"Dyrbar kärlek" av Ramona Fransson - 2005 - Bok.



---------    

Recension av boken: "Dyrbar kärlek" av Ramona Fransson (2005) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Kriminalroman)

---------   


"Vid ett inbrott hos familjen Svalborg försvinner inte bara dyrbar konst, utan även barnvakten, grannens dotter Elina Gullberg. Vad har hänt henne? Daniel och Miriam Gullberg är utom sig av oro. Spaningschef Greger Thulin med kolleger tar tag i utredningen.

Kennet Svalborg vill skilja sig från Viola och hon misstänker att han har träffat en annan kvinna. En dryg månad efter inbrottet hos familjen Svalborg hittas en ung naken kvinna i Göteborg, misshandlad till döds. En kort tid därefter hittas liket av en ung man i Mölndalsån. Skjuten till döds. Greger Thulin och kriminalteknikern Charlotte Engman undrar om det kan finnas ett samband mellan de mördade personerna?
"


(Kopierat från adlibris.se) 

---------    


Svenska kriminalromaner tycker jag nästan alltid är bra. Och speciellt dom som är skrivna av kvinnliga författare. Jag har väl ett tiotal favoriter bland dom kvinnliga svenska deckarförfattarna redan.

Ramona Fransson är en "ny" författare för mig. Läste hennes självbiografiska roman nyligen, "Älskling, vi blir inte med barn", som jag tyckte var helt okej.

Men hon har ju också skrivit fyra kriminalromaner, och den här, "Dyrbar kärlek" är hennes första, från 2005.

Jag tyckte den här boken var bra. Den var lite annorlunda skriven, mot hur dom flesta svenska deckare brukar vara skrivna. Den kändes lite "naivt" skriven på något sätt, men så är det ju också hennes debutbok. Men storyn var bra, och karaktärerna kändes trovärdiga.

Jag kan helt klart rekommendera boken, och jag ska definitivt köpa fler böcker av Ramona Fransson. ///Bim.

---------   

Betyg:  3 av 5.  

---------

Kommentarer
Postat av: Marie

Kul att hitta din recension av Ramona Franssons bok. Själv läser jag "Iskall hämnd" nu. Det är min första bok av henne.
Håller med dig om att boken är skriven på ett naivt sätt. Tanken slår mig- har inte författare korrekturläsare? Ord saknas medans det på andra ställen är för många.
Jag har mycket svårt att tänka mig att en medelålders polismästare "hoppar runt" sin kollega av upphetsning. Så brukar mina tonåriga elever skriva i sina texter. Tyvärr stör dessa språkliga störningar min läsning, men jag vill gärna vet hur det går så jag ger inte upp.

Svar: @ Marie: Håller med dig i din kommentar. Hon ger ju ut på sitt eget förlag, så jag vet inte om hon kanske inte har korrekturläsare och redaktörer.
Bim

2015-02-04 @ 11:25:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0