"Allt för min syster" (My Sister's Keeper) av Jodi Picoult - 2004 - Bok



---------    

Recension av boken: "Allt för min syster" (My Sister's Keeper) av Jodi Picoult (2004) (Genre: Skönlitteratur)

---------   


"Trettonåriga Anna Fitzgerald har alltid funnits där för sin syster Kate - bokstavligt talat. För Anna är en så kallad designer baby, en perfekt genetisk matchning till systern, som lider av en ovanlig typ av leukemi. Hon var bara några minuter gammal när hon för första gången donerade friskt blod till sin syster. Det är kanske inte så konstigt att Anna hela livet känt sig som en reservdel till Kate.

Men nu har Anna fått nog. Kate har blivit sämre och om inte Anna donerar sin ena njure till henne kommer Kate att dö. Trots att Anna älskar sin syster vill hon inte längre att besluten ska fattas över hennes huvud. Hon uppsöker en advokat och stämmer sina föräldrar för att få rätten att bestämma över sin egen kropp..."


(Kopierat från adlibris.se) 

---------    


Det här var en mycket, mycket bra bok, som jag verkligen kan rekommendera till alla. Det var en bok som verkligen får en att tänka till. Mycket på det, att vad som är rätt eller fel, inte alltid är så självklart. Det bästa med boken var att man får följa dom olika huvudpersonernas tankar i olika kapitel. Och då förstår man ännu mer att det alltid finns flera olika sorters sätt att se på saker, och alla sätt kan vara rätt på sitt sätt. Boken var också oerhört gripande, och jag grät floder på slutet... Lättläst var den också. Så LÄS DEN! ///Bim.  

Vore kul också att få höra någon kommentar från någon som har läst den!

---------   

Betyg:  4,5 av 5.  

---------   


Kommentarer
Postat av: Snurran

Jag förstår att du grät för det gjorde till och med jag! :-D Jättebra bok!

2009-03-05 @ 21:12:02
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus/
Postat av: Bim

---> Snurran: Ja, det var faktiskt länge sen som jag grät så mycket till en bok. Jag gråter ofta litegrann till böcker, men nu satt jag till och med och hulkade. Otroligt bra bok! Ska låna ut den till Jenny nu. Sen tänkte jag fråga om Mita och Monica vill läsa den.

2009-03-05 @ 21:17:38
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag kan säga att mamma vill låna den sen när Jenny har läst ut den ;-)

2009-03-12 @ 12:40:06
URL: http://mizze.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Malin: Jag har redan sagt till din Mamma att hon måste läsa den! Och att jag tycker att du ska läsa den då också! Så ni får den efter Jenny! :-)

2009-03-12 @ 20:22:21
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Shilan

Har sett filmen och den är otroligt bra, jag kan föreställa mig att boken är mycket bättre =) Måste säga att det är en av de bästa filmerna jag sett, den får en och tänka till.



2009-09-29 @ 21:41:17
URL: http://shilo.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Shilan: Ja, jag älskade ju boken. Och jag ska nog ta och se filmen också. :-D

2009-09-30 @ 19:43:21
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0