"I det här trädet" av Katarina Kieri & Per Nilsson - 2009 - Bok



---------    

Recension av boken: "I det här trädet" av Katarina Kieri & Per Nilsson (2009) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Ungdomsböcker.)

---------


"Vad händer när två av Sveriges absolut bästa författare låter sina karaktärer mötas i en och samma bok? Svar: De skriver 2010 års bästa ungdomsbok.

Möt Siri och Jakob i två separata historier som stundtals slingrar sig in i varandra och möts.

Tag dig i akt, besinna dig, kom ihåg grundregel nummer 1A: Tyck aldrig synd om dig själv. Tycka-synd-om-sig-själv är ett träsk, en kvicksand som drar ner dig, som gör dina ögon dyiga, som förlamar dig, som gör dig dum och trög.

Vilsenpojken, är han en sån som tycker synd om sig själv? Som tänker att åh, varför är det ingen som vill upptäcka hur intressant och spännande jag är innerst inne, varför är alla andra så ytliga och dumma och falska, varför är det ingen som visar mig vägen hem?

Vet inte. Bryr mig inte. Ska aldrig tänka på honom igen.

En pappa som sviker.

En bror som tiger.

Den finaste vänskapen som plötsligt går sönder.

Och en annan som just börjat gro.

Två ensamma i en liten stad.
"


(Kopierat från adlibris.com)

 

---------

Jag gillar att läsa ungdomsböcker ibland, trots att jag ju egentligen är helt fel målgrupp. Bland annat så har jag läst dom flesta böckerna av Katarina von Bredow.

Av Katarina Kieri och Per Nilsson har jag inte läst någonting av tidigare. Dom har ju skrivit många böcker var för sig, och den här boken är den första som dom har skrivit tillsammans.

Boken var mycket bra tycker jag. Bra skriven med vartannat kapitel om Siri och vartannat kapitel om Jakob.

Och jag kan helt klart rekommendera boken till alla, oavsett ålder, som tycker om ungdomsböcker.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------   

Betyg:  3,5 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Rabén & Sjögren.

Här har jag skrivit om boken tidigare.


---------  



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0