Situation Stockholm.




I dag när jag var i stan så köpte jag september-numret av tidningen "Situation Stockholm", tidningen som säljs av hemlösa. Jag försöker köpa den varje månad, eller i alla fall så ofta jag kan. Och jag köper alltid av kvinnliga säljare, och det är på grund av att det är kvinnorna som är värst utsatta när dom är hemlösa.

I den här månadens nummer kan man bland annat läsa om bandet "Noice" som var väldigt stora och populära mellan åren 1977 och 1982. Tyvärr så fastnade sen flera av medlemmarna i missbruk, och två av killarna dog när dom var i 35-årsåldern...

Ni som är lite äldre:
Kommer ni ihåg "Noice"?
Gillade ni dom?

Brukar ni köpa "Situation Stockholm"?
Varför?
Varför inte?

Kommentarer
Postat av: Göran

Hur har du kommit fram till den enastående slutsatsen att hemlösa kvinnor är mer utsatta än män?



Tycker nog allt att det är lika illa för en man att bli hemlös som det är för en kvinna.



Men den galna feminismen som råder i Sverige i dagsläget verkar inte finna några gränser.

2008-08-30 @ 16:34:35
Postat av: Bim

---> Göran: Jag tycker i alla fall att det oftast är värre för kvinnor att vara hemlösa än män. Och hur jag har kommit fram till det? Jo, ofta är det ju så att kvinnor får betala för husrum hos någon med sin kropp. I alla fall mycket oftare än vad män behöver göra det. Så resonerar jag, och alla andra får ha sina åsikter om det. Och inte tycker jag att det är någon galen feminism som råder i Sverige heller. Jag är feminist, har alltid varit, och kommer förmodligen alltid att förbli.

2008-08-30 @ 16:40:15
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Göran

Okey, du vet att det är så helt enkelt.

Du ser det inte så att kvinnan har ändå ett val, antingen sova på gatan, eller hyra rum med sin kropp?



Att kvinnor gifter sig med rika män för pengarnas skull ser du naturligtvis som något helt annat?



Tycker det är samma scenario iaf, och som sagt var, man har ändå ett val. Det har inte mannen, men jag tycker ändå att det är lika illa att vara hemlös man som kvinna!



Allright, inget fel med att vara feminist inte så jag menade, men man har ju vart med om "extremfall" av feminism, tycker allt tjöt är ganska tröttsamt. Män och kvinnor har olika förutsättningar, det leder till olika plats/syn i samhället.



2008-08-30 @ 16:59:42
Postat av: Bim

---> Göran: Oj,oj,oj, vad jag blev anklagad och attackerad då, av mitt lilla uttalande att jag helst köper av kvinnor!



Visst har kvinnan ett val, men jag har väl också ett val? Om jag hellre vill stödja kvinnor med mitt lilla enkla inköp, ska det vara så kontroversiellt?



Men du kan väl köpa av bara män då? Så jämnar det ju ut sig!



Jag kommer att vara feminist så länge som vi inte till exempel har uppnått lika lön för lika arbete inom alla yrken. Och när kvinnor inte behöver vara rädda för att gå ut om kvällarna. Och att kvinnans sjukdomar tas lika mycket på allvar som mannens. Och typ tusen saker till...



Förstod inte riktigt det där med att kvinnor gifter sig för pengar? Vad har det med hemlösa att göra? Och gör inte män det ibland också?

2008-08-30 @ 17:06:35
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Göran

Inte meningen att attackera, men att du köper av enbart kvinnor är väl en sak, bara man har en vettig anledning, men i din värld verkar du ha det.



Som sagt, ledsen om du känner dig påhoppad, jag bara reagerade. Låter det vara nog här och önskar dig en trevlig lördagskväll!



Mvh G

2008-08-30 @ 17:08:58
Postat av: Bim

---> Göran: Ingen fara! Jag skojade bara! Tycker det bara är så lustigt ibland, hur man skriver en enkel kommentar i ett inlägg, och så påverkar det folk så!



Men jag gillar kommentarer! Och bloggar man så får man utstå lite kritik och kommentarer ibland!



Ha en trevlig lördagskväll du också! :-)

2008-08-30 @ 17:13:15
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: annebelle

Jo, jag minns Noice. De var inte mina favoriter men de var verkligen poppis. Man blir lite nostaligisk när man hör gamla band. Hörde Hue Lewis and the news igår med sin Power of love, en glad låt som jag helt glömt bort.

Jag köper Situation Stockholm ibland och förstår hur du tänker. Man vill stödja och det är väl inte så konstigt att man som kvinna solidariserar sig med en annan kvinna.

2008-08-30 @ 22:28:40
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Annebelle: Noice var inte mina favoriter direkt heller. Men jag tyckte att dom var helt okej. Och man blir ju nostalgisk!



Huey Lewis med The Power of Love, är en underbar låt! En låt som man blir riktigt glad åt.



Tack för att du förstod hur jag menade med mina köp av Situation Stockholm! :-)

2008-08-30 @ 23:01:40
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Therése

Hej!



Vill bara säga att jag håller med dig till fullo angående dina nedan svar på de kommentarer du fick. Jag tänker precis likadant.



Angående Noice så minns jag bara att jag undrade varför de stavade sitt bandnamn fel, med C istället för S. Ha ha! :D Var inte så gammal när de var aktuella.



2008-08-30 @ 23:13:02
URL: http://www.hanky.se/therror
Postat av: Bim

---> Therése: Tack Therése! Alltid kul med folk som tycker likadant! :-)



Nej, du kan väl inte ha varit så gammal 1977?! Själv så gillade jag nog Gyllene Tider mer då.

2008-08-30 @ 23:17:29
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0