"Laura - Flickan från havet" av Carolina Gynning - 2011 - Bok



---------

Recension av boken: "Laura - Flickan från havet" av Carolina Gynning (2011) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman)

---------


"Att Laura och Vanessa är enäggstvillingar är obegripligt. Inte nog med att Vanessa är en strålande skönhet medan Laura ser ganska alldaglig ut,Vanessa äger och styr över Glory, Sveriges mest framgångsrika magasin, medan Laura guidar besökare på Moderna Museet i Stockholm.

Julen 2004 reser tvillingarna och deras föräldrar till Thailand för att fira pap- pans 60-årsdag. När föräldrarna dör och Vanessa försvinner under tsunamin, faller det sig nästan naturligt för Laura att ta sin systers plats. Efter alla år i skuggan av den fantastiska Vanessa, kan Laura äntligen stiga fram som den framgångsrika kvinna hon skulle ha varit. Om bara inte ”hemligheten” drabbat henne.

Hennes imitation av Vanessa är nästintill perfekt – men det finns de som misstän- ker att allt inte står rätt till. Och vad är det egentligen för affärer Vanessa varit inblandad i? När märkliga människor från det förflutna dyker upp tvingas Laura inse att hon inte vet allt om sin per- fekta tvillingsyster. Långt därifrån. Hennes bedrägeri börjar bli farligt för henne själv, men nu är det för sent att dra sig ur. Nu finns ingen återvändo.

Laura – Flickan från havet utspelar sig i den glassiga magasinsmiljön, i de fina salongerna och i den förnedrande världen av knark och våldsamt sex."

 

(Kopierat från bladhbybladh.se)

 

--------- 

Den här boken var mycket bättre än vad jag trodde att den skulle vara. Men det säger väl kanske mest om mina egna förutfattade meningar.

Jag har läst "Ego Girl" och "Ego Woman" förut av Carolina Gynning, som är två självbiografiska böcker av henne. Dom tyckte jag väl inte var så särskilt bra.

Carolina Gynnings nya bok "Laura - Flickan från havet" är inte någon självbiografisk bok, utan en roman. Det står "thriller" på boken, men jag skulle nog mer kalla den en "vanlig" roman.

Kanske är boken någon sorts blandning av roman, thriller, och chick lit.

Jag tyckte i alla fall att boken var riktigt bra. Mer välskriven än vad jag trodde den skulle vara. Och spännande, engagerande, och underhållande.

En fortsättning på boken är planerad, och jag kommer definitivt att läsa den.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------

Betyg: 3,5 av 5.

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Bladh by Bladh.

Här har jag skrivit om boken tidigare.


---------  


Kommentarer
Postat av: Majsan Ekberg

Javisst var den bra?!!! Hade precis som du forutfattad mening om boken ,men blev verkligen glatt overraskad! Ser verkligen framemot uppfoljaren...

2011-06-13 @ 12:46:57
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Majsan Ekberg: Ja, jag håller verkligen med dig! :-D

2011-06-13 @ 14:12:08
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0