Måndagen den 18 december 2006 (Dag två)

Mobilen larmade klockan halvsju, efter sex timmars sömn. Gick upp och gjorde oss lite i ordning. Sen så gick vi ner till vår frukostbuffé klockan sju. De har öppet mellan sju och tio varje morgon, men vi är ju morgontidiga så vi var där först. Jättefin frukostbuffé! Det fanns verkligen allt man kunde önska sig på den. Jag åt mest omelett och massor med färsk frukt. Vi satt där i cirka en timme.

Sen så gick vi till vår pool och tog det första doppet i den. Jättefin pool med solstolar och poolbar. Låg där en stund. Sen så gick Jenny och jag till rummet och hämtade våra datorer. Kopplade upp oss på hotellets trådlösa Internet för att blogga lördagens och söndagens dagböcker. Men Blogg.se fungerade inte… Typiskt! Det krånglar ju jämt nu för tiden! Men nu fick vi i alla fall veta att det funkade bra att koppla upp oss, så bara Blogg.se behagar att fungera så blir det nog en hel del bloggar och fotografier härifrån!

Klockan kvart i tio sen så blev vi hämtade av en ”Tuk-Tuk”. Det är små öppna bussar med långa säten i som det finns massor av här ner. Vi åkte runt och hämtade upp andra på andra hotell och sen så åkte vi till samhället bredvid oss ”Karon Beach”. Där var vi på en restaurang och närvarade på Apollos informationsmöte. Massor med bra information fick vi.

Vi bokade också in två utflykter. På torsdag ska vi på ”Djungel Trekking”. Det är en heldagsutflykt med elefantridning och kanotåkning. (Pris: cirka 2.500:- kronor för oss alla). Sen nästa tisdag så ska vi till ”Phi Phi Island”. Det är en heldagstur per båt med snorkling. (Pris: cirka 2.000:- kronor för oss alla). Vi får väl se om vi tycker att det räcker, eller om vi bokar in fler utflykter sen. Annars är väl det typ det enda som är dyrt här nere, utflykter. Det är väl i och för sig billigare om man bokar av ”privata” och inte genom Apollo. Men de här två tar vi genom Apollo, och ska vi göra fler utflykter så tar vi det privat.

När mötet var klart så tog vi en ”Tuk-Tuk” tillbaka till Patong Beach. Vi gick bara snabbt upp på rummet och hämtade badgrejer och sen så gick vi ner till stranden för det första doppet i havet. Underbart var det! Jag vet inte hur många grader det är i vattnet, men det var i alla fall jättevarmt och skönt! Underbar strand med fin vit sand. Långgrunt med jättefin botten. Vi låg i och njöt av vattnet en lång stund. Solskyddsfaktor 20 blev det i dag.

Sen så småningom så gick vi upp och tillbaka till hotellet. Vi duschade och gjorde oss i ordning och sen gick vi ut på upptäcksfärd och promenad. Vi gick längs strandpromenaden och tittade på allt. Några smågrejer handlade både Borzko, Jimmy och Jenny, men konstigt nog inte jag!

Vi var inne i några tatuerings-ateljéer också. Jag funderar på att göra en tatuering här nere i Thailand, men jag har inte riktigt bestämt mig än. I så fall så blir det nog en tribal-drake på vänstra överarmen.

Jenny och Jimmy gjorde varsin henna-tatuering. (Sån som går bort på några dagar eller veckor). Jenny gjorde en liten som kostade cirka 40:- och Jimmy en lite större som kostade cirka 100:-. Sen så gjorde Jenny en nagelförlängning. Den kostade 220:- Jag gjorde manikyr och pedikyr. Det kostade sammanlagt 60:-. Väldigt, väldigt billigt alltihopa.

Middag åt vi förstås också. Thai-mat blev det i dag också. Jag åt wokade räkor med sparris, och så ris till. I dag gick allas vår mat och dryck på cirka 140:- kronor med dricks. Mycket billigt.

En pytteliten regnskur på cirka fem minuter kom det också. Varmt och skönt regn, så det gjorde absolut ingenting.

Sen så gick vi hem en sväng till hotellet igen. Vi testade återigen att blogga, men det fungerade inte nu heller. Efter det så gick vi ut igen.

Gick återigen längs strandpromenaden. Tittade och handlade en del. Jag handlade ett par sandaler för 20:- kronor, en liten handväska för 60:-, två små portmonnäer, en för 5:- och en för 20:- kronor. Jenny handlade en hel del grejer.

Gick och kollade på nöjeslivet på den (ö)kända gatan ”Bangla Road”. Satte oss på en bar en stund och drack öl/läsk/drink/. Gick sen återigen ut och in i alla små butiker. Köpte även lite gott att äta här och där: glass, bananpannkakor, grillad majskolv, med mera.

Kom hem till hotellet vid tolvtiden. Satte oss alla på rummet en stund då. Jenny och jag förskrev våra dagböcker och la in kort. Vid ettiden så gick vi ner till receptionen för ett tredje försök att blogga. Men för tredje gången också så gick det inte att logga in på Blogg.se. Jättetråkigt… Satt en liten stund vid datorerna ändå, sen så gick vi och la oss vid halvtvåtiden.

---------

(Vill du se tvåhundra fotografier från Thailand? Gå då till mitt fotoalbum på Windows Live Spaces och titta i fotoalbumet Thailand 2006. Kommentar och information finns också under varje bild. Här är länken: http://bim61.spaces.live.com/.)