Svaren på min Frågestund 2009-11-01.


Här kommer svaren på min frågestund som jag hade den första november. Det var dumt av mig att ha en frågestund den här gången. Men det var två läsare som bad mig att ha det, och då bestämde jag mig för att ha det. Sen så ångrade jag mig lite, för det är ett himla jobb att svara på alla frågor, och jag har inte haft någon större lust. Tyckte att det var en hel del frågor också som hade en lite tråkig ton i sig.. Nästan lite anklagande.. Men många frågor har också varit trevliga.

Jag kommer inte att svara på alla frågor. Inga frågor som gäller andra människor kommer jag att svara på. Och inte heller dom som jag tycker är alltför personliga och privata. Kanske också hoppar över några som jag tycker har lite otrevlig ton i sig..

Tack ni som tog er tid till att fråga mig saker. Jag kommer nog inte att ha flera frågestunder. Men självklart så kan ni ju alltid fråga mig vad som helst, när som helst, i kommentarerna. Om jag sen svarar, det får ni se! ;-)

Via den här länken, så kan ni hitta mina tidigare frågestunder.



Från DH-bloggen:
Vad tror du är anledningen till att folk läser din blogg?

Svar:
Jag har faktiskt ingen som helst aning. Vad är din egen anledning till att just du läser min blogg? Jag tror att vissa läser den för bokrecensionerna, och vissa för fotografierna. Andra för att dom känner mig personligen, eller har någon sorts relation till mig.



Från Pernilla:
Hur känns det att Jimmy som är flera år äldre än Jenny fortfarande bor hemma medans hon flyttat hemifrån för ett år sen och har Jimmy några planer på att flytta inom en snar framtid?
Vad är tanken kring tavlan ni har ovan för er säng?
Kommer du inom en snar framtid färga tillbaka till det lite rödaktiga håret du hade i våras/somras?
Varför skriver du kommatecken framför "och"? Kommatecknet finns ju för att man inte ska behöva skriva så många och i texten och det är ett absolut grammatiskt fel med kommatecken före och. Nu kommer du väl svara att du trivs bäst så men varför, när det är fel?
Kan du inte göra ett (eller flera) videoinlägg?
Vad tycker du om Linus som kommenterar allt som oftast? Har också för mig att han smsat Jenny; hur var historien kring det?
Hur många pojkvänner har Jenny haft?
Tror du att du kan uppfattas som bitter när du svarar på kommentarer?
Tycker Borzko att det är negativt på något sätt att hans barn inte på något sätt är delaktiga i hans kultur/50 % av deras kultur?
Umgås du med några utöver din familj?
Varför åker ni inte på semster till Kroatien?
Varför skriver du inte mer egen text på dina bokrecensioner? Det är en bra del i din blogg som jag tror kan intressera många, men varför kan du inte utveckla det lite mer, varför du inte blev fångad av boken, gillade den etc etc? Skulle va intressant med en så van läsares utvecklade åsikter.
Om du nu gillade Marie Hermanssons böcker och sitter så mycket vid datorn, varför kan du inte ens försöka titta på filmatiseringen av Mannen under trappan?
Finns det möjlighet för dig att åka kommunalt till och från jobbet?
Känner du inte att du vill försöka vara mer miljövänlig, tex köpa ekologiskt och sopsortera?
Många frågor nu, men det kanske väger upp få frågae ;-)

Svar:
1. Det känns väl inget speciellt att Jimmy bor hemma. Tycker inte att han är för gammal för att bo hemma, när han är 22 år. Däremot var väl Jenny kanske lite ung när hon flyttade, när hon bara var 18 år, och inte ens hade gått ut gymnasiet. Jimmy har planer på att flytta inom en ganska så snar framtid, men det är ingen större brådska, så vi får väl se när det blir.
2. Tavlan ovanför min säng tillhör en gammal killkompis till mig. Men hans flickvän avskydde den, så den fick då bo hemma hos mig. Jag älskar tavlan, och tycker att den är jättehäftig!
3. Nej, jag kommer nog inte att färga mig rödhårig igen. Eller det är ju min naturliga hårfärg. Men jag gillar den inte. Har inte haft den på säkert tjugo år, och så testade jag förra året. Men jag tyckte inte om det.
4. Ja, varför gör jag så? Jag vet ju att det är fel, men ändå så gör jag så? Kanske borde ta och sluta med det då... Eller kanske inte... Man kan ju också få ha en personlig stil! ;-)
5. Jag har tänkt på videoinlägg många gånger, men det blir aldrig av. Men nån gång så ska det bli av!
6. Jag tycker att Linus har varit lite väl personlig och privat, både med mig, men framförallt med Jenny. Men jag hoppas att det inte blir flera gånger. Och, ja, han har messat till Jenny... Och det var verkligen över gränsen...
7. Det är en personlig och privat fråga som gäller någon annan än mig, så det svarar jag inte på. Fråga i Jennys blogg så kanske hon svarar på den.
8. Jag har aldrig ens tänkt den tanken! Men förmodligen så har du det? Tycker du det? Och i så fall varför? Du måste ju ha haft någon tanke bakom din fråga! Eller?
9. En fråga som gäller någon annan än mig. Så den svarar jag inte på.
10. Nej, jag umgås bara med familj och släkt för tillfället. Och mina arbetskollegor.
11. Vi har inte haft någon större lust till det, så det har inte blivit av. Kanske någon gång i framtiden.
12. Jag tycker att det är jättesvårt att skriva recensioner. Men jag vill verkligen försöka att skriva mer personligt och eget om böckerna. Så jag ska verkligen försöka att jobba på det. Det är något som jag själv har tänkt på en tid.
13. Jag vet inte. Har bara ingen lust. Jag läser hellre böcker.
14. Ja, det finns möjlighet. Det skulle ta nästan en timme, istället för tio minuter med bil.
15. Nej, inte just nu. Sopsorterar lite grann gör jag. Typ tidningar och glas. Men jag handlar inte ekologiskt.



Från Sanna:
Om du fick resa vart du ville utan att vara begränsad av pengar, vart skulle resan gå och varför?
Du är typ vegetarian men äter fisk om jag förstått rätt? Hur länge har du gjort det?
Vad är din favoriträtt och favoritdryck?

Svar:
1. Då skulle jag resa på en Jorden Runt-resa, tillsammans med min familj.
2. Ja, jag äter fisk och skaldjur. Jag har uteslutit kött ur min kost i tre år nu. Och jag började med det för jag trodde att min artros i lederna kanske skulle bli bättre. Nu trivs jag med att äta så.
3. Godaste maten är thailändsk mat, sushi, wok, och kinamat. Godaste drycken är kaffe och fun light.



Från Therése:
Skänker du pengar till välgörenhet eller några organisationer typ Cancerfonden?
Hur kommer det sig att du läser så många böcker, men inte skriver så utförligt om dem i dina rapporter? Fungerar böckerna som en slags verklighetsflykt? Föredrar du kvantitet före kvalitet?
Har du spanat in den nyöppnade Pandurobutiken i centrumet? Om ja, vilket är ditt spontana intryck av den?
Vilka är fördelarna med att bo i Farsta jämfört med ditt tidigare boende? (var det i Rågsved eller liknande?)
Jobbar du heltid?

Svar:
1. Nej, inte regelbundet. Men typ vid insamlingar, välgörenhetsgalor och så.
2. Att läsa böcker är min hobby och mitt stora intresse. Det har det varit ända sedan jag lärde mig läsa. När jag var typ tolv-tretton år så fick jag pris på Örby Bibliotek som Årets Bästa Lånare. Varför skulle det vara en verklighetsflykt? Är andra intressen det också? Eller bara läsning? Och vad är kvalitet? Menar du att jag läser dåliga böcker? Läste "tyngre" böcker som ung, men det ger mig ingenting numer.
3. Har bara snabbt kollat in den. Men sedan jag slutade att brodera, och sedan barnen blev för stora för pysslande, så handlar jag aldrig såna grejer längre.
4. Bodde i Hagsätra före Farsta, och Rågsved före Hagsätra. Farsta är mycket, mycket bättre på många sätt. Centrumet är ju jättebra. Och jag tycker att det är lugnare här. Och så naturen och sjöarna förstås.
5. Ja, jag jobbar heltid. Sex till två varje dag.



Från Therése:
P.S.
Varför specificerar du alltid att ni "pratar" alternativt "skratta" när du summerar en dag? Typ "vi pratade också förstås" eller "Jenny och jag pratade och skrattade".
Jag tycker det liksom hör till vardagen (precis som när man sms:ar, filar naglarna eller drar en riktig brakfjärt) så jag förstår inte varför det måste skrivas ut. :)
Vill du framstå som en pratsam skratterska?
I min värld får det dock motsatt effekt, jag tänker: "oj, pratar och skrattar hon så sällan att det måste noteras"?

Svar:
Jag vet inte varför jag skriver så faktiskt. Det är ingen tanke bakom. Har inte tänkt på att folk analyserar det jag skriver så mycket... Jag får väl lov att tänka på vad jag skriver hädanefter... *suckar lite*



Från Emma:

åh, vad kul med frågestund :) jag tänkte så här "nu jävlar ska du få det jobbigt för jag ska fråga massor" haha och vad händer då? jag kommer inte på en enda fråga haha. Jaja, kanske kan komma på några annars skickar jag flera när jag kommer på :)
1.Vilken är den bästa konserten du har varit på?
2.Vad är det bästa/roligaste och det sämsta/jobbigaste med att blogga?
3.Läser din familj, släkt, vänner och jobbarkompisar din blogg?
4.Vilken dag i veckan tycker du är den bästa?
5.Vart är du uppvuxen någonstans?
6.Vad är det pinsammaste som hänt dig? eller som du gjort?
7.Om du fick en miljon vad skulle du göra då?
8.Läser du några av storbloggarna? vilka i så fall och vad tycker du om dom?
9.Hur tror du folk uppfattar dig?
10.Vilka länder vill du åka till?
11.Vad är du rädd för?
12.Hur skulle du beskriva dig själv med 3 ord?

Svar:
1. Oj! Det kan jag nog inte svara på! Det finns så många! Typ Metallica, Bon Jovi, Iron Maiden, Europe, Guns N Roses, Queen, Rolling Stones, Bruce Springsteen, och många, många andra.
2. Det bästa och roligaste är alla snälla och trevliga kommentarer som jag får. Och det sämsta och jobbigaste är alla otrevliga kommentarer som jag får...
4. Vissa läser och vissa inte. Jenny och Jimmy läser det mesta. Min svägerska i Kroatien läser. Två av mina arbetskollegor läser. Det är dom jag vet helt säkert. Sen är det nog andra som tittar in ibland, tror jag.
4. Bästa dagen i veckan är fredagseftermiddagar.
5. Jag är uppvuxen i Örby, som är en söderförort i Stockholm. Typ mellan Högdalen och Älvsjö.
6. Det pinsammaste var när jag blev extremt kissnödig på en turistbuss, och fick gå av och sätta mig och kissa utanför bussen, och det fanns inte ett endaste träd eller buske så långt ögat nådde... ;-/
7. Bjuda mina närmaste och käraste på en resa.
8. Nej, just nu läser jag inga av storbloggarna. Har läst några förut.
9. Dom som inte känner mig tycker nog att jag är blyg och tyst. Och dom som känner mig tycker nog att jag är glad och pratsam.
10. Tillbaka till Thailand.
11. Att någonting ska hända mina barn.
12. Snäll, ordentlig, glad.



Från Akå:

1. Hur många läsare har du per dag?
2. Har någon bloggläsare kommit fram till dig och hälsat nångång? Hur skulle du reagera?
3. Pratar du mycket om din blogg med din man, tex vad tycker han om att du fotograferar dina inköp och sånt?
4. Hur stort bor ni?
Nu kommer jag inte på några flera frågor, men jag önskar en videoblogg! Vore SÅ roligt! :D

Svar:
1. Cirka 250-300 unika läsare per dag.
2. Ja, en har gjort det en gång på stan. Jag tyckte faktiskt att det var kul.
3. Nej, jag pratar inte mycket om min blogg med min man. Men jag kollar ju självklart upp ofta med honom att han tycker det är okej när jag skriver speciella saker, och lägger in speciella fotografier. Han tycker alltid att allt är okej.
4. Vi har en ganska så liten fyrarumslägenhet på två plan. Tror att den är cirka 90 kvadratmeter.
5. Videoblogg kanske kommer någon gång! :-D



Från Kristina:

Hej Bim,
Först så vill jag säga att jag läst din blogg länge men aldrig kommenterat (tror jag). Jag tycker om din blogg för den är så enkel (menat på ett positivt sätt) och för dina fotografier.
Mina frågor är kanske för personliga och så klart väljer du själv om du vill svara på dem, jag slutar ej att läsa din blogg även om du väljer att inte svara ;)
1) Varför lagar du inte mat? Eller för den delen någon annan i din familj, tröttnar ni inte på sallader, pizza eller djupfrysta färdigrätter?
2) Din man har en son till, du skriver aldrig något om honom och jag undrar om dina barn umgås med sin halvbror, umgås din man med sin son, umgås du med honom?
Jag vill inte att du ska ta mina frågor som något negativt eller som kritik för det är inte så jag menar dem, jag är bara nyfiken.

Svar:
1. Jag lagade oerhört mycket mat förut. Gjorde allt från grunden. Och jag bakade allt matbröd och kaffebröd själv. Då tyckte jag att det var roligt. Nu har jag tröttnat. Och vi äter mycket färdigmat och halvfabrikat. Kanske att lusten att laga mat kommer tillbaka en dag.
2. Frågor som gäller andra människor än mig själv, väljer jag att inte svara på.



Från Malin:
Fy så mycket tråkiga frågor och kommentarer till detta inlägg.. Jag kan fortfarande inte förstå varför man kommer hit för att trycka ned någon eller vara taskig! Usch!
Mina frågor:
- Vilken är din favoritmat?
- Om du bara skulle få ha en av dina tatueringar kvar, vilken skulle du då välja?
- När startade ditt bokintresse?
Jag ser fram emot alla svar!! Kram!

Svar:
1. Thailändsk mat, sushi, wok, kinamat, och i princip nästan all mat som är "fräsch och lätt", och är vegetarisk eller innehåller fisk och skaldjur.
2. Oj! Vad svårt! Antingen mitt "J" som symboliserar mina barn. Eller min drake som jag gjorde i Thailand på mitt livs bästa resa.
3. Det startade när jag lärde mig läsa själv. Alltså redan i femårsåldern.



Från Mimmi:

En fråga
Vilket nyhetsprogram tittar du på, Aktuellt Rapport TV4 eller lyssnar du på nyheter på radion istället.

Svar:
Tittar inte på något nyhetsprogram, och lyssnar inte heller på radionyheter. Läser bara nyheter på Internet.



Från Anonym:
1. Bor du nära Farsta Centrum?
2. Vad tycker du om Farsta Centrum? Utbudet av affärer osv?

Svar:
1. Ja, jättenära. Tar typ två minuter att gå dit.
2. Jag tycker att Farsta Centrum är ett jättebra centrum. Och utbudet är bra. Det är stort, utan att vara alltför stort.



Från Maja:

Jag har läst din blogg hur länge som helst, och finner den alltid lika intressant, och då är jag lika gammal som jenny. Har aldrig kommenterat, men nu har jag en del frågor jag vill att du svarar på :)
1. Hur träffades du och Borzko? klickade det direkt eller var nån av er svårflörtad?
2. du och jenny verkar ha en underbar mor&dotter-relation där du är både mamma och kompis. Kan det ha några nackdelar att ni är "kompisar" också? Som att det varit svårt att säga ifrån eller komma med mammiga råd? Hur har ni gjort för att få en så bra relation? Något tips till alla morsor och döttrar tack
3. Vad hade du för stil i din ungdom?
4. Vad är det jobbigaste du gått igenom?
Tack för en bra blogg :)

Svar:

1. Vi träffades på jobbet. Vi var kompisar först, för då hade vi båda två andra förhållanden. Sen blev vi båda singlar, och då på en festkväll med jobbet så klickade det till. Ingen av oss var svårflörtad.
2. Jenny och jag har en underbar relation. Jag har jobbat stenhårt på mina relationer med mina barn, ända sen dom var små. Vi är inte för mycket kompisar. Jag har alltid haft lätt att säga ifrån och komma med mammiga råd. Tipset är nog att ge oändligt med kärlek, aldrig kritisera PERSONEN, utan bara BETEENDET, hålla en rak och sträng linje, kramas och pussas massor, prata,prata,prata,prata,prata om allt.
3. Jag hade nog en rätt så vanlig stil. För jag gillade både hårdrock, punk, och disco.
4. Har, tack och lov, (peppar, peppar), inte haft så mycket jobbigt i livet. Så jag säger nog mina förlossningar, Jimmys njuroperation, och Jennys fall i trappan när hon var liten.



Från Anonym:
hur kommer det sig att ni inte umgås med Borzkos son? =) Ha en finfin helg

Svar:
En personlig och privat fråga, som gäller andra än mig själv, så den svarar jag inte på.




Kommentarer
Postat av: Josefin

Vad ska man säga? Tycker verkligen inte att du låter bitter i dina svar, du har aldrig svarat mig på något annat sätt än snällt, ärligt eller uppmuntrande.



Om det nu är någon som tycker att du varit mindre trevlig i en kommentar så förtjänade den personen antagligen det. Tycker att det verkar som att vissa tror att man får skriva vad som helst till dig, att att du har någon skyldighet att svara på det.



Fortsätt att skriva precis som du gör! Skriv att ni skrattat och pratat. Vad är det för konstigt att skriva så? Jag tycker att det har gnällts alldeles för mycket på dig nu. Vissa av frågorna låter ganska elaka i undertonen.



Jag tycker om din blogg precis som den är och du verkar vara en underbar människa!



Kramar

2009-11-22 @ 18:32:30
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Josefin: Kul att du tycker att jag svarar dig på ett bra sätt. Jag tycker inte själv att jag är en bitter människa.



Visst kan jag ibland svara lite mindre snällt till någon, men då är det ju alltid på någon minde snäll kommentar.



För visst är det så, att bara för att man bloggar, så tror folk att dom kan få skriva vad dom vill till en.



Jag skriver ju från hjärtat när jag skriver. Och om jag skriver att vi skrattade och pratade så menar jag ju bara att vi har haft en trevlig stund.



Tycker själv att det är vissa elaka undertoner i vissa frågor. Det är därför som jag nog inte kommer att ha några fler frågestunder. Och jag vill inte få så mycket privata och personliga frågor heller.



Tack för din kommentar. Och tack för att du läser och gillar min blogg. Och tack så jättemycket för att du tycker att jag verkar att vara en underbar människa!



Det tycker jag att du också verkar att vara! En känslig, empatisk, snäll, och vänlig människa! Det tror jag att du är!



Kram till dig från mig! :-D



2009-11-22 @ 18:39:21
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Akå

Var roligt att läsa dina svar. Jag tycker det är bra att du hoppar över en del frågor. Vissa saker har andra inte o göra med helt enkelt. Jag hoppas inte du svarade på denna frågestunden för att några bad om den utan för att du tyckte det var roligt. Vill ju inte att du ska känna dig tvingad till något. Hoppas du får en bra vecka!

2009-11-22 @ 19:09:03
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Akå: Kul att du gillade mina svar. Och jag tyckte att det kändes helt rätt att hoppa över vissa frågor. Även om det inte är några hemligheter, så är det ändå frågor som gäller andra människor än mig själv, och då känns det inte rätt för mig att svara på dom.



Jag svarade på frågorna för att jag ville, inte för att jag kände mig tvingad. Och jag ville därför att det också var trevliga människor som ställde seriösa och vänliga frågor. Men jag kommer nog som sagt var inte ha någon mer frågestund tror jag.



Hoppas att du också får en bra vecka! Kram till dig! :-)

2009-11-22 @ 19:13:55
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Josefin

Tack, vad gullig du är :-)

2009-11-22 @ 20:33:22
Postat av: Josefin

Tack, vad gullig du är :-)



Hahaha jag förstår att det var pinsamt att kissa utanför bussen,var det utomlands? Tittade många? ;-)

2009-11-22 @ 20:41:53
Postat av: Josefin

Förlåt att det blev två ggr. Trodde att det aldrig hade hunnit iväg då internet slutade fungera en stund.

2009-11-22 @ 20:44:49
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Josefin: Tack! :-D

2009-11-22 @ 21:00:19
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Josefin: Ja, det var oerhört pinsamt. Det var i Kroatien. Alla tittade när jag gick av. Sen vände jag ryggen till, så jag såg inte... ;-)

2009-11-22 @ 21:01:05
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Josefin: Haha! Det gör inget! Bättre dubbla kommentarer än ingen kommentar! ;-)

2009-11-22 @ 21:02:08
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Camilla

Jättekul att läsa dina svar och jag hoppas att du slipper alla bittra kommentarer och liknande.. tycker verkligen inte du förtjänar dem. Ska försöka ta till mig dina råd till att få en bra dotter-mor relation. (jag är själv 19) Ha en bra vecka nu!

2009-11-22 @ 22:30:46
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Camilla: Tack Camilla! Och hoppas att du och din mamma kommer att få ha en lika bra relation som jag och Jenny har! Kram!

2009-11-23 @ 14:13:19
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0