boken, med Jennifer Aniston och Owen Wilson i huvudrollerna, och visste inte då att filmen var baserad på en bok. Så när jag såg boken så blev jag lite nyfiken på den och köpte den. Trots att jag är långt ifrån att vara en hundälskare... 

Och jag måste säga att jag blev glatt överraskad av boken! Det är en helt underbar bok, som jag verkligen kan rekommendera till alla, oavsett om man gillar hundar eller inte. 

Det var länge sedan som jag skrattade så mycket till en bok! Och jag har inte gråtit så mycket till en bok sen jag läste "Allt för min syster" av Jodi Picoult. 

Den är rolig, gripande, sorglig, kärleksfull, och tankeväckande. Men också väldigt lättläst och snabbläst. Att det sen är en verklig historia gör ju boken bara ännu bättre. 

Jag säger bara: Läs den! Ni kommer inte att ångra er! 

Och ni som har läst den, skriv gärna en kommentar om vad ni tyckte! Och ni som har sett filmen: hur var den? Nu är jag ju lite sugen på att se den också. ///Bim
.  

---------   

Betyg:  4 av 5.  

---------   


Kommentarer
Postat av: akå

Jag läste den boken när jag åkte tåg, och kunde inte läsa de sista sidorna för tårarna bara rann.Och de andra på tåget kanske började undra varför jag satt där o snyftade ;) Jag verkligen älskar den boken, och Marley!

2009-04-05 @ 15:57:15
Postat av: Bim

---> Akå: Jag förstår dig! Jag skulle heller inte ha velat ha läst slutet på tåg, tunnelbana, eller buss! Kanske inte början heller! För då hade väl folk undrat varför jag satt och skrattade!



Jag älskade verkligen också boken! Och hela familjen! Och Marley! :-D

2009-04-05 @ 16:45:11
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag håller på och läser den boken just nu, men jag har inte kommit så långt än... Men jag har hört mycket bra om den!

2009-04-05 @ 18:09:50
Postat av: Bim

---> Karin: Skriv gärna och tala om vad du tyckte, sen när du har läst ut den! :-)

2009-04-05 @ 18:19:23
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Isabelle

har läst boken och den är underbar likaså filmen då man inte kan hålla tillbaka tårarna! Sevärd, absolut!

2009-04-05 @ 20:57:46
Postat av: Bim

---> Isabelle: Okej! Då ska jag nog ta och se filmen också! Om den är lika underbar som boken! :-)

2009-04-06 @ 21:32:58
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Kakaaan

Det är absolut den bästa bok jag läst! Har ju mest läst ungdomsböcker, men otroligt många sådana.

Filmen är jättebra med, fast det är ju svårt att göra en film på två timmar som ska innehålla så mycket detaljer som finns i boken...

2009-05-24 @ 00:10:24
URL: http://phan.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Kakaaan: Ja, visst är boken fantastiskt bra. Jag ska se filmen också, men jag vet inte när det blir.

2009-05-24 @ 11:09:33
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0