"Mystiska Milla och Vintercirkusen" (Nifse Nella og Vintersirkuset) av Unni Lindell & Fredrik Skavlan - 2009 - Bok



---------    

Recension av boken: "Mystiska Milla och Vintercirkusen" (Nifse Nella og Vintersirkuset av Unni Lindell & Fredrik Skavlan (2009) (Genre: Norsk Skönlitteratur / Barn- och Ungdomsbok)

---------


"På dagarna ligger Mystiska Milla som ett tygstycke på en syfabrik, men egentligen är hon en liten spökflicka. Plötsligt en dag har alla spökena försvunnit - fabrikören har bestämt sig för att göra dukar av tygerna under sin bröllopsresa till Sankt Petersburg! Mystiska Milla lyckas dock smita ut i det stora Vinterpalatset och tar hjälp av nya spökvänner för att rädda såväl de andra spökena som pojken Pinneus mamma som jobbar på den berömda vintercirkusen.

I den tredje boken om Mystiska Milla är hon lika egensinnig och påhittig som någonsin och lyckas sätta krokben både för spöken och människor i sin jakt på sanningen. Unni Lindell roar barn och vuxna med sin text, här finns både spöken och deckarkänsla. Kände programledaren och illustratören Fredrik Skavlan förflyttar läsaren i bild till Millas Sankt Petersburg om vintern och fångar Milla själv med hela hennes lilla själ!

En härlig kapitelbok som lämpar sig både för högläsning eller för att läsa själv, fylld av roliga illustrationer."

 

(Kopierat från adlibris.com)

 

---------

Det här är en barn- och ungdomsbok, som jag fick som en recensionsbok av Piratförlaget. Lite svårt att recensera en barnbok tycker jag. För jag är ju inte direkt rätt målgrupp.. Men jag tror att jag skulle ha tyckt om den här boken, när jag var i kanske tioårsåldern. Tror också att det är en bok som passar sig bra som högläsning för föräldrar, eller kanske i ett klassrum. Den var rolig, spännande, och också lite lärorik. ///Bim.

---------   

Betyg:  3 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Piratförlaget.

Här har jag skrivit om boken tidigare.


---------

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0