"Bitterfittan" av Maria Sveland - 2007 - Bok.



---------    

Recension av boken: "Bitterfittan" av Maria Sveland (2007) (Genre: Svensk Skönlitteratur)

---------   


"Sara är 30 år och redan bitter. En riktig bitterfitta faktiskt. Så en dag i januari när allt blir outhärdligt lämnar hon man och barn för en veckas tankepaus på tönt-Teneriffa.

Med sig på resan har hon Erica Jongs 70-talsklassiker Rädd att flyga, och hon läser och undrar hur det kunde gå så långt att hon längtar mer efter en hel natts sömn än ett knapplöst knull.

Det var ju inte så här det skulle bli. Hon drömde ju bara om kärleken som alla andra.

Sara känner sig lurad och bitter när hon tänker på alla kvinnor hon känner som liksom hon dräneras på energi i familjefängelset. Är det ett ofrånkomligt arv i rakt nedstigande led - från hennes rastlösa mammas diskande eksemhänder till hennes eget nervösa duktighetskomplex?"


(Kopierat från adlibris.se) 

---------    


Den här boken har jag tänkt läsa länge, men det har inte blivit av. Jag köper ju mer böcker än jag hinner med att läsa, och ibland så hamnar vissa böcker liksom aldrig överst. Men nu så hittade jag den här i bokhyllan, och bestämde mig för att äntligen läsa den. Jag kände på mig att det var en bok för mig, som jag skulle gilla mycket, och det stämde verkligen. 

Det är ju en roman, men den känns väldigt självbiografisk. Den är allvarlig, men också väldigt rolig ibland. Den är också gripande och rörande. Man blir glad, arg, och rörd av den. Det enda felet med den var att den var alldeles för kort, och gick alldeles för fort att läsa. Jag kan varmt rekommendera den till alla. ///Bim
.  

---------   

Betyg:  4 av 5.  

---------   


Kommentarer
Postat av: Therror

I LOVE this book! :D

2009-05-15 @ 09:39:38
URL: http://www.hanky.se/therror
Postat av: Bim

---> Therése: Ja, den var väldigt, väldigt bra! Klart värd en omläsning om ett tag! Men först ska jag få alla mina nära och kära och kollegor att läsa den! ;-)

2009-05-15 @ 19:40:49
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0