"Alkemisten" av Paulo Coelho.

image1875

---------    

Recension av boken: "Alkemisten" av Paulo Coelho. (Genre: Utländsk Skönlitteratur.)  

---------   


" "Alkemisten" är den magiska historien om Santiago, en andalusisk herdepojke som följer sin dröm om att finna en av världens dyrbaraste skatter. Från sitt hem i Spanien reser han till marknaderna i Tanger och genom Egyptens öken till ett livsavgörande möte med alkemisten. Historien om de skatter som Santiago finner på sin väg lär oss den viktigaste av alla visdomar: att lyssna till sitt hjärta, att förstå tecknen på livets väg och framför allt att följa sina drömmar.

"Alkemisten" är en av vår tids mest sålda böcker. Den har översatts till 58 olika språk och utgivits i 156 länder. "

(Kopierat från adlibris.se) 

---------    


För övrig information gå till direktlänk på adlibris.se.


---------  


Ja, vad ska man säga om den här boken då... Hade ju hört så mycket om den, hur fantastisk den var... Och det tyckte ju inte jag direkt... De flesta som läser den här boken verkar ju vara helt lyriska över den. Och så finns det några få som inte alls tycker om den. I alla fall om man läser läsarrecensionerna på Adlibris och Bokus. På Adlibris finns det 17 recensioner, 15 är lyriska och av 2 får den bottenbetyg. På Bokus finns det också 17 recensioner, där är 14 översvallande och av 3 får den bara ett av fem i betyg.  

Av mig så får den två av fem i betyg. Men om man läser alla de 34 recensionerna så håller jag nog med de 5 negativa... Jag förstår tyvärr inte alls storheten i den. Tycker att den var överreklamerad. Men alla kan ju inte tycka lika! Och tur är väl det!

Ni som rekommenderade den till mig när jag bad om boktips: Vad var det som gjorde att ni tyckte att den var så bra? Och om ni är några andra som har läst den: Vad tyckte ni om den? /// Bim.  

Adlibris.

Bokus.

---------   

Betyg: 2 av 5.  

---------    


Kommentarer
Postat av: Amanda

Det var ett tag sen jag läste den nu, men Alkemisten är en av mina absoluta favoritböcker.
Något jag älskade med den är hur den är skriven, minns att jag tyckte varenda mening var som poesi och jag ville aldrig att boken skulle ta slut...

2007-12-14 @ 23:25:20
URL: http://amandaelinmaria.blogspot.com
Postat av: Prometheus

Precis det jag sa när du bloggade om att du beställt den..överskattad.
För övrigt såg jag "gravitationens regnbåge" häromdan på svenska, den jag rekomenderade då..har du läst "stranger in a strange land"? inte säker på om den fins på svenska, men det är en riktig höjdare!

2007-12-15 @ 00:06:44
Postat av: Bim

---> Amanda: Ja, jag VILLE verkligen tycka om den... Men det var verkligen inte min typ av bok. Jag gillar i och för sig inte poesi heller...

2007-12-15 @ 08:46:11
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: Bim

---> Prometheus: Ja, du hade verkligen rätt! Jag förstod mig inte alls på storheten i den. Men jag gillar ju heller inte poesi, dikter, och liknande. Jag tyckte det var som att typ läsa Mia Törnbloms "Självkänsla nu!" fast i sagoform...

Jag har inte läst de du nämner. Böcker på engelska klarar jag inte av att läsa, jag är alldeles för dålig på engelska. Men jag kanske borde köpa "Gravitationens Regnbåge" för att testa om jag gillar den bättre. Ska skriva upp den på min bokinköpslista. :-D

2007-12-15 @ 09:01:40
URL: http://bim.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0