"Höstmörkrets drakar - Draklanskrönikan 1" (Dragons of Autumn Twilight, Book 1 - Dragonlance Chronicles Volume One) av Margaret Weis & Tracy Hickman.



---------    

Recension av boken: "Höstmörkrets drakar - Draklanskrönikan 1" (Dragons of Autumn Twilight, Book 1 - Dragonlance Chronicles Volume One) av Margaret Weis & Tracy Hickman. (1998.) (Genre: Skönlitteratur / Fantasy.)  

---------   


"Draken fanns i allas tankar. Och hur små var de inte vid sidan av detta monster som hade sitt ursprung i Krynns mörkaste legender? Varför just vi? tänkte Tanis bittert. Kunde det finnas en mera osannolik samling hjältar - grälsjuka, käbblande, gnälliga. De var utvalda, hade Raistlin sagt. Orden gav föga tröst. Vem hade valt dem - och varför?

Drakarna har återvänt till Krynn och krigets fasor hotar Abanasiniens länder. Men så tänds hoppet - i form av en vacker barbarkvinna med en blå kristallstav. Men hoppet är flyktigt som en rökslinga i höststormarna som sveper över landet.
Tanis Halvalv, själv ett krigets barn och illa sedd bland både människor och alver, leder sina vänner av olika folkslag till oanade hjältedåd, när de färdas genom länderna och bekämpar varelser som tycks hämtade ur deras värsta mardrömmar.

Och när höstmörkret sänker sig förtvivlar Tanis många gånger, när han anför de utvalda i sökandet efter den sägenomspunna draklansen.
"


(Kopierat från adlibris.se) 

---------    


Jag läser väl dom flesta kategorier inom genren skönlitteratur: romaner, deckare, skräckhistorier, noveller, krönikor, komedier, chicklitt, kriminalromaner, dokumentärer, memoarer, biografier, ungdomsböcker, m.m. 

Men en sorts böcker som jag faktiskt aldrig läser, det är Fantasy. Och därför så bad jag en kollega på jobbet, som läser mycket Fantasy, om tips på en bra bok att börja med. Och då fick jag rådet att läsa den här boken. 

Den här boken är den första delen av sammanlagt fem delar. Jag antar att man ska läsa alla fem böckerna som en bok, eftersom den här boken inte hade något direkt slut. 

Men jag vet inte om Fantasy riktigt är min typ av böcker. Boken var väl i och för sig helt okej, men inte mer än det. Får se om jag kommer att läsa dom efterföljande fyra delerna. 

Ni som läser och tycker om Fantasy! Rekommendera mig någon bra bok att börja med! ///Bim
.  

---------   

Betyg:  3 av 5.  

---------    


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0