Ny soffa?





Jag och Borzko funderar på att köpa nya soffor till vardagsrummet.

Nu har vi en tresitssoffa + en tvåsitssoffa + en fåtölj med fotpall. Den soffgruppen har vi haft i ungefär tio år, och vi fick den då begagnad av några goda vänner.

Innan det så hade vi en hörnsoffa med en trea, en tvåa, och en hörndel. Plus en udda fåtölj med fotpall. Och den hade vi ungefär femton år.

Nu tycker vi det är dags att köpa något nytt. Och den här gången vill vi ha med schäslong.

Eller kanske till och med två schäslonger! Vi är lite sugna på att köpa en Tylösand soffa, med svart tyg, och med två ensitsdelar på nittio centimeter vardera, plus två schäslonger. Och med två sittpallar.

Om ni tänker er soffan på bilden. Fast svart som soffan bakom. Och med en schäslong på vardera sidan. Och med själva soffdelen i mitten så stor som två sittpallar som står framför. Och så två lösa sittpallar.

Soffan kommer i så fall att bli jättestor. Typ tre och en halv meter bred! :-D

I så fall så får vi ta bort två av våra sex bokhylledelar. Men dom ställer vi i så fall i Jennys gamla rum.

Nästan ena hela långväggen blir då en soffa! Och vi kommer att ha varsin schäslong att ligga i!

Jättemysigt också att ha så många sittplatser när vi firar födelsedagar och andra högtider med familjen och släkten. Man får plats fyra i sittdelen, två på varje schäslong, och två på varje sittpall. Alltså tolv stycken sammanlagt.

Här är en länk till serien Tylösand på IKEA.

Tips? Råd? Synpunkter? Mottages tacksamt! :-D

Kommentarer
Postat av: Snurran

Det är ju mysigt med varsin ligg-del förstås (fast Jimmy blir ju utan..), men den blir vähäldigt stor..Tycker ni ändå att det är värt det och ni tycker att ni har plats så är del väl bara att slå till :-D

2009-01-07 @ 19:06:10
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus/
Postat av: Ida

Hej!



Tänkte höra med dig om du vet namnet på någon privat hyresvärd i Farsta? :)



kram

2009-01-07 @ 19:13:48
URL: http://idakarolin.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Snurran: Ja, jag tror att det blir jättemysigt. Och Jimmy behöver ingen liggdel, för det här blir kanske inte förrän han flyttar hemifrån. Han vill ju ha våran gamla soffgrupp, och det är ju lite svårt att förvara den någonstans... Så vi kanske väntar med inköpet tills han har flyttat. Vi får se. Visst blir den väldigt stor. Men även om vi bara kommer att vara två som bor här, så är det mysigt att ha stort när barn, flickvänner, pojkvänner, barnbarn, familj, och släkt kommer! ;-D Plats har vi ju, och värt tycker jag nog att det är.

2009-01-07 @ 19:48:17
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Ida: Hej. Nej, tyvärr så gör jag inte det.

2009-01-07 @ 19:49:34
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hade nog inte köpt en tygsoffa.



Om ni ändå ska slå på stort, köp något ordentligt istället, i skinn förslagsvis. Håller längre och ser ordentligare ut.



Tygsoffor är så himla tråkiga tycker jag!

2009-01-07 @ 20:30:00
Postat av: Bim

---> Anonym: Tack för tips och åsikter. Men jag gillar inte skinnsoffor. I och för sig så är det snyggt och praktiskt. Men det är inte skönt. Jag fryser alltid när jag sitter i en skinnsoffa... Utom någon gång på sommaren när det är varmt, då det blir klibbigt. ;-)

2009-01-07 @ 20:39:23
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Josefin

En sån stor soffa låter jättemysigt och lyxigt, det är härligt med mycket plats.



Såg kommentaren om att ni borde köpa nåt ordentligt istället, typ skinn. Jag håller verkligen inte med den som skrev så. Skinn om något är väl trist? Och vanligt. Men det är upp till var och en vad de trivs med och vad de vill ha. Precis som du skriver så är antingen skinn kallt eller för varmt. Det är inte trevligt att somna i en skinnsoffa, man har nästan klibbat fast när man ska kliva upp.. Vi har en soffgrupp i microfibrer och jag tycker verkligen om den här soffgruppen, det är lätt att torka av om man råkar spilla något.



Det är alltid kul att fundera över nya saker till hemmet :)



Kramar

2009-01-07 @ 21:26:15
Postat av: Bim

---> Josefin: Ja, vi känner för att riktigt satsa på något stort och lite lyxigt i soffväg den här gången. För det har vi aldrig gjort förut. Vi lägger inte mycket pengar på möbler överhuvudtaget. Och skinn blir det absolut inte. Det skulle jag aldrig kunna köpa. Och inte heller något tyg som sticks. ;-)



Kram!

2009-01-07 @ 21:32:50
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Natalie

Min kommentar: JÄTTEAVIS!

Vi får knappt plats med en 3-sits soffa i vårt vardags-/matrum! :))

BTW, jag längtar till 2011 då IKEA ska öppna här nere! :) Saknar den svenska enkelheten. Less is more.

2009-01-07 @ 22:45:54
URL: http://tandemsblogg.blogspot.com
Postat av: akå

Åhh, skulle nog bli jättemysigt! Bra med tyg också, vi har skinnsoffa det är helt hopplöst. man "fastnar" med huden i den när man sitter i den, lite jobbigt att behöva klä på sig för man ska sitta i soffan.. ;)

Hade jag haft plats är min dröm en soffa med två schäslonger!

2009-01-08 @ 00:41:08
Postat av: Lotta

Soffan ser mysig ut och jag förstår att du fallit för den, men........





Näe den soffan är inget om man vill ha en stor soffa att sitta i vid födelsedagskalas, din föräldrar kommer aldrig komma upp ur den och kanske inte du heller om du får atros i knäna också! Kanske en soffa för 20åringar i första hemmet men inget om man är från 50 och uppåt.



Det blir en grop i soffan där man brukar sitta så den är inte i så bra kvalité.



Om skinnsoffor så finns det olika behandlingsmetoder det finns billigare hala som är lätta och torka av och som man blir klibbig i. Sedan finns det de av finare mjukare skinn som är både dyrare och ömtåliga men de är ksköna att sitta i.

2009-01-08 @ 07:31:24
Postat av: Therése

Ser asskön ut! Vi har en svart 3-sits Ektorp med två fotpallar i. Suveränt skönt att bara slänga upp fötterna på. Hade vi haft ett större vardagsrum hade vi helt klart kört på schäslong!

En grej som dock INTE är bra med just svart IKEA-tyg är att ALLT fastnar på det. Man får dammsuga soffan flera ggr i veckan för att hålla den fräsch. Visserligen har vi två semilånghåriga katter, men ändå. :)

2009-01-08 @ 08:41:21
URL: http://www.hanky.se/therror
Postat av: Therése

P.S. Glömde tillägga att en polarinna har en liknande IKEA-soffa i svart och är kattlös, men får ändå dammsuga den i 180. :S

2009-01-08 @ 08:42:45
URL: http://www.hanky.se/therror
Postat av: Bim

---> Natalie: Du behöver inte vara jätteavis än! För ingenting är bestämt! ;-)



Förstår att du ser fram emot när IKEA öppnar där! Jag älskar IKEA! :-)

2009-01-08 @ 15:15:02
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Akå: Ja, jag har aldrig gillat skinn. Skulle aldrig kunna tänka mig att ha det. Skitsnyggt och praktiskt som sagt, men inte skönt.

2009-01-08 @ 15:16:30
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Lotta: Okej. Tack för råd och tips. :-)



Jag får väl sätta mina föräldrar i varsin köksstol bredvid då, om dom inte kommer upp. Men än så länge så skulle dom lätt göra det. Dom är väldigt viga och alerta för sin ålder.



Får jag artros i knäna så får jag väl köpa en ny soffa! ;-D Tänker inte handla soffa efter att jag kanske får det.



Gropar i soffan där man sitter, det har vi nu också. Vi har till och med lagt i "board", typ tunna böjliga träskivor, för att staga upp lite.



Skinnsoffa vill jag absolut inte ha, oavsett kvalitet.

2009-01-08 @ 15:21:56
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Therése: Okej. Vi dammsuger en gång i veckan nu, och nu har vi en grå soffa i plyschtyg. Men vi får väl börja med att dammsuga två gånger i veckan då! ;-)

2009-01-08 @ 15:23:26
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Therése: Okej. Vi ska kolla på andra färger också, men det var ingen annan färg direkt som jag fastnade för. Helst så skulle jag vilja ha grå.

2009-01-08 @ 15:24:15
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0