"Caipirinha med Döden" av Maria Ernestam - 2005 - Bok



---------    

Recension av boken: "Caipirinha med Döden" av Maria Ernestam (2005) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Romaner.)

---------


"När Ericas sambo Tom berättar att han vill ta en paus i deras förhållande, rasar hela Ericas värld. Hon som trodde att deras liv tillsammans var perfekt! Sent en kväll när Erica tröstat sig med några glas vin, ringer det på dörren. Utanför står en stilig man som presenterar sig som Döden. Och utan att Erica riktigt har förstått hur det gått till, har hon bjudit in honom.

Döden visar sig vara en charmerande man som gärna lagar fantastiska middagar och vet att uppskatta ett glas gott vin. Dessutom är han en bra lyssnare och beter sig alltid som en oklanderlig gentleman. Inte konstigt Erica låter sig charmas. Men att inleda en relation med Döden får alltid oanade konsekvenser ...
"


(Kopierat från adlibris.com)

 

---------

Maria Ernestam är en författare som jag har "missat", trots att hon har gett ut fem romaner som jag bara har hört gott om. Men nu har jag då i alla fall äntligen läst hennes debutroman som är fem år gammal.

Och jag tyckte mycket om den. Den var väldigt annorlunda. Humor, död, relationer, allvar, kärlek, ja det var verkligen en blandning av allt.

Många tankar väckte boken också, om etik och moral, och rätt eller fel.

Så jag kan helt klart rekommendera boken, och jag ska verkligen läsa fler böcker av Maria Ernestam.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)


---------   

Betyg:  4 av 5.  

---------  



Kommentarer
Postat av: MariaJ

Jag tycker om alla hennes böcker så jag kan verkligen rekommendera att läsa fler :)

2010-08-01 @ 07:51:17
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> MariaJ: Ja, jag ska verkligen läsa flera! Tror faktiskt att jag har "Busters öron" i bokhyllan också! ;-)

2010-08-01 @ 09:20:28
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Åsa

Busters Öron är min absoluta favorit bland hennes böcker, men jag gillar alla.

2010-08-24 @ 10:45:26
URL: http://jordundernaglarnaa.blogspot.com/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Åsa: Okej! Har faktiskt den boken i bokhyllan! Så jag ska väl läsa den någon gång! ;-)

2010-08-24 @ 15:13:54
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Ann

Jag gillade också "Caipirinha med döden" jättemycket, den var rolig, tänkvärd och även sorglig, en bok man inte glömmer. Har dessvärre inte läst fler av henne men ska absolut göra det.

Ett boktips från mig är "Middlesex" av Jeffrey Eugenides, handlar om en grekisk familj som emigrerar till USA, läste ut den igår, den var kanon. Trevlig att läsa dina bokrecensioner!

2010-08-27 @ 15:08:22
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Ann: Tack för boktipset! Ska kolla upp den boken! Och kul att du gillar mina bokrecensioner! :-D

2010-08-27 @ 15:57:29
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0