Bim Frågar - 35 - 091125 - Vad tycker ni?




Bim Frågar - 35 - 091125.

Bim Frågar Om: "Vad tycker ni?".

Nu är det dags för en "Bim Frågar" igen!
Sex månader sen senast!

Jag skulle bara vilja höra era åsikter i den här frågan!

I dag så mötte jag en av mina grannar. Hon klagade då på att jag har så högt ljud på teven när jag tittar på "Idol" och på "Körslaget". Och hon bad mig att jag ska sänka ljudet då. Jag blev helt ställd. Och sa att jag skulle göra det...

Men efteråt så ångrade jag vad jag hade sagt, och blev lite arg på mig själv. Varför kunde jag inte bara ha sagt som det var! Och är! Som jag skriver i nästa stycke.

Jag tittar på två teveprogram i veckan, och det är mellan åtta och halvtio på fredagar, och åtta och halvtio på lördagar. Då har jag i och för sig väldigt högt på, eftersom jag älskar musik. Men efter dom programmen så är det ofta helt tyst hos oss, och vi sitter då och läser. Ibland så ser vi någon film, och då har vi ljudet mycket lägre på.

Är det inte okej att ha högt på då? I en och en halv timme? På fredags- och lördagskvällar? Jag tycker faktiskt det!

Vad tycker ni? Vad hade ni sagt? Och vad hade ni gjort? Sänkt ljudet till helgen? Eller haft samma? Eller kanske ännu högre?



Kommentarer
Postat av: Louise

Jag tycker absolut att man ska få ha högt på tv:n på fredagar och lördagar. Det är lag på att det ska vara lugnt efter kl 22 och det är det ju!

Klart man kan sänka lite för att inte skapa grannfejder men såklart man måste få ha ljudet högt på helger!

2009-11-25 @ 22:08:39
Postat av: Goeran

Klart som tusan du ska göra det grannarna dina önskar, har du det högt så det stör har de all rätt i världen att be dig sänka. Det är så enkelt att köpa ett par hörlurar och ha på sig dem när man nu vill se på TV med hög volym.



men bor man i lägenhet skall man respektera sina grannar, säger de att ens tv-tittande stör skall man sänka och visa respekt.



Om det inte går, eller om du inte vill, köp en villa istället så får du se på TV på hur hög volym du vill!

2009-11-25 @ 22:44:14
Postat av: Anonym

Jag måste hålla med Goeran. Bor man i lägenhet får man sänka ljudet, och det finns hörlurar om man ändå vill ha högt ljud.

2009-11-26 @ 00:08:11
Postat av: Lotta Th

Modigt av henne att säga till dig och inte gå direkt till hyresvärden eller att fortsätta reta sig.

Ring på och berätta hur du tänker. Om hon vet kan hon säkert acceptera hög volym. Det värsta är när man retar sig och känner sig maktlös. Kommunikation är alltid bra. Om du i stället skulle sätta på högre ljud

skulle du skapa ännu mer irritation. Jag är väldigt ljudkänslig, men om jag vet varför någon har starkt ljud kan jag stå ut. Lycka till!

2009-11-26 @ 05:52:05
Postat av: Therése

Dessvärre så är det inte som så att man får leva rövare så länge det är innan klockan 22. :S Bor man i lägenhet så står det i bestämmelserna att man måste respektera sina grannar dygnet runt. Jag blir själv galen då mina grannar har på Metallica i bott exempelvis klockan 20 för musiken ofta överröstar mitt tv-program/en trevlig middag etc. Va bra att hon sa till dig och inte styrelsen i BF:en dock! Tycker absolut att du ska ta ett snack med henne igen alternativt köpa hörlurar så kan du köra hur högt du vill. :)

2009-11-26 @ 06:27:15
Postat av: Therése

P.S. Jag hade definitivt inte haft högre ljud på. Även om du bor i en BF så kan folk ju klaga till styrelsen och man kan väl i förlängningen bli av med sitt boende om det hela blir "ugly". (tänk Grannfejden ;))

2009-11-26 @ 06:28:55
Postat av: Mimmi



Tyvärr är det ju så att vissa ljud fortplanat sig lättare än andra och därför upplevs störande..vet ju inte vad ni har för högtalare m m till tv:n på vår ena tv har vi så dåliga högtalare så det låter i hela huset utom i rummet där man ser på tv.

Som andra skrivit så tycker jag at tdet var bra att hon tog upp det med dig direkt och inte brf:en styrelse



Ursäkten att ni inte ser på så mycket tv känns lite tunn för blir man störd och inte ser på samma tv program så blir man störd. Är det tunna väggar hos er? och hör ni också grannnarna.



Men jag förstår att du känner dig påhoppad. Idén med hörlurar som de andra skrev är väl en bra idé?



2009-11-26 @ 07:56:50
Postat av: Mita

Hej! Jag tycker det är bra at hon säger till MEN det låter konstigt att hon blir så störd av den lilla tid det är frågan om. Hon kan ju omöjligt sova varje fredag och lördag vid 8.Jag tycker att du ska säga vad du tycker och se om hon förstår så det inte blir någon "grannfejd".Idén med hörlurar låter inte så kul om ni sitter flera och tittat, man har svårt att prata samtidigt för det gör ni väll?Hoppas att det löser sig till det bästa.

2009-11-26 @ 08:36:46
Postat av: Louise

Jag tycker inte att man lever "rövare" som Therése sa bara för att man har högt ljud på tv:n. Klart man kan sänka lite men man måste få titta på tv. Min granne spelar trummor hela nätterna på vardagar och det är riktigt jobbigt, men att en granne har fest på helgerna och spelar hög musik och leker "rövare" stör mig inte.

2009-11-26 @ 10:03:21
Postat av: Josefin

Tycker inte heller man lever rövare för att man tittar på tv med lite högre volym två gånger i veckan. Kan förstå att du blev paff när hon sa det, jag hade reagerat likadant och sedan funderat på om jag verkligen ville svara så.



Det känns inte bra då man får höra nåt sånt av en granne, men jag tycker inte att ni gjort fel. Nog måste det finnas annat att reta upp sig på i huset än att ni tittar på tv på högre volym en stund fredag och lördagskväll.



Det finns sex lägenheter i huset där jag bor, de tre på nedervåningen har hundar ute som står och skäller dygnet runt, man blir galen av detta oväsen. Närmsta grannen i mitten hör lite dåligt och får ha tv:n på högre volym men aldrig att det skulle störa oss. Tycker att han är bland de bättre grannarna och jag skulle aldrig, aldrig någonsin få för mig att klaga på han som har tv:n högt och spelar dansband på hög volym.



Klart att man måste respektera grannarna men det går inte att gnälla på allt. Tycker att det var löjligt av henne att säga till, nog kan hon stå ut de få stunder ni har högre volym.

2009-11-26 @ 12:51:59
Postat av: Akå

Jag tycker att man såklart ska respektera sina grannar, men man måste ju också få leva ett normalt liv. Man kan ju inte smyga omkring och vara rädd att få klagomål hela tiden. Jag tycker att om man vill ha knäpptyst omkring sig så får man flytta till villa ute på landet. Att ni ser på tv två gånger i veckan ska inte vara några problem. Och hur kul är det om hela familjen samlas för att se ett tvprogram och alla måste sitta med hörlurar för att hon störs av eran tv? Hör ni de andra grannarna mycket? Tänkte om det var väldigt lyhört.Men fram till 22 tycker jag inte ska vara några problem. :)

2009-11-26 @ 13:47:26
Postat av: Therése

Som svar på svarskommentarerna: vissa blir mer störda än andra. Jag gillar själv att sjunga Singstar i 180 samt ha fest tillsammans med högljudda vänner. Dock brukar jag då förvarna grannarna genom att sätta upp en lapp i porten och samtidigt be dem säga till om de blir störda. Jag vet ju själv hur förbannad jag blir när min granne spelar sin musik i bott och vill därför gärna också bli förvarnad innan det sker. (på så vis kan man ju exempelvis boka in en bio eller åka bort det aktuella datumet och därmed slippa irriationen) När man bor i lägenhet får man dessvärre inte sätta sig själv i första hand i alla lägen. Där jag bor fick vi skriva på ett tillägg till bostadskontraktet där vi lovade att följa vissa ordningsregler:

http://www.stockholmshem.se/Pages/InfoPage.aspx?id=25

Jag tycker att de är väldigt bra.

Postat av: Therése

Akå -> Jag tycker tvärtom. Vill man kunna spela i 100 dB utan att störa någon annan får man flytta till villa. :)

Postat av: Johanna

Alltså, det här är ju en ren åsiktssak. I de flesta bostads/hyresrättföreningar är det gräns till 22, innan det får man faktiskt "leva".



I vårt trapphus har vi ett gäng klagmonster som klagar så fort någon spelar lite högre musik eller kollar på tv med lite högre volym. Om det inte klagas så knackas det i väggen.



Jag tycker att du ska kontakta din hyresvärd och kolla vad det är som egentligen gäller. För "gamlingar" har en tendens till att klaga lite mer.



2009-11-26 @ 15:07:14
URL: http://greendove.blogg.se/
Postat av: Josefin

Therése

Förstår vad du menar men inte tycker du väl att man ska behöva tassa på tå för att man har grannar? Det är en sak att ha fest och meddela grannarna innan, eftersom det brukar kunna bli livat då. Men för att se på tv borde man väl ändå behöva flytta ut på landet? Klart att man ska respektera andra, men man måste få leva också.

2009-11-26 @ 15:12:29
Postat av: Josefin

Jag menade givetvis inte att du tyckte att Bim skulle ut på landet, utan jag tog bara som exempel.

2009-11-26 @ 15:13:46
Postat av: Therése

Josefin -> Nej, jag tycker absolut inte att man ska tassa på tå för att man har grannar (grannarna över mig har både skrikande barn och skällande hundar, men de har jag inga synpunkter på då det hör till normalt leverne och inte innehåller så mycket basljud) Både "Idol" och "Körslaget" har ju dock hållit på rätt länge nu och denna granne har säkerligen ägnat en och annan mordisk fredags- och lördagstanke åt den återkommande höga volymen. Att grannen klagar först nu, åtskilliga veckor senare, har nog att göra med att denne helt enkelt inte står ut längre.

Vanlig TV-volym brukar dessutom inte höras genom väggarna, (och då har ändå folk surroundsystem) så jag misstänker att ljudvolymen är ovanligt hög. (eller surroundljudet ovanligt kraftigt?)

Postat av: Therése

Bim, du kanske borde kolla upp vad som står i dina BRF-bestämmelser och handla därefter helt enkelt?

Postat av: Daniella

Jag tycker att det är självklart att man ska kunna ha högre volym, och som du säger så är ni tysta resten av dagarna, bor man i lägenhet så tycker jag att man får "stå ut med" att det kan låta, för mig låter den grannen kinkig.. de kanske vore en annan sak om det var högt varje kväll mellan 20-21,30. Tycker du ska fortsätta att följa dina favotirprogram med samma ljud som du brukar :)

2009-11-26 @ 15:31:18
Postat av: Anonym

Det finns en jättebra grundregel :visa hänsyn,mera

hänsyn och ännu mera hänsyn mot din omgivning.Vad skulle du själv säga som har en dotter som jobbar skift ifall hon kom hem och försökte sova med grannens favoritmusik dånande i öronen?

2009-11-26 @ 16:32:18
Postat av: Josefin

"Det finns en jättebra grundregel :visa hänsyn,mera

hänsyn och ännu mera hänsyn mot din omgivning.Vad skulle du själv säga som har en dotter som jobbar skift ifall hon kom hem och försökte sova med grannens favoritmusik dånande i öronen?"



Men då kan man ju aldrig göra någonting. Tänk de som jobbar natt och sover på dagen då. Ska man inte få dammsuga då ifall att det är lyhört. Ska man inte få spela musik? Bim visar hänsyn, men nog sjutton har hon väl rätt att se på tv lite högre två gånger i veckan.



2009-11-26 @ 16:40:57
Postat av: Josefin

Therése, ok tack för att du svarade mig :-)

2009-11-26 @ 16:41:53
Postat av: Mimmi

Det kan var så att ljudet går i ventialtionen och förstärks. kom på det nu Gå in till grannen och kolla och ha på tv:n

Hade det problemet i fjällen att ljudet gick mellan två lägenheter och de låg på första resp tredje våningen, nu är det lagt ljudisolering där.lägenheten på våning två blev inte störd! Det är förenings (= alla bostadsrättsägare) sak att åtgärda.



Så det kan var så enkelt att ni igentligen inte stör men grannen blir störd.

2009-11-26 @ 17:08:01
Postat av: Josefin igen

Känns nästan som att jag trakasserar din blogg just nu.. ;-)



Har ni bott grannar länge? Har hon någonsin sagt nåt tidigare som kan tolkas som klagomål?

2009-11-26 @ 17:22:55
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Louise: Ja, jag tycker också att man ska få ha teven högt på på fredagar och lördagar, mellan åtta och halvtio.



Jag vill inte skapa grannfejder. Men jag vill också verkligen kunna få ha högt på dom stunderna.

2009-11-26 @ 19:02:05
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Goeran: Jag vill självklart inte ha hörlurar på mig. Det är lite svårt att prata med min man då. Och med min son som också ibland är med.



Jag tycker jag respekterar mina grannar mycket väl. Det rör sig om en och en halv timme på helgkvällar.



Dom som vill ha tyst kanske ska köpa sig en villa istället...

2009-11-26 @ 19:04:00
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Anonym: Jag håller inte med dig och Göran.

2009-11-26 @ 19:04:32
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Lotta Th: Ja, visst är det bra att hon pratade med mig direkt. Det kan jag i och för sig ge henne en eloge för.



Självklart så ska jag inte sätta på högre ljud. Så barnslig är jag inte. Jag skrev det mest "på skoj".



Jag stör mig ju självklart också på en massa saker hos mina grannar. Men jag skulle aldrig säga något. Det är sånt man får ta om man bor i flerfamiljshus tycker jag.

2009-11-26 @ 19:06:31
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Therése: Nej, det är ju inte frågan om att leva rövare direkt. Utan att få höra ett musikprogram i en och halv timme. Dessutom så sänker jag alltid basen till det lägsta. Till klockan 23.00 får man för liv står det i våra bestämmelser. Hörlurar är inte ett alternativ, då vi alltid är två eller tre som lyssnar.

2009-11-26 @ 19:08:27
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Therése: Självklart så ska jag inte ha ännu högre på. Så pass barnslig är jag faktiskt inte. Om jag skulle bli av med boende för denna saks skull, då är världen skev...

2009-11-26 @ 19:09:30
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Mimmi: Vi har ett bra hemmabiosystem med fem högtalare till teven.



Ja, vi hör grannarna också. Det är nog ganska så lyhört här.



Hörlurar fungerar inte.

2009-11-26 @ 19:10:49
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Mita: Ja, jag tycker också att det är bra med en öppen och rak kommunikation, och att hon sa till mig, istället för styrelsen. Men jag tycker ändå att man måste ha rätt till att ha högt på under dessa stunder.

2009-11-26 @ 19:12:05
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Louise: Ja, när det är liv före elva på helgerna, så kan det väl inte var så himla farligt...

2009-11-26 @ 19:13:10
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Josefin: Vi har också haft störande grannar, både här och på andra ställen som vi har bott. Katter som pissar i sandlådan... lösspringande hundar på gården... rökande grannar på närliggande balkonger... grannar som renoverar hemma på konstiga tider... Och en massa annat under åren. Så är det att bo i flerfamiljshus.

2009-11-26 @ 19:15:03
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Akå: Jag tycker också att dom som är så känsliga för att grannarna för liv, dom kanske inte borde bo i flerfamiljshus. Vi har rätt så lyhört här, vi hör också grannarna. Fram till elva på helgerna ska det vara okej.

2009-11-26 @ 19:16:24
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Therése: Jag får väl sätta upp en lapp i porten varje fredag och lördag då...



På din länk med ordningsreglerna så har vi nog själva blivit störda i nio av dom elva punkterna. Men vi har inte klagat för det...

2009-11-26 @ 19:18:55
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Therése: Det är ju liksom inte fråga om att spela i 100 dB...

2009-11-26 @ 19:19:42
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Johanna: Hos oss så står det fram till 23.00.



Här är det inte fråga om "gamlingar". Hon är nog ungefär som jag, eller kanske något yngre...

2009-11-26 @ 19:20:50
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Josefin: Jag tycker verkligen att vi respekterar andra. Men jag tycker att det här inte var något att klaga på...

2009-11-26 @ 19:21:49
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Josefin: Haha! Okej! :-)

2009-11-26 @ 19:22:21
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Therése: Jag har aldrig basen på högt. Utan faktiskt alltid på det lägsta. Men volymen är hög, det står jag för.

2009-11-26 @ 19:23:24
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Therése: Så här står det:



"Störningar.

Visad hänsyn gäller alla och dygnet runt, men mellan kl. 23.00-07.00 söndag-torsdag och kl. 23.00-08.00 fredag-lördag får vi inte föra oljud.

Meddela grannar om du skall ha fest. Viktigt."



2009-11-26 @ 19:26:53
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Daniella: Jag håller definitivt med dig i det du skriver.

2009-11-26 @ 19:27:32
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Anonym: Jenny jobbar ofta nätter, och har mycket olika störningsmoment runt omkring sig i huset när hon ska sova. Musik, barn, hundar, lövblåsare, hantverkare, gräsklippare, osv,osv... Men det är ju inget hon kan göra åt. Så är det ju. Och det finns ju öronproppar...

2009-11-26 @ 19:29:02
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Josefin: :-D

2009-11-26 @ 19:29:24
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Josefin: Precis det som jag också skrev här ovanför...

2009-11-26 @ 19:30:05
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Mimmi: Okej. Tack för tipset.

2009-11-26 @ 19:30:38
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Josefin igen: Haha! Ingen fara! :-D



Vi har bott här i fyra år, och hon har bott här i tre år.



Njae, några smågrejer har det väl varit. Jimmys 20-årsfest, och Jennys 18-årsfest var hon väl inte så glad åt...

2009-11-26 @ 19:32:24
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Jimmy "KulleN" Kullin

Jag tycker självklart att man har rätt att klaga men 1-2 timmar i veckan och klockan åtta på en helg, nästan lite överdrivet tycker jag. Det är ju inte så att det är någon konstig musik heller, skulle vara mer förstående om det var min musik de klagade på för jag brukar ha ganska högt när jag kommer hem efter jobbet och lyssnar på väldigt hård rock. som sagt, man har rätt att klaga men det behöver inte gå till överdrift. Idén med hörlurar kan vara bra, men musik gör sig långt ifrån lika bra med hörlurar som med bra högtalare, går inte ens att jämföra.

2009-11-26 @ 19:32:37
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Jimmy "KulleN" Kullin: Ja, din musik sa hon ju ingenting om... Det var bara "Idol" och "Körslaget" som hon kommenterade... Men ditt rum är ju inte åt hennes håll heller... Men du spelar ju heller ALDRIG musik sent. Aldrig efter tio på kvällarna.

2009-11-26 @ 19:36:06
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Therése

Om det i era regler står att ni får "föra liv" till klockan 23 så tycker jag i sådana fall att du ska hänvisa grannen till dessa. Då är det ju liksom inget snack om saken.

Man blir inte av med en BRF/hyreslägenhet förrän man fått två eller tre skriftliga varningar, har jag för mig. För 10 år sedan fick jag en skriflig varning gällande ett datum jag inte ens varit hemma på. (hade SJ-biljetter som kunde bevisa det) Det visade sig då att grannen under mig hade haft partaj, men inne hos den klagande grannen hade det låtit som att ljudet kommit från min lägenhet. När vi var nyinflyttade här så hörde jag dessutom grannen på 5:e våningens musikspelande supertydligt (vi bor på 1:a), fast ute i trapphuset på vårt, 2:ans, 3:ans och 4:ans trapphusplan hördes ingenting. Det var först utanför dörren hos grannen på 5:an som jag hörde något. Så ljud kan verkligen transporteras förjävligt illa. Nuvarande grannen i lägenheten bredvid är låtskrivare åt en mängd kända band och artister. Han har ljudisolerat ett helt rum för att ej störa. Min man funderar på att göra detsamma för att kunna ha förstärkaren på hemmavid, nu spelar han dock endast med sitt metal-band i en replokal i stan. (samt använder hörlurar då han redigerar låtarna i studion här hemma)

2009-11-26 @ 19:36:54
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Therése: Ja, det står ju inte direkt att vi får "föra liv" fram till klockan 23.00. Det är ju en tolkningfråga. För det står ju:



"Visad hänsyn gäller alla och dygnet runt, men mellan kl. 23.00-07.00 söndag-torsdag och kl. 23.00-08.00 fredag-lördag får vi inte föra oljud."



2009-11-26 @ 19:43:09
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Therése

Det där med "visad hänsyn gäller alla och dynget runt" betyder nog dessvärre "ge fan i att stör dina grannar någon tid på dygnet och sätt på dig en ljuddämpare, ylletofflor och sov mellan 23-07"! ;)

Stockholmshem har ju med sina ordningsregler egentligen bara översatt lagboken. :S



Så här stod det i infotext hos min förra hyresvärd: "Ditt leverne får inte störa kringboende hyresgäster. Ljud från din lägenhet i form av höga skrik, hög musik eller liknande ska inte behöva upplevas och tålas av dina grannar. Det blir förstås extra viktigt att tänka på under sen kvällstid. Om du ska ha en fest med många gäster är det klokt att i god tid meddela detta för grannarna. Man brukar säga att det finns en oskriven lag om att det ska vara tyst mellan klockan 22.00 och 07.00. Det är troligen mellan dessa klockslag som de flesta av oss sover. Det innebär dock inte att du dagtid exempelvis kan spela musik hur högt som helst. Skyldigheten att visa hänsyn gäller hela dygnet."

Källa: http://www.hyresbostader.se/CM/Templates/Article/general.aspx?cmguid=7a434574-ed09-4a49-a0c0-bb1859a39221

2009-11-26 @ 19:50:18
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Therése: Kopierade det här från sidan som du länkade till:



"Det är dock viktigt att komma ihåg att man för den skull inte ska behöva smyga på tå för att man bor i ett flerfamiljshus eller för att grannen arbetar nattskift. Använd helt enkelt sunt förnuft och visa hänsyn."



2009-11-26 @ 20:01:23
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Camilla

Jag tycker det låter helt sjukt, herregud, jag och min kille skulle vara utslängda för länge sen om vi skulle ha era regler/grannar. Jag förstår att om man vill kunna vara högljudd att man kanske borde flytta till villa men borde inte det gälla alla som inte vill bli störda också? Vi spelar personligen typ alltid musik, högt definitivt, troligtvis bra mycket högre än vad din tv låter ;) Men inga grannar har klagat bortsett från vid några fester vid 2-tiden vilket är helt förståeligt. Här är tvn alltid på, ofta högt också.. vi kanske har tur med grannarna, men samtidigt står vi ut med att alla runt oss röker genom fönstrena och det sugs in här om vi har öppen balkong/fönster. Lite lång kommentar kanske, men SJÄLVKLART ska du få ha på hög ljudvolym på tvn två dagar i veckan. Hallå, jag lovar att ni säkert blir störda av era andra grannar 2 dagar i veckan? När vi blir irriterade på andra musik (jättekontig musik spelar dem.. och högt) så sätter killen på tung metal och spelar.. Jag tycker det är lite pinsamt men äsch! Jag vill inte höra deras musik :P

2009-11-26 @ 21:04:20
Postat av: Gun

Säg åt tanten att skaffa sig ett liv och lyssna på idol och andra musikprogram hur mycket du vill. Du måste ju vara en drömgranne Bim. En del har bara behov att hitta fel hos andra. Ett annan mer diplomatiskt bemötande är att bjuda in henne på fredag för att titta på idol tillsammans med dig...

2009-11-26 @ 22:53:39
Postat av: Gun

Säg åt tanten att skaffa sig ett liv och fortsätt att lyssna på idol och andra musikprogram hur mycket du vill. Du måste ju vara en drömgranne Bim. En del har bara behov att hitta fel hos andra. Det här kommer bara göra att du inte kommer att njuta av dina musikprogram som tidigare, så fort du sätter på tv:n kommer du tänka på din granne, om du inte bestämmer dig för att släppa det och göra som du har gjort tidigare, du har inte gjort något fel! Kram

2009-11-26 @ 22:57:02
Postat av: Gun

Hoppsan, det blev lite dubbla men ändå lite olika kommentarer...

2009-11-26 @ 23:00:20
Postat av: Mimmi

Det är olika regler hos olika brf eftersom det är en förening så är det medlemmarna = de som bor där som själv skapar reglerna. T ex i min dotters brf skall man inte störa ( d v s utföra reparationer o liknade) efter kl 15 lö och sö.



En annan regel som finns där är om man efter tre tillsägelse typ samma kväll inte tystar ner sig så stängs elen tillfälligt till lägenheten (då blri det tyst) Detta har visst hänt 1-2 ggr under 25 år.

Men som medlem har man alltid rättighet att på stämma lämna motioner om ändringar i trivselregler!

Så be en klagande granne ta upp det på stämma och skriva en motion om ändring av regler.

Många sitter ensamma på sin kammare och retar upp sig säger till grannen eller skriver lapp men att mer offentligt klaga det vill de inte.

2009-11-27 @ 08:09:51
Postat av: Therése

Bim -> Precis, men nu var det ju inte att "smyga på tå" det handlade om, utan att en granne blev störd av ditt höga TV-ljud. Så här stod det ju liksom också "Ljud från din lägenhet i form av höga skrik, HÖG MUSIK eller liknande ska inte behöva upplevas och tålas av dina grannar".

Visste du förresten att på 184:ans buss från Farsta C så är det 85 dB? Och det ljudet är ju inte särskilt högt. (jag mätte det efter att ha köpt en ljudmätare då jag skulle kolla bullret från vår tvättstuga som vi bor ovanpå)

Postat av: annebelle

Åhå, det här är en het potatis! Fick lust att göra ett blogginlägg om det.. Själv är jag så glad att jag bor i eget hus för jag är nog en störande person emellanåt, jag älskar att vrida på hög musik på stereon, gärna tidigt och sent också. Själv har jag ingen vidare toleransnivå för störande ljud på nätterna. Har blivit otroligt störd av att ha grannar som lever "dagliv" på nätterna och gör allt - städar, skriker, dammsuger, gympar (! osv. Jag tycker du ska ringa på hos henne och säga att du är glad att hon tog kontakt och att du nu tänkt lite på vad hon sagt och så vänligt tala om hur du tänker på saken. Sedan skulle jag nog sänka LITE för att visa att jag i alla fall tar till mig av kritiken.

2009-11-27 @ 14:04:37
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: Anonym

Annebelle : vilket otroligt hänsynsfullt , klokt och bra svar.

2009-11-27 @ 17:11:52
Postat av: Therése

Annabelle -> Vilket oerhört bra svar! Känns very Magdalena Ribbing! :) (obs! jag är inte ironisk då jag verkligen ÄLSKAR Ribbings underfundigheter och ettikettslåda: http://www.dn.se/blogg/etikettfragan)

2009-11-28 @ 08:44:45
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Camilla: Ja, självklart så blir vi också störda av andra grannar ibland. Som jag skrev i något annat svar, så har vi blivit mycket störda genom åren, det värsta tycker jag är: Grannarnas katter som pissade i ungarnas sandlådor när dom var små. Lösspringande hundar på gården när barnen var små och hundrädda. Rökande grannar på balkonger och i fönster som sprider in till oss. Grannar på balkong ovanför som matade fåglar så vi hade fågelfrön och fågelbajs på vår balkong. Grannar som rökte i trapphus och i hiss. Folk som reparerar och borrar tidiga morgnar och sena kvällar. Plus en massa annat som jag inte kanske kommer på nu. Det är saker som har stört oss. Men vi har aldrig någonsin klagat på någon. För det är sånt man får ta tycker jag när man bor i flerfamiljshus.

2009-11-28 @ 09:31:08
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Gun: Hahaha! Bjuda in henne! Det kanske vore något! Tror inte vi kanske skulle ha så mycket att prata om. Vi verkar att vara mycket olika... Tack för att du tycker jag verkar vara en drömgranne! :-D

2009-11-28 @ 09:32:25
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Gun: Det är sant att jag kommer att tänka på det här! Jag kommer inte längre att njuta lika mycket av mina favoritprogram! Jag kommer att tänka på att hon sitter på andra sidan väggen och stör sig på mig. Och vänta på att det ringer på dörren...

2009-11-28 @ 09:33:27
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Gun: Bättre dubbla än ingen! ;-D

2009-11-28 @ 09:33:48
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Mimmi: Jag vill ju självklart inte att det ska bli någon stor grej av det här. Jag vill inte ha någon grannfejd direkt.

2009-11-28 @ 09:34:47
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Therése: Jo, jag vet ju att jag spelar högt. Det har jag aldrig förnekat. Men det är ju just det att det rör sig om en och en halv timme på tidiga helgkvällar. Och det tycker jag borde kunna accepteras.

2009-11-28 @ 09:36:05
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Annebelle: Jag kommer inte att ringa på hos henne. Men i går sänkte vi faktiskt en hel del när vi tittade på Idol. Fast i och för sig så var det inte för det hon hade sagt. Utan för att vi hade spelat in Idol när vi inte var hemma, och tittade på det i efterhand, cirka en och en halv timme senare. Och då hade vi faktiskt lägre på.



Gör gärna ett eget blogginlägg om det! För du har alltid så kloka och bra åsikter och inlägg! :-D

2009-11-28 @ 09:38:31
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Therése: Annebelle är en väldigt klok och bra människa! :-)

2009-11-28 @ 09:39:09
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Therése: Har aldrig läst något av Magdalena Ribbing, men jag ska kolla in din länk.

2009-11-28 @ 09:39:49
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: M for Melody

Vilken surkart till granne du har. Hon är nog bara bitter för att hon får sitta själv och kolla..

2009-11-28 @ 10:45:45
URL: http://mformelody.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> M for Melody: Hon har i och för sig två tonårsbarn...

2009-11-28 @ 20:01:11
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Natalie

Grannen kanske tycker om dansbandsmusik?! Testa med att kolla på Dansbandstävlingsprogrammet och skruva upp volymen. Hon kanske mjuknar då. :)

Det där med hänsyn till dina grannar har jag saknat många gånger. Här får man BORRA o dyl till 23h! Men man bör inte göra det mellan 14-17h! Förmodligen är det någon gammal "siesta-regel" som typ gäller fortfarande. :)

Vår lägenhet är BTW betydligt mindre lyhörd än mammas i Sverige därför gör det inte så mycket om man duschar, spelar hög musik el dyl efter 22h. Borra efter 22h är dock too much.

Kramis

2009-11-28 @ 22:14:33
URL: http://tandemsblogg.blogspot.com
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Natalie: Hon tycker nog inte om det programmet heller. För hon sa typ: "när ni lyssnar på Dansbandskampen eller Körslaget på lördagar", så hon visste nog inte ens vilket program vi lyssnar på. Hon tittar nog på mer kulturella och seriösa program...



Konstiga regler det där med siestan! Lite väl gammalt och förlegat va!?



Kram! :-D

2009-11-29 @ 00:04:25
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0