"Wallander - Firewall" - 2008 - Film

         

"Wallander - Firewall" - 2008 - Film

"Kommissarie Kurt Wallander kopplas in för att utreda ett brutalt taximord. Två unga flickor grips och erkänner, men verkar helt oberörda av sitt besinningslösa dåd. En man dör av en hjärtattack mitt på torget i Ystad. Senare blir hans kropp mystiskt stulen från bårhuset. Samma kväll slocknar plötsligt ljuset i stora delar av Skåne. Märkligt nog kan de här två händelserna sammankopplas. Någon vill förgöra information och skapa totalt kaos. Spåren leder till terrorism långt utanför Sveriges gränser. I den här brittiska filmatiseringen av Henning Mankells bok, gjord för BBC, spelas Kurt Wallander av den Oscar-nominerade skådespelaren Kenneth Branagh."

(Kopierat från Lovefilm)

Det här är den andra av dom tre engelska Wallander-filmerna. Jag tyckte precis som jag tyckte om den första filmen, "Sidetracked" (recension finns via den här länken), att det inte kändes som en Wallander-film, utan mer som en annan ordinär kriminalfilm. Filmen är ändå helt okej, och klart sevärd.

Betyg: 3 av 5

Några ihopklippta scener från filmen:


Kommentarer
Postat av: Marianne

För mig finns ingen annan Wallander än Rolf Lassgård. Jag kan inte titta på dom filmer där Krister Henriksson spelar Wallander. Jag såg någon av de första och tyckte att den var usel, styltiga repliker och fel Wallander. Tyvärr så blir det ju inga mer med Rolf

Ha en bra dag trots regn.

2009-07-01 @ 11:59:12
URL: http://marianneekwall.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Marianne: Tänk, jag tycker precis tvärtom! Jag gillar inte alls Lassgård som Wallander. Tycker att Henriksson passar mycket bättre. ;-D



Ha en bra dag du också! Inget regn här. Men moln.

2009-07-01 @ 13:31:34
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0