"Nefilim" av Åsa Schwarz - 2009 - Bok



---------    

Recension av boken: "Nefilim" av Åsa Schwarz (2009) (Genre: Svensk Skönlitteratur /Kriminalroman)

---------


"Miljöaktivisten Nova gör inbrott hos Vattenfalls VD för att skriva slagord på väggarna. Nu ska en av Sveriges största miljöbovar äntligen få vad han förtjänar. Men någon har hunnit före. I sovrummet finner hon lägenhetens innehavare brutalt mördade som i en scen från helvetet. Nova flyr från platsen men lämnar spår och blir snart misstänkt för morden av polisen. Hon försöker själv ta reda på vem mördaren är och varför denne verkar följa hennes egen lista på miljöbovar. Frågetecknen blir allt fler. Varför återkommer ständigt referenser till Syndafloden och Noas ark? Vem har genomsökt Novas hus i Gamla stan? Var hennes mors död verkligen en olycka? Vem försöker sätta dit Nova för morden?

Åsa Schwarz är både managementkonsult med inriktning på informationssäkerhet och författare. Att hon förstår sig på hackers, virus och IP-adresser inser läsaren direkt. Hon tar också risken att använda verkliga människor och händelser i sina böcker."

 

(Kopierat från adlibris.se)

---------


För en vecka sen så fick jag boken "Nefilim" gratis som ett recensionsexemplar av författaren Åsa Schwarz. Jag blev jätteglad över det, för det har bara hänt en gång tidigare, att jag har fått en gratis bok av en författare.

Jag älskade Åsa Schwarz första bok "Och fjättra Lilith i kedjor", men jag tyckte inte om hennes andra bok "Stigma".

(Här är ett inlägg som jag skrev för en vecka sen, och där finns länkar till mina recensioner på ovanstående böcker).

Jag undrade ju mycket över den här tredje boken. Skulle den vara en klar fyra, som den första boken? Eller kanske en tvåa, som den andra boken?

Självklart så tänkte jag ju också, att det skulle vara roligare att skriva en bra recension och ge ett högt betyg, när jag hade fått boken gratis. Men skulle jag tycka att den var dålig, så skulle jag ju givetvis skriva det, trots gratisexemplaret.

Men nu så kan jag då med glädje skriva, att boken var jättebra! Det var faktiskt en av dom bästa böckerna som jag har läst den senaste tiden. Minst lika bra som Åsas första bok, om inte ännu lite bättre.

Man ska väl inte göra jämförelser, men jag tänker faktiskt lite på Lisbeth Salander när man läser om huvudpersonen Nova Barakel. (Och redan i min recension av Åsa första bok, för två och ett halvt år sen, så skrev jag att jag tänkte lite på Stieg Larsson när jag läste den boken.)

"Nefilim" var spännande, cool, lättläst, underhållande, och medryckande. Det var väldigt bra karaktärer i boken. Främst då huvudpersonen Nova, men också polisen Amanda.

Jag skulle gärna se att Åsa Schwarz skriver fler böcker om Nova och/eller Amanda. Men framförallt så vill jag att Åsa skriver fler böcker överhuvudtaget. :-D

Rekommenderar verkligen boken till alla! Och tack än en gång, Åsa, för boken! ///Bim.

---------   

Betyg:  4 av 5.  

---------     

Kommentarer
Postat av: Robin

Skönt att få en bok att avnjuta fritiden med ! :)

2009-12-03 @ 15:49:35
URL: http://robin.blogaholic.se
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Robin: Absolut! Läser du böcker?

2009-12-03 @ 16:15:41
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Robin Carlsson

Nej, blir inte mycket sånt, läser körkortsteorin bara :)

2009-12-04 @ 14:42:33
URL: http://www.robincarlsson.se
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Robin Carlsson: Ja, det är väl på tiden! Att du tar körkort! ;-)

2009-12-04 @ 17:51:07
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0