"Flickan med snö i håret" av Ninni Schulman - 2010 - Bok


---------    

Recension av boken: "Flickan med snö i håret" av Ninni Schulman (2010) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman)

---------


"En isande kall nyårsafton försvinner sextonåriga Hedda Losjö från sitt hem utanför Hagfors i Värmland. Poliserna Petra Wilander och Christer Berglund får fallet på sitt bord. Det visar sig att Hedda har levt ett dubbelliv. En tid senare hittas en ung flicka mördad i skogen nära familjen Losjös hem. Hon är naken och har blivit skjuten i bakhuvudet. Kan det vara den försvunna Hedda?

Journalisten Magdalena Hansson har lämnat Stockholm och flyttat hem till Hagfors efter en uppslitande skilsmässa. Hon engagerar sig i den försvunna Heddas öde och börjar undersöka fallet närmare. Snart inser hon att den fridfulla bygden där hon växte upp bär på hemligheter som vissa är beredda att göra allt för att dölja."


---------  

(Kopierat från forum.se)

---------

Att Ninni Schulman kunde skriva, det visste jag sedan tidigare. Jag har läst många krönikor av henne, och jag har också följt hennes blogg periodvis.

Så jag blev glad, men inte förvånad, när det visade sig att hon var minst lika bra på att skriva en skönlitterär bok, som att blogga, och att vara krönikör.

Den här boken är hennes debutroman. Det är en klassisk svensk kriminalroman som utspelar sig i Hagfors, och huvudpersonen är en kvinnlig journalist.

Jag tyckte mycket, mycket om boken. Det var bra karaktärer, en perfekt blandning av brott och relationer. Den var absolut inte förutsägbar, åtminstone så kunde i alla fall inte jag räkna ut hur den skulle sluta.

Ämnet som boken tar upp, är mycket aktuellt, och boken är verklighetstrogen och stundtals otäck.

Så jag varmt rekommendera boken till alla. Och jag hoppas verkligen att Ninni kommer att skriva fler böcker. Och gärna en serie böcker med samma huvudpersoner i, som i den här boken.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------   

Betyg:  4 av 5.  

---------

Denna bok var en vinst från Bokus - bokhandel på nätet.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


---------  



Kommentarer
Postat av: Mattias

Älskar svenska deckar och det är inget undantag. Bra skrivet av Ninni, bra karaktärer. Hade svårt att lägga den åt sidan. Rekommenderas

Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Mattias: Ja, jag håller verkligen med dig! :-D

2010-11-01 @ 13:36:42
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: siwan

Jag sträckläste boken Toppen bra,väntar på flera...

2011-01-18 @ 15:31:14
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Siwan: Ja, jag håller verkligen med dig! :-D

2011-01-18 @ 15:36:07
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0