Recept på Vitkålssallader.


Den här kommentaren fick jag för några dagar sedan:

"Hej!
jag läser din blogg ofta och tänkte nu önska ett litet inlägg från dig och hoppas du hänger på. Eftersom du arbetar i storkök vore det så super om du ville blogga lite recept på olika vitkålssallader ni gör. Förstår att ni gör dem i helt andra propotioner än en vanlig familj men kanske du kunde skriva ned dem lite eller bara tipsa om vad man kan göra för något. Jag äslakr vitkålssallad och där jag arbetar får vi mat/salladsbord från ett storkök (en skola) och vitkålssalladerna är alltid så goda. Så har du tid och lust, tipsa gärna.
Tacj på förhand./Jennie."

Och snäll som jag är så lovade jag att blogga några recept. ;-)

Vi har faktiskt bara två sorters vitkålssallader i vår skola: pizzasallad och cole slaw. Så det blir väl recepten på dom då:




Pizzasallad:
Strimlad vitkål blandas med en vinegrette som är gjord på lika delar matolja, vitvinsvinäger, och vatten, plus salt, grovmalen svartpeppar, och italiensk salladskrydda.

Cole Slaw:
Finstrimlad vitkål plus rivna morötter blandas med majonnäs, och eventuellt lite gräddfil, plus salt och peppar.



Sen har jag en jättegod vitkålssallad som jag gör privat. Den är speciellt god på sommaren till grillad mat:

Vitkål- och vitlökssallad:
- Finstrimla vitkål.
- Gör en blandning av lika delar olja och vatten, plus salt och grovmalen svartpeppar. Pressa sedan i MYCKET vitlök.
- Rör om blandningen och blanda den sen ordentligt med vitkålen.



Men det kanske är någon av er läsare som kan bidra med några recept till Jennie på goda vitkålssallader?!?

Kommentarer
Postat av: Jennie

Tack snälla för att du tog dig tiden. Jag har sparat recepten.

Häls Jennie

2008-11-08 @ 18:51:33
Postat av: Bim

---> Jennie: Varsågod! Det var så lite så! Tycker alltid att det är kul att hjälpa till! :-)

2008-11-08 @ 19:10:28
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Linda (& Inez)

Snor med mig ditt privata recpet, det måste provas :) Åt en himmelskt god pizzasallad förra veckan. Så god att jag frågade vad de hade för hemlig ingrediens... annanasvatten svarade han, dvs spadet från konservannanas (antar jag!) italiensk krydda, salt, vinäger och socker, evt om det var peppar i oxå!

2008-12-23 @ 18:52:22
URL: http://blogg.passagen.se/liri
Postat av: Bim

---> Linda (& Inez): Ja, sno gärna mitt privata recept! För det är supergott!



Ananasspad i vitkålssallad lät faktiskt gott! Blir kanske lite likt cole slaw då! :-)

2008-12-23 @ 21:13:29
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0