"Och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla" av Håkan Nesser. (mp3-bok.)

image2933

---------    

Recension av boken: "Och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla" av Håkan Nesser. (mp3-bok.) (Genre: Svensk Skönlitteratur.)  

---------

"Bilden brändes fast i mitt minne som på en lertavla, och har funnits där alltsedan dess. Om jag verkligen hade tagit ett fotografi kunde det ändå inte ha varit tydligare. Signhild i ljuset, Ester i mörkret. Poeten Olsson och O Sole Mio i sina skinnställ, klara för avfärd. En augustiförmiddag 1967. Och så höjer poeten handen och grenslar den brummande Enfielden. Petar in en växel, drar på gas och smattrar iväg. Några småstenar sprätter. Det är den sista dagen på sommarlovet. Det är sommaren 1967. Mauritz är 17 år och längtar ut i världen. London, Paris, San Francisco... Dylan, Joyce, Sgt Pepper...
Det är kärlekens sommar - men inte enbart kärlekens. Avgörande och gåtfulla saker händer i den lilla staden på Närkeslätten, i Världens mitt. Och efter den här sommaren kommer Mauritz inte att vara samma människa längre."

(Kopierat från adlibris.se)

---------  

För övrig information gå till direktlänk på adlibris.se. 

---------   


Det här var den andra ljudboken som jag har lyssnat på. Den första som jag lyssnade på var "Ett öga rött" av Jonas Hassen Khemiri. (Recension på den finns via den här länken.) Jag trodde faktiskt inte att jag skulle tycka om att lyssna på ljudböcker när jag är ute och promenerar, men där hade jag fel, för det gör jag faktiskt! Tyvärr så tar det lite väl lång tid att lyssna igenom en bok för mig, eftersom jag inte promenerar så ofta. Och hemma så känner jag inte för att lyssna på ljudböcker, då läser jag hellre i en vanlig bok. 

Den här boken tyckte jag var jättebra. Jag hade inte hört så mycket om den, trots att den är gammal. Så jag visste inte så mycket om den, och hade inga speciella förväntningar. Jag tyckte att den typ var en blandning av en "vanlig" roman, och en deckare. Den kändes också som om den var ganska så mycket självbiografisk. Den handlade ju mycket om en pojkes/ung mans uppväxt på mitten och slutet av sextiotalet. Jag kände igen mycket, men är kanske ändå tio år för ung för att riktigt kunna känna igen mig. Jag kan i alla fall helt klart rekommendera den! /// Bim.  

---------   

Betyg: 4 av 5.  

---------    


Kommentarer
Postat av: Ahnna

Jag har också lärt mig att lyssna på ljudböcker. jag lyssnar på vägen till skolan, men det viktigaste är vem som läser
upp boken. Det är viktigt med en bra berättarröst/Ahnna

2008-04-19 @ 16:38:57
Postat av: Bim

---> Ahnna: Ja, så tror jag nog att det är. Men jag tyckte att Håkan Nesser läste jättebra.

2008-04-19 @ 16:43:02
URL: http://bim.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0