"Solstorm" av Åsa Larsson - 2003



---------    

Recension av boken: "Solstorm" av Åsa Larsson. (2003.) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Kriminalroman.)  

---------   


"Det stormar på solen. Norrskenet sprakar över Kiruna. I den nybyggda Kristallkyrkan bryts ljus och mörker. Församlingens andlige ledare, Viktor Strandgård, har hittats brutalt mördad mitt på altargången. Rebecka Martinsson, som sedan länge lämnat Kiruna för att arbeta som jurist i Stockholm får ett oväntat telefonsamtal. Det är mordoffrets syster Sanna, som ber henne komma hem och hjälpa till. Hon tror att polisen misstänker henne, och hon är rädd att förlora sina barn. Motvilligt beger sig Rebecka Martinsson tillbaka till barndomsstaden. Hennes hemkomst väcker starka känslor och snart jagas hon av både sitt eget förflutna och våldsamma krafter som vill tysta henne. I det snötyngda Kiruna växer skuld och hot ikapp med mörkret, och urladdningen närmar sig. Solstorm är en spänningsroman med stora litterära kvaliteter."


(Kopierat från adlibris.se) 

---------    


Jag har länge tänkt läsa den här boken. Både den boken, och Åsa Larssons andra roman, har stått länge i min bokhylla. När jag träffade Åsa Larsson på Bokia för en tid sedan, så köpte jag hennes fjärde och senaste roman, signerad av henne. Jag tänkte då att jag ska läsa böckerna i rätt ordning, och då är ju Solstorm först. Filmen Solstorm såg jag på bio med Jenny för drygt ett år sedan, och här är en länk till den recensionen

Jag tyckte att den här boken var jättebra. Spänningen fanns ju i och för sig inte där, eftersom jag kom ihåg det mesta från filmen. Så det ska bli roligare att nu läsa Åsa Larssons andra bok. Jag gillade verkligen Åsa Larssons sätt att skriva. ///Bim
.  

---------   

Betyg:  3,5 av 5.  

---------    


Kommentarer
Postat av: steffanie

Visst har hon ett helt fantastiskt språk! Jag älskar verkligen Åsa Larssons formuleringar! :-)

2009-01-10 @ 13:05:49
URL: http://www.steffanie.net
Postat av: Bim

---> Steffanie: Ja, jag håller verkligen med dig. Det är så svårt att sätta fingret på, vad det är som man gillar med vissa författare och vissa böcker. Det har ju absolut ingenting med handlingen att göra, utan på sättet som böckerna är skrivna på. Åsa Larsson skriver väldigt bra. :-)

2009-01-10 @ 13:10:05
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0