"Självkänsla nu!" av Mia Törnblom.

image1075

---------    

Recension av boken: "Självkänsla nu!" av Mia Törnblom. (Genre: Fakta.)  

---------   


"Hur kommer det sig att människor som utåt sett har allt - skönhet, status, förmögenhet, talang, kunskap, framåtanda, självförtroende - ändå kan känna sig misslyckade och otillräckliga? Svaret är med största sannolikhet: låg självkänsla.
Med låg självkänsla spelar det ingen roll vad vi erövrar eller hur högt vi når - vi kommer ständigt att vara rädda för att misslyckas. Vi kan inte heller uppskatta vad vi uppnått utan måste hela tiden uträtta mer. Vi klarar varken av komplimanger eller kritik - och i slutändan förlorar vi vår livslust.
För att komma till rätta med problemet är det väsentligt att känna till skillnaden mellan "självförtroende" och "självkänsla": 

- självförtroende:
en stark tilltro till den egna personlighetens förmåga att prestera.

- självkänsla:
medvetenhet om den egna personlighetens värde, det vill säga mitt eget värde i mina egna ögon.


I boken presenteras ett fungerande träningsprogram för självkänslan. Samma regler gäller för självkänslan som för vår fysiska kondition - vi måste öva upp den och sedan underhålla den.
Med exempel som är lätta att känna igen sig i hjälper författaren oss att riva de hinder som står i vägen för hög självkänsla och ett rikare liv. Enkelt och humoristiskt visar hon vad låg självkänsla åstadkommer och hur vi med gott humör och inte alltför mycket grubblerier kan bli medvetna om den egna personlighetens värde.
Boken kan läsas av alla som ibland känner sig osäkra och vilsna i en värld fylld av krav.

Självkänsla nu! är tänkt att fungera som en klok och trygg vän att hålla i handen när det blåser snålt.

Mia Törnblom är 38 år och arbetar som coach i personlig utveckling. Hon har själv lyckats ta sig ur ett nattsvart mörker och lever nu ett glädjerikt liv. Full av kraft och energi. Idag coachar hon företagsledare, idrottsstjärnor, skådespelare, medieprofiler, unga kvinnor som farit illa - alla som har modet att våga förändra sitt liv."


(Kopierat från adlibris.se) 

---------    


För övrig information gå till direktlänk på adlibris.se.


---------  


Svårt att recensera en faktabok... Det här verkar ju vara en bok som "alla" har läst, och som "alla" tycker är bra. Jag har inte känt för att läsa den förut, men nu gjorde jag det. Och jag tycker väl att den var helt okej. Men den gav mig kanske inte så jättemycket ändå. Jag har nu fattat skillnaden mellan sjävlkänsla och självförtroende i alla fall. Jag har alltid trott att det är samma sak... Lite kommer jag nog att gå och tänka på boken. Och lite har jag nog tagit till mig. Jag kan tänka mig att läsa om den om kanske ett par månader, när jag har tänkt på den en del. Tror att jag kan ta till mig den ännu mer då. ///Bim.  

---------   

Betyg: 3 av 5.  

---------    


Kommentarer
Postat av: finkan

haha, jag har också alltit tänkt att självkänsla o självförtroende är samma sak..
Vi tycker ungefär samma om den här boken.
Jag lånade den av fibromorsan o kan mkt väl tänka mig att läsa om den så småningom jag med

2007-08-26 @ 15:53:53
URL: http://finkans.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Finkan: Ja, jag har märkt att vi rätt ofta tycker rätt så lika! ;-)

2007-08-26 @ 16:01:46
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: Anonym

Den boken ligger på mitt nattduksbord men oläst Ha en trevlig kväll /Tingeling

2007-08-26 @ 16:41:22
Postat av: Bim

---> Tingeling: Okej! Du får väl berätta vad du tyckte sen när du har läst den då! ;-) Ha en trevlig kväll du också! :-)

2007-08-26 @ 16:45:55
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: Victoria

Hej,
Jag skulle vilja skicka dig ett oredigerat förhandsexemplar av pseudonymen Tim Davys debutroman Amberville. Utgivning 2 oktober på Bonniers Förlag. Amberville är en skruvad filosofisk gangsterhistoria om ondska, första delen av fyra. De kommande, fristående delarna handlar om godhet, frihet och öde.
Kontakta mig gärna med adressuppgifter så skickar jag Amberville till dig.
Mvh,
Victoria

2007-08-29 @ 13:33:51
Postat av: Bim

---> Victoria: Okej.

2007-08-29 @ 14:31:53
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: sara

Jag läste den där boken för ett år sen, eller rättare sagt, jag påbörjade den boken då, men jag läste aldrig klart den.
Vid den tidpunkten så kände jag att jag verkligen behövde hjälp att höja självkänslan, men övningarna som hon föreslog, som att till exempel skriva "jag är tacksam för.." och "Hjälp mig med det här i morgon..." varje dag,
det skulle aldrig fungera för mig i praktiken..
Blev besviken på att det inte var fler tips på hur man skulle gå till väga, bearbeta sig själv.. Men den kan ju inte hjälpa alla!

2008-03-16 @ 20:00:39
URL: http://sarahellman.bilddagboken.se
Postat av: Bim

---> Sara: Nej, jag håller i och för sig med dig. Att den kan ju inte hjälpa alla. För alla människor är ju så olika.

2008-03-16 @ 20:07:40
URL: http://bim.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0