"Tethys pool position" av Gunborg Sahlin - 2008 - Bok.



---------    

Recension av boken: "Tethys pool position" av Gunborg Sahlin (2008) (Genre: Svensk Skönlitteratur)

---------   


" I morse sket katten på äkta mattan. Å jag vet att katter skiter på mattor å jag vet att den har gjort det hur många gånger som helst förut. Men inte på den här mattan. Den som jag ärvt av faster Herta och som jag tveklöst sålt om jag bara haft kraft att jaga fram en köpare.

Nu ligger den där under mitt trebenta soffbord och stinker skit. Den som i alla fall kunde ha varit värd några kronor.

Faen också!

Först tänkte jag ta tag i Mirres svans och veva runt den, men sen lugnade jag mig och kom på att man inte gör så med sin älskade katt. Oavsett vad fanskapet ställt till med och hur arg man än är.

Så inleds romanen "Tethys pool position". Berättelsen handlar om den färgstarka kvinnan Tethy som lever ensam med sin katt. Hon är en svärande, missnöjd och obeveklig person med en samling dåliga egenskaper som många känner igen - hos andra förstås!

Berättelsen har en allvarlig underton men är laddad med en skön, mörk humor som aldrig känns bitter.
"


(Kopierat från adlibris.se) 

---------    


Läs först inlägget som jag länkar till här, varför jag har läst och recenserat den här boken.

Och jag måste då ju börja med att säga, att jag blev väldigt glad att jag gillade boken så mycket! Jag blev glatt överraskad av den. Den var mycket speciell, och väldigt olik dom flesta böcker som jag har läst.

Boken var mycket lättläst, och kanske lite väl tunn för min del. Det var en skön humor i boken, men också allvar. Kapitlen berättas av olika personer, och jag tyckte mest om dom kapitel som inte berättas av huvudpersonen Tethy själv. För ibland kan hon bli lite för mycket.

Själva storyn, som jag inte vill avslöja här, var mycket bra upplagd. Så jag kan varmt rekommendera boken till alla. Och jag ska helt klart köpa Gunborg Sahlins andra bok som heter: "Tethy, bara Tethy". 
///Bim.

---------   

Betyg:  4 av 5.  

---------

Kommentarer
Postat av: annebelle

Vad kul att du gillade boken som du fick hemskickad så där!

2009-07-01 @ 18:27:16
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Annebelle: Ja, jag blev så glad att jag gillade den så mycket! :-D

2009-07-01 @ 19:21:13
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0