Varning! Var inte lika dumma som vi var! :-(


I dag så fick jag "oväntat besök" på jobbet... Av polisen...

Jag vill inte skriva för mycket om det här...

Men jag vill ändå varna er alla:

Ha inte era trådlösa nätverk utan lösenord...

Vi hade det förut, och någon har utfört bedrägerier genom mitt IP-nummer...

Känns inte alls bra... Även om vi vet att vi är "oskyldiga"...

:-(



Uppdaterad 2009-09-01 klockan 17.30.

Jimmy blev uppringd av polisen i går, och fick svara på några frågor.

Och jag blev uppringd av polisen i dag, för några följdfrågor.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Vadå, besökte de din arbetsplats för det? Kunde de inte ringa dig ist? :( vad kommer hända nu, får du böter eller något?

2009-08-31 @ 22:14:02
Postat av: Josefin

Men vad hemskt. Håller med kommentaren ovan, var det verkligen nödvändigt att komma till ditt jobb? Går det att bevisa att det inte är ni som utfört bedrägerierna? Så att inte ni råkar illa ut för nåt som ni är oskyldiga till. Hoppas allt ordnar sig för er.



Kramar

2009-09-01 @ 06:42:26
Postat av: Mimmi



Vad jobbigt!



Leverantörerna borde verkligen upplysa om hur viktigt det är att ha lösenordsskyddat, speciellt när man bor i flerfamiljshus. Man kommer lätt åt hur många nätverk som helst som kan användas t ex för att lagra ner filmer osv eller bara komma åt en snabbare uppkoppling än vad man själv har. Många ungdomar sparar pengar genom att använda andras nät osv osv...



Hoppas allt snabbt går vägen och ordnar upp sig för dig så du slipper lägga energi på detta.



Kommer ihåg din känsla vid avstämningen på Willys då ni missat någon vara, så jag hoppas du enkelt kan släppa det här.



En en gång så önskar jag dig (och din familjen) en snabb upplösning på detta. Kram



2009-09-01 @ 07:08:31
Postat av: Jennie

Men så hemskt. Måste varit en chock när polis dök upp på arbetsplatsen.:( Hoppas allt reder ut sig. Kram!

2009-09-01 @ 09:10:44
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Anonym: Dom hade ringt hem och inte fått något svar. Och sen hade dom ringt till min mobil och inte fått något svar.(Hör oftast inte den på jobbet, trots att jag har den i fickan, för det är sånt liv...) Och då åkte han istället till mitt jobb, eftersom det var nära.



Nej, jag får inga böter. Jag har ju inte gjort något fel. Vi har bara varit dumma som har haft nätverket öppet, men det är inte olagligt.

2009-09-01 @ 16:54:12
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Josefin: Mig gjorde det i och för sig inte så mycket att polisen kom till jobbet. Jag är ju inte anklagad för något, och har ju inte egentligen gjort något fel.



Pratade med polisen igen i dag, i telefon, och han sa att vi för närvarande är avförda från utredningen, och att det inte längre finns några misstankar mot oss. Förmodligen har någon suttit i bil utanför vårt hus på gatan, och använt sig av vårat trådlösa nätverk.

2009-09-01 @ 16:56:34
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Mimmi: Tycker nog att vi var upplysta av leverantören, men vi ansåg det väl inte så viktigt. Jag har bara tänkt på att någon kunde använda vårt internet till nerladdning. Jag har aldrig haft en tanke på att någon kunde göra grova bedrägerier via vårt IP-nummer.



Jag tycker det är lite jobbigt, det måste jag medge, men inte så jättemycket ändå.



Tack för dina ord.

2009-09-01 @ 16:59:13
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Jennie: Ja, jag gillar ju i och för sig poliser! Har alltid varit lite svag för dom! ;-D Och vi har ju inte gjort något fel, så det känns inte så farligt ändå.

2009-09-01 @ 17:00:20
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Linus

Vad tråkigt för er!

Min mamma är polis och arbetar med bedrägerier.

2009-09-01 @ 17:06:28
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Linus: Okej! Men det var inte hon som kom till mig! För det var en manlig polis! :-)

2009-09-01 @ 17:10:35
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Linus

Din blogg krånglar just nu.

2009-09-01 @ 17:54:23
Postat av: Linus

Okej.

Fast hon är på södertörn,och farsta är söderortspolisen.

2009-09-01 @ 17:56:01
Postat av: Linus

Hur märkte ni det här då?

Då hoppas jag att det blir någon gripen snart för det här.

2009-09-01 @ 18:27:03
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Linus: Okej. Blogg.se strulade i går kväll jättemycket också... :-/

2009-09-01 @ 18:57:50
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Linus: Okej. Den här polisen kom från Västberga.

2009-09-01 @ 18:58:48
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Linus: Vi märkte ingenting. Det var polisen som märkte det.

2009-09-01 @ 18:59:30
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Kristina Simar

Det låter inte bra! Tänk att det är så lätt att komma åt någons IP-nummer. Som tur är har jag lösenord, men jag har aldrig tänkt på att något kunde hända ifall jag inte hade det.

2009-09-01 @ 19:13:13
URL: http://blogg.passagen.se/krisim
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Kristina Simar: Nej, jag har aldrig heller ens tänkt tanken på att någon skulle kunna använda vårt öppna nätverk till att utföra grova bedrägerier... Men vi har väl varit lite naiva... :-(

2009-09-01 @ 19:42:15
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Josefin

Skönt att ni är (för närvarande) avförda från utredningen.



Läste att du är lite svag för poliser. Var han snygg ;-)

2009-09-01 @ 20:06:48
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Josefin: Ja, jag tycker också att det är skönt att vi (för närvarande) är avförda från utredningen.



Ja, jag är lite svag för poliser. Män med makt! ;-) Och jag tycker att dom flesta poliser ser bra ut! Han som var hos mig var charmig! ;-D

2009-09-01 @ 20:20:37
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Man kan och har i princip alltid kunnat, innan det fanns internet, sitta i en bil utanför och "läsa" av en dator, då var det oftast för spionage man gjorde det.

Men huvudsaken är att det ordnar sig för er!

2009-09-01 @ 20:21:42
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Mimmi: Ja, egentligen så känner jag mig inte orolig nu. För jag tror att polisen också tror att vi är helt oskyldiga. Men liiiite orolig är jag ju kanske ändå... ;-/

2009-09-01 @ 20:26:02
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: akå

usch! shit vad obehagligt! jag ringde min sambo direkt och frågade honom om vi háde öppet nätverk, tur hade vi inte det. hoppas verkligen allting ordnar sig upp till det bästa nu! kramar i massor!!

2009-09-03 @ 14:50:48
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Akå: Ja, det känns lite obehagligt... Därför ville jag blogga om det, och varna andra, om det är fler som är lika dumma som vi... Tack för dina snälla ord! :-)

2009-09-03 @ 16:14:38
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0