"En hondjävuls liv och lustar" (The Life and Loves of a She-Devil) av Fay Weldon - 1984 (1983) - Bok



---------

Recension av boken: "En hondjävuls liv och lustar" (The Life and Loves of a She-Devil) av Fay Weldon 1984 (1983) (Genre: Engelsk Skönlitteratur / Roman)

---------


"Fay Weldons klassiska berättelse om en försmådd kvinna äntligen i ny utgåva!

Ruth hade aldrig tänkt på sig själv som en hondjävul. Tvärtom: en skötsam hustru och tvåbarnsmor i en välordnad förort, kraftig och klumpig, utan ett uns av den graciösa skönhet som Mary Fisher är så rikligt begåvad med.

Mary Fisher, som bor i ett fantastiskt fyrtorn, skriver kärleksromaner och äter rökt lax och dricker champagne till middag. Som Ruths man just avslöjat att han har ett passionerat förhållande med.

Nej, Ruth har aldrig tänkt på sig själv som en hondjävul, men under de veckor som följer bränner hon ner familjens hus, har sex med traktens fyllo, lämnar sina barn och ger sig ut på en personlig hämndodyssé.
"

 

(Kopierat från massolit.se)


---------

Första gången boken "En hondjävuls liv och lustar" kom ut, var 1983, och på svenska kom den ut 1984. Jag läste den någon gång där, på mitten av åttiotalet, för drygt 25 år sen, när jag var i 25-årsåldern.

Jag kommer ihåg att jag tyckte boken var mycket bra. Och jag kommer också ihåg att jag tyckte att filmatiseringen av boken, som kom 1989, var bra.

Jag minns också att jag har läst en bok till av Fay Weldon, som heter "Röksvamp".

Nu har Bokförlaget Massolit gett ut "En hondjävuls liv och lustar" i nyutgåva, med ett nyskrivet förord av Unni Drougge.

Det är sällan som jag läser om böcker, för hur ska man ha tid till det, när man inte ens har tid med alla nya böcker!?

Men när jag fick den här boken som ett recensionsexemplar, så beslöt jag mig för att läsa om den.

Och det är jag glad för, för jag tyckte att boken var mycket bra även i dag, så här ett kvarts sekel senare.

Jag tycker att boken står sig väldigt bra. Den känns inte gammalmodig på något sätt. Och ämnet är ju lika aktuellt i dag, som det var då.

Boken är mycket svart, men ändå rolig. Välskriven, och lättläst är den också. Och jag kan helt klart rekommendera boken till alla.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)


---------

Betyg: 4 av 5.

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Massolit.

Här har jag skrivit om boken tidigare.


---------  


Kommentarer
Postat av: annebelle

Åh, den läste jag också och tyckte den var jättebra! Länge sedan nu..

2011-06-22 @ 21:09:32
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Annebelle: Ja, den var värd att läsas om! För det var ju, som sagt var, rätt så länge sen... ;-D

2011-06-22 @ 21:13:17
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0