"Auto da Fay" (Auto da Fay) av Fay Weldon - 2011 (2002) - Bok



---------

Recension av boken: "Auto da Fay" (Auto da Fay) av Fay Weldon 2011 (2002) (Genre: Engelsk Skönlitteratur / Roman / Memoarer/Biografier/Dokumentärer)

---------


"Fay Weldon skriver som hon lever utan en tanke på att bli omtyckt. Hennes frispråkighet och vassa penna har genom åren skaffat henne mängder av beundrare och en och annan motståndare. Nu vänder hon blicken mot sig själv och tar oss med på en resa som startar 1931. Vi följer henne som barn i Nya Zeeland, som ung och fattig i London, som ogift mor, som fru, älskare, författare, feminist och antifeminist. Under sina åttio år är det få ämnen Weldon inte har berört, få strider hon inte utkämpat.

Fay Weldon är en engelsk författare, journalist och dramatiker, känd för sin vassa penna och sina ofta kontroversiella åsikter. Hon är mest känd för sin internationella bästsäljare En hondjävuls liv och lustar som kom ut första gången 1983 och betraktades som ett skarpt inlägg i åttiotalets jämställdhetsdebatt."

 

(Kopierat från massolit.se)


---------

För tre dagar sen så läste jag ut Fay Weldons mest kända bok "En hondjävuls liv och lustar". Läs gärna min recension av den boken, via den här länken.

Jag har alltid tyckt om att läsa biografier. Tycker nästan alltid det är intressant att följa en människas liv i bokform.

Och den här boken var en intressant och bra biografi som jag helt klart kan rekommendera.

Fast jag antar att det kommer en del två? För den här boken utspelar sig mellan åren 1931, då Fay Weldon föddes, och fram till 1963, då hon var 32 år. Så det finns ju nästan 50 år till att skriva om, och jag hoppas ju på att det kommer en bok om dom åren också.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)


---------

Betyg: 3,5 av 5.

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Massolit.

Här har jag skrivit om boken tidigare.


---------  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0