Glädje! :-D

Glädje!
I dag.
:-D


Det är lätt att känna sig lite deppig den här tiden på året. Jag gör det i alla fall. Kallt, blaskigt och mörkt. Det är lite kämpigare att komma upp ur sängen på morgonen, och överlag svårare att hitta ork eller lust att göra någonting överhuvudtaget. Som en räddare i nöden råkade jag hitta de här kloka och tänkvärda orden på nätet. 5 anledningar att vara glad och tacksam. Fick mig lite att inse hur lyckligt lottad man egentligen är, trots vintermörker och snöblask ...



1.
Om du har pengar på banken, i plånboken eller småmynt i fickan så hör du till de översta 8 procenten av världens rikaste människor.

2.
Om du vaknade imorse och var mer frisk än sjuk, så är du mer lyckligt lottad än de miljontals människor som inte kommer att överleva veckan på grund av sjukdom.

3.
Om du aldrig har upplevt fasan av ett krig, ensamheten av att bli fängslad, smärtan av tortyr eller plågan av att svälta så har du det bättre än 20 miljoner människor världen över som just nu utsätts för just detta.

4.
Om du har mat i kylen, kläder på kroppen, tak över huvudet och en säng att sova i så är du rikare än 75 procent av jordens befolkning.

5.
Om du kan läsa den här texten så har du fått bättre förutsättningar och möjligheter än de 2 miljarder människor världen över som inte kan läsa eller skriva.  

 

   


Den här texten hittade jag i dag på Lunarstorm. Jag tyckte att den var så bra, så jag kunde inte låta bli att kopiera den och lägga in den här i min blogg. Vi borde nog alla tänka efter lite mer när vi gnäller över småsaker. Och lära oss att upp uppskatta det vi har lite mer istället.

Kommentarer
Postat av: victoria

Texten fick en verkligen att tänka efter hur hemskt vissa människor har det.

2008-01-13 @ 20:32:40
URL: http://www.victoriaaaaa.blogg.se
Postat av: Bim

---> Victoria: Ja, det var en väldigt bra text...

2008-01-13 @ 20:43:53
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: Snurran

Så sant som det är sagt... :-/
:-)
*kram*

2008-01-13 @ 22:09:04
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus
Postat av: Bim

---> Snurran: Precis! *kram* :-D

2008-01-14 @ 16:17:39
URL: http://bim.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0