"Radhusdisco" av Morgan Larsson - 2010 - Bok



---------    

Recension av boken: "Radhusdisco" av Morgan Larsson (2010) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman)

---------


"Här möter vi Morris föräldrar: mamma som skickar runt Morris bland alla  barnfamiljer i bekantskapskretsen för att han ska smittas av påssjuka, pappa som har en förmåga att få det lilla att kännas stort och som berättar om indianer och äventyr.

Morris trivs med kompisarna på lågstadiet, tjejernas favorit Linus, grannen Henke och Ubbe med de nyaste leksakerna och alldeles speciella lekregler. Motvilligt flyttar han till det gula tegelradhuset och en ny skola och en ny tid, mellanstadiet. Men här finns magister Cliffhanger som berättar historier som ingen annan och nya vänner som han delar både roligt och sorgligt med. På högstadiet blir världen lite större, tjejerna viktigare och drömmen om att få dansa tryckare till True Colors med just den där speciella tjejen kanske viktigast av allt.
"

 

(Kopierat från piratförlaget.se)


---------

En härlig bok om att växa upp på slutet av sjuttiotalet och början på åttiotalet.

Boken är uppdelad i tre delar: lågstadiet, mellanstadiet och högstadiet.

Det är en skönlitterär roman, men tydligen så är den till största delen självbiografisk och upplevd av författaren.

Även om jag är nio år äldre än författaren så känner jag igen mig i mycket, och det är många fina tidsskildringar.

Boken är rolig, spännande, komisk, tragisk, känslofull, igenkännande, medryckande, lättläst, och väldigt, väldigt bra.

Kan helt klart rekommenderas till alla. Men alldeles speciellt till dom som var med sjuttio- och åttiotalet.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------   

Betyg:  4 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Piratförlaget.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


---------  



Kommentarer
Postat av: Mimmi

Kul att du skriver mer och mer egna reflektioner om böckerna du läst......så att säga våga visa vad du står för!

2010-09-08 @ 15:19:16
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Mimmi: Tack för berömmet. Men jag har absolut inga problem med att våga visa vad jag står för. Däremot har jag ibland svårt att formulera mig, och att kunna få ner mina tankar till ord. Men jag gör så gott jag kan, och jag försöker att utvecklas.

2010-09-08 @ 15:22:59
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Kristina

Just det, du skriver mer om böckerna du läser, mer med egna ord, det är jättekul att läsa dina recensioner nu. Jag gnällde på dig förut, tar tillbaka allt - rätt ska vara rätt! :)

2010-09-08 @ 19:03:58
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Kristina: Tack! :-D Jag försöker verkligen! Tycker själv att jag i alla fall har utvecklats lite! Och jag kämpar på! ;-)

2010-09-08 @ 19:07:34
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0